Mina kakaduor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

Välkommen i klubben jag, vet inte heller vad jag har mer än att jag har en vuxen hane jag hoppas ju att ynglen ska vara honor men har som sagt ingen aning än. Nån annan kanske vet
    Annica

Kommentar

• Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

Det går att könsbestämma kakaduor ganska tidigt, särskilt de odlade som är lite extra färgade. Vid ca 1,5-2cm kan man skönja färger i rygg och stjärtfenor hos hanar.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• källebacken
        • February 2006
        • 574

ok tack ja denna har ingen färg på rygg lr stjärtfena den är väl runt 2 cm nu skulle jag tro det vore ju väldigt kul om det kunde vara en hona
        Annica

Kommentar

• boomaddo
          • March 2009
          • 117

?Okej. Min hona(?) har lite färg på rygg fenan..? Men inga förlängda fenor som min hane har... Min hona(?) är naturfärgad medan min hane är "albino". Orange Flash tror jag varianten kallas.. Hur går det till dåå? Är färgen så viktig vid lek? eller så länge det är samma art så är det inga problem?
          Förlåt att jag lånar tråden lite Annica.. hoppas det går bra! Måste säg att jag är avundsjuk på din fina hane!
          54 L SA

Kommentar

• källebacken
            • February 2006
            • 574

Ähh det är lungt alltid lär man sig nåt lägg upp ett kort på dina så kanske du kan få mer hjälp
            Annica

Kommentar

• Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

Ursprungligen postat av boomaddo
              ?Okej. Min hona(?) har lite färg på rygg fenan..? Men inga förlängda fenor som min hane har... Min hona(?) är naturfärgad medan min hane är "albino". Orange Flash tror jag varianten kallas.. Hur går det till dåå? Är färgen så viktig vid lek? eller så länge det är samma art så är det inga problem?
              Förlåt att jag lånar tråden lite Annica.. hoppas det går bra! Måste säg att jag är avundsjuk på din fina hane!
              Svårt att svara på utan att se fisken med egna ögon. Det jag dock kan säga är att jag har två hanar som vuxit upp ihop i samma kar och den dominante är riktigt präktig med lååånga fenor medan den andre har stannat lite i växten, inga långa fenor men ändå gott om färg på dessa.
              Men en annan faktor är ju hur hårt avlade de är, de jag har är "standardavlade" dvs inte naturform men inte heller "double super flash bla bla". Har sett att hos såna så har även honorna en del färg i rygg och stjärtfenor.
              Så sammanfattningsvis gissar jag att du har en subdominant hane men det är ju svårt att avgöra utan att se fisken.
              Edit: Jo så länge de är samma art så bör de leka även om färgerna skiljer.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• boomaddo
                • March 2009
                • 117

Ursprungligen postat av Moving Waves
                Svårt att svara på utan att se fisken med egna ögon. Det jag dock kan säga är att jag har två hanar som vuxit upp ihop i samma kar och den dominante är riktigt präktig med lååånga fenor medan den andre har stannat lite i växten, inga långa fenor men ändå gott om färg på dessa.
                Men en annan faktor är ju hur hårt avlade de är, de jag har är "standardavlade" dvs inte naturform men inte heller "double super flash bla bla". Har sett att hos såna så har även honorna en del färg i rygg och stjärtfenor.
                Så sammanfattningsvis gissar jag att du har en subdominant hane men det är ju svårt att avgöra utan att se fisken.
                Edit: Jo så länge de är samma art så bör de leka även om färgerna skiljer.
                Tack för svaret. Här kommer en bild på Albino kakaduan. Nu är denna bilden någon månad gammal och jag tycker nog att fenorna har blivit längre. Är detta en hane eller hona?

en bild till:
                Senast redigerad av boomaddo; 08 March 2012, 17:05.
                54 L SA

Kommentar

• boomaddo
                  • March 2009
                  • 117

Lite fler bilder hade passat sig nu Annica?
                  54 L SA

Kommentar

• källebacken
                    • February 2006
                    • 574

Ok ska se vad jag kan åstakomma i kväll
                    Annica

Kommentar

• Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

Jag tycker absolut det ser ut som en hane!
                      - - -

Kommentar

• källebacken
                        • February 2006
                        • 574

Ursprungligen postat av boomaddo
                        Lite fler bilder hade passat sig nu Annica?
                        Blir två på hanen den enda som kunde tänka sig att ev. ställa upp på en bild

Klicka på bilden för större version

Namn: 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,0 KB
ID: 2139552
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,5 KB
ID: 2139554
                        Annica

Kommentar

• boomaddo
                          • March 2009
                          • 117

Tjock och grann! mycket vacker

Sent from my SGS running ICS
                          54 L SA

Kommentar

• källebacken
                            • February 2006
                            • 574

Tjock vet jag inte en snygg man i sina bästa år bara
                            Annica

Kommentar

Arbetssätt...