Vilken sydamerikansk ciklid skulle passa i mitt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Theo-A
    • April 2010
    • 9

    Vilken sydamerikansk ciklid skulle passa i mitt kar?

    Jag har precis startat mitt 150 liters kar på nytt. På botten är det röd sand, mycket sten och några rötter, 4 grottor och ett rör, just nu massor med växter, men vi får se hur många som trivs. Vilken dvärgciklid skulle kunna trivas och inte bita sönder alla växter?

    Vattnet är ganska neutralt, ph 7,2 men jag har lagt i lite eklöv och hoppas på att det ska bli lite surare.
    Det är dock väldigt hårt. men vet inte exakt.

    Jag har tittat på a. borelli tycker den är så vacker, men skulle den passa?

    Tack på förhand!!
    // Theodor
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jadå, den skulle absolut passa..
    De flesta dvärg ciklider kan vara lite känsliga med vattnet så jag skulle rekommendera dig att låta gå in akvariet med någon annan sorts fisk i typ en månad innan cikliderna släpps ner..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      Mina absoluta favoriter Bolivianerna skulle nog kunna passa i dit kar. Andra är Veijita, Cactoides och Hongsloi. Läs på innan då vissa kan vara lite känsliga för vattenkvalitet.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Borelli funkar men då måste du välja sällskap med omsorg, de är väldigt veka och försiktiga på maten nämligen. Funkar bäst i artakvarium eller med lugna, inte så glupska fiskar som pennfiskar, bilbukar osv. Jag skulle nog hålla med om att bolivianska fjärilar är ett bra val, robusta fartiga och funkar bra i grupp. I ett 150l kan du utan problem ha en grupp på 6st, jämnt fördelat könsmässigt. Kommer att bli mycket action utan risk för skador och andra bekymmer. Inte den mest färgglada fisken men väldigt trevligt beteende!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Och eftersom bolivianerna är väldigt bottenorienterade passar de utmärkt med kurvciklider eller dorsigeraciklider som håller sig lite högre i vattnet. Också väldigt trevliga och snälla ciklider som inte heller ställer till större problem eller rör växterna.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Theo-A
            • April 2010
            • 9

            #6
            Bolivanska och kakadua finns på akvarieaffären här. Skulle man kunna ha båda dom och kurvciklid? för det är nog de 3 som jag ska välja mellan.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              I senaste Ciklidbladet finns en artikel om guianacara sim du kan ha ett par av i det karet. Www.ciklid.org
              Checking out...

              Kommentar

              Arbetssätt...