720 liter SA/jordätare med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    720 liter SA/jordätare med?

    Har fått klartecken från "regeringen" hemma att köpa mig ett 720 liters akvarium. Har gått och drömt länge om jordätare men har inte kunna skaffa några för jag har tyckt att de 180L vi har är på tok för litet.

    Så nu kommer en önskelista på fiskar och jag skulle vilja ha lite åsikter.

    5-6st Satanoperca leucosticta
    5-6st Geophagus sp. 'araguaia - orange head'
    30-40st Tetror av något slag, inte bestämt mig vilka ännu
    4st Mesonauta insignis (flaggciklider)
    10st Otocinclus vittatus
    1+3 någon apistrogamma
    10st corydoras, om de inte är för trångt på botten.
    2st L-malar, inte bestämt mig där heller vilken sort ännu.

    Så lite frågor är då, Blir det för trångt på botten med alla dessa jordätare eftersom de blir ganska stora allihopa, kan tänka mig att bara köra Geophagus i så fall men hade varit underbart med båda sorter.
    Finns det möjlighet att även ha äppelsnäckor eller kommer jordätarna göra livet surt för dem?

    Själva akvariet tänkte jag anpassa för jordätarna men ska försöka få ner mycket växter ändå, blir att köpa mycket som går att knyta på rötter och sånt.

    Ja det kommer en projekt tråd senare när jag börjar få hem sakerna, Ska planeras och sparas ihop lite pengar först.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Apistogramma i det sällskapet skulle jag inte rekommendera, av två orsaker. För det första trivs de inte med så stora fiskar som Jordätare och för det andra så kommer Jordätarna äta upp all mat på botten. Ap är bottenorienterade och äter därmed på botten, men det blir inget över till dem i ett Jordätar kar.

    Ja det går bra med Äppelsnäckor, bara de inte är för små.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Okej, lite synd för det finns ju så många snygga Apistrogamma. Men man måste ju tänka på fiskarna med och inte bara på sig själv.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Mazzi
        • October 2006
        • 364

        #4
        Satsa på 5-6st jordätare av en sort, det har jag i mitt 720l och det tycker jag är lagom. Bolivianska fjärillsciklider skulle kanske funka för jordätarna är rätt mesiga i sitt temerament. Jag tror det skulle funka med någon apisto också i det sällskapet. 10st corydoras tycker jag du ska satsa på, riktigt häftigt när ett sånt stim kommer svepande över botten. L-malar finns ju en hel uppsjö, jag vet inte hur många jag har med alla yngel men det är drygt 20 vuxna och det har aldrig varit några problem mellan dom och jordätarna.

        /Mats

        Kommentar

        Arbetssätt...