Lekpar scalarer + vad mera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    Lekpar scalarer + vad mera?

    Hej!
    Jag har ett lekpar scalarer i mitt Juwel 240L. Idag var jag inne och tänkte köpa 2 stycken fjärils ciklider till akvariet. Men jag blev avrådd av han som äger affären efter som han sa att de var ganska stor risk att scalarena skulle stressa ihjäl fjärils cikliderna.


    I akvariet går som sagt just nu bara 1 scalar par. Akvariet har många gömställen i form av stenar och rötter. Finns även en del växter men inte så mycket just nu på grund av att dom dör.
    Så nu är mina frågor.
    Vad borde jag köpa för fler ciklider till detta akvarium?
    Varför dör mina växter? Misstänker att de är lysrören som är gamla.
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Agassizii är ju en lite tuffare AP som kanske skulle kunna funka. Men jag tror att om du bara har mycket gömställen osv så lär det inte vara allt för mycket problem. Det är ju en del som kör med dessa tillsammans, och dom simmar ju inte riktigt på samma "yta" heller

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ska nog inte vara någon större fara, dock så skulle jag gå på bolivianska fjärilar istället då dessa är mycket tåligare hade själv dessa med et lekpar Scalare utan några problem då de håller sig mest i den undre halvan av karet.
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        håller helt med constantine. vanliga fjärilar dör. nästan 100%igt. de är känsliga som tusan. så kör hellre på bolivianer. )

        Kommentar

        • Joppan4ever
          • December 2008
          • 277

          #5
          Tycker dock bolivianer känns lite tråkiga hade gärna velat ha vanliga har ni något annat tips på ciklider? skulle paletter funka?(vet att de inte är Sydamerika) Tack för svar
          // Joppan

          Akvarium: 220L dvärgciklider
          40-50L Tomt

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            beteende mässigt är de mer eller mindre likadana. vanliga fjärilar är tokkänsliga. jag har aldrig lyckats med dom o vet andra tunga namn här såsom ansjo tex som inte heller vill ha med dom att göra för de bara dör konstant. bolivianer är mycket tåligare. o precis lika charmiga. o färgar bra om man ger dom bra foder.

            mjo paletter går väl men känns ju inte så kul när du har scalarer tycker ju jag.

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Nja...Paletter är nog ingen bra ide för att dessa kommer stressa Scalarna till max när de väl börjar yngla av sig.....Men kan du få tag i svenskodlade Fjärilar så skulle jag inte tveka men annars är det bara pengar i sjön.


              Kan också säga att Bolivianer blir hur snygga som helst med rätt foder...har själv 2 + 2 i ett akvarium på jobb.
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Joppan4ever
                • December 2008
                • 277

                #8
                Ah okej blir att fundera på bolivianer och se om någon affär här i kalmar kan få i några snygga Några fler tips på fiskar till detta kar?Har ni någon ide varför växterna bara dör. Använder också ett medel som heter easy-life vid vattenbyten.
                // Joppan

                Akvarium: 220L dvärgciklider
                40-50L Tomt

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  guldfisken zoo är nog den bästa i kalmar.

                  vad har du för ljus?

                  easy-life behvöer du egentligen bara vid uppstart av karet. sen behöver du inte lägga i det vid vattenbytena. kanske nån gång om det är mycket klor i vattent eller om ni har nya koppar-rör i huset.

                  Kommentar

                  • Joppan4ever
                    • December 2008
                    • 277

                    #10
                    Jo de vet jag, finns även kalmar akvarie affär som är ganska bra.
                    De är 2 lysrör som den förra ägaren på akvariet hade. jag tror att dom är rätt gamla. Jag har ett mer gult lyse där bak och ett mer klart lyse där fram. Och jag tror de är sånna där speciellt lysrör man behöver för juwel kar.
                    // Joppan

                    Akvarium: 220L dvärgciklider
                    40-50L Tomt

                    Kommentar

                    • Millis71
                      • August 2011
                      • 225

                      #11
                      Ursprungligen postat av Joppan4ever
                      Ah okej blir att fundera på bolivianer och se om någon affär här i kalmar kan få i några snygga Några fler tips på fiskar till detta kar?Har ni någon ide varför växterna bara dör. Använder också ett medel som heter easy-life vid vattenbyten.
                      Tyckte också dom verkade tråkiga i affären men dom brukar färga ut hemma med tiden o dom är så söta o har ett kul beteende när dom små-bråkar lite med varandra. Rom o yngel brukar inte heller vara omöjligt att få. Jag har 4st i mitt 180l. Har inte ångrat mig...

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #12
                        Ursprungligen postat av Joppan4ever
                        Ah okej blir att fundera på bolivianer och se om någon affär här i kalmar kan få i några snygga Några fler tips på fiskar till detta kar?Har ni någon ide varför växterna bara dör. Använder också ett medel som heter easy-life vid vattenbyten.
                        Ett tips på fiskar till ditt kar....ett stim Pansarmalar, tyckte själv att de såg tråkiga ut när jag såg dem i affärerna men när jag väl köpte ett par st så blev jag kär roligare fisk får man leta efter och det finns så många olika också
                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          bolivianer på botten.

                          8-10 höga tetror i mitten, med höga menar jag inte knarkande saker, utan dom som är mer höga i ryggen,
                          ex colombia som är mer rund / hög jämfört med en neon/kardinal som är långsmal

                          ett gäng med bilbukar på toppen



                          så.....nu har du ett renodlat snyggt SA-kar



                          gällande blommorna......göder du dom med nått ?

                          annars skaffa PMDD.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Börja med att byta lysrör. Välj sedan enklare växter såsom svärdsplantor, cryptocoryne, anubias, javaormbunke, h polysperma osv. De flesta butiker har ingen koll på växter utan tar hem allt möjligt de tycker verkar snyggt, en del som är extremt krävande och en del som inte ens lever under vatten.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              -


                              kanske skulle börja med att identifiera vilka blommor TS har ??


                              vad vet vi....kanske är fredskallor för hela klabbet.....





                              -
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...