Jordätare i ett 240 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    • February 2012
    • 51

    Jordätare i ett 240 liters

    Hej. Jag sitter här och kollar på fiskar och undrar vilka jordätare som kan bo i mitt 240 liters akvarium?

    Något speciellt man ska tänka på med jordätare?
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    De flesta jordätare blir väldigt stora, upp mot 25-30cm, men några som skulle passa i ditt kar är Biotodoma wavrini (Orinoco jordätare) eller Geophagus sp. 'pindaré' (Pindare-jordätare) även om den senare är gränsfall för de blir ganska stora.

    Eftersom dessa är bottenlevande och hittar föda genom att sila sand på botten så är botten arean på akvariet viktigare än själva liter volymen. Bottensubstratet ska vara fin sand, max 2mm utan vassa kanter, men gärna ännu finare.

    De är fredliga och ska inte hållas med andra aggresiva fiskar för då är det lätt att de sitter och trycker i ett hörn och tynarbort. De vill ha gömställen i form av rötter och stenar och inte så starkt ljus så flytväxter är rekomenderat.
    Senast redigerad av AffeAlien; 25 February 2012, 22:42.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • Fischy
      • February 2011
      • 137

      #3
      Jag har ett par Tuppkamciklider i mitt 240, passar jättebra med tex eldbuksciklider.

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Tuppkamciklider är ju lite gränfall även där, men som sagt bottenytan är ju viktigare än volymen när det gäller jordätarna.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        Arbetssätt...