Göra om, in med ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Göra om, in med ciklider

    Jag går i tankar på att göra om i vårat 180L sällskapskar. I det går det nu pansarmalar (sterbai + habrosus), kuhlii-ål , siameser, koppartetror, en sju jäkla massa black mollys och en jäkla massa ancistrus. Det är väl en 60-70 black mollys med alla yngel (5 vuxna) och en 30-40 st ancistrus. Väldigt mycket smått. Det börjar bli ohållbart.


    Koppartetrorna ska iväg till dotterns dagis, och så även en del av black mollysarna. Jag har tänkt antingen plocka bort dem helt, eller minska ner på dem kraftigt. Samma sak med ancistrusarna, orginalparet får vara kvar, men de kan inte fortsätta föröka sig i denna takten....


    Så nu ska det alltså göras om. Målet är att behålla det på botten, ancistrus, kuhlii, pansarmalar och siameserna. Sen så behåller jag antingen en del black mollys eller så skaffar jag någon annan stimfisk, kanske rödmunstetror (det är dock inget som denna tråden handlar om). Sen kommer det som denna tråden handlar om. Jag vill ha ciklider. På ciklidfronten har jag bara hållit på med tangayika innan plus att jag har haft fjärilsciklider i detta karet tidigare.


    Så, vad hade ni stoppat i för amerikanska ciklider i ett 180L? Jag har funderat på att dvärgciklider, 2-3 olika arter, par. Eller multispinosa par + en dvärgciklidart. Har något några andra förslag? Hade gärna haft någon lite större art, men är medveten om att jag är rätt begränsad med mitt 180L.


    Lite bilder på akvariet så att ni vet vad jag har att jobba med.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2685.JPG
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2182500
    Helkarsbild. En hel del växter. Mossa, anubias, vallis, polysperma, javaormbunke. Ska ansas en del. Lite väl mycket som täcker ytan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2687.JPG
Visningar: 1
Storlek: 163,6 KB
ID: 2182498
    Högra sidan, det finns en grotta där bakom anubiasen och under mossan. Det är en av modell "fejksten". Ganska rymlig. En ingång från framsidan, och en från varje sidan. Massa vallis bakom och runt hela.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2686.JPG
Visningar: 1
Storlek: 161,2 KB
ID: 2182499
    Vänstra sidan, växter, rot. Mitten är det sten, rötter och en kokosnötsgrotta. Slottet vill jag egentligen inte ha där men det är där ancistrusen leker.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2689.JPG
Visningar: 1
Storlek: 114,8 KB
ID: 2182497
    Lite inzoomat på stenröse+rot med javaormbunke i mitten. Skymtar även kokosgrotten i bakgrunden till höger.


    Vad ska jag ha för ciklider här?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Jag har funderat lite över blå ciklider (aequidens pulcher). Tror ni att dr skulle trivas här.
    Någon som vet hur de är tillsammans med andra fiskar? Funkar det med pansarmalar(sterbai, habrosus får gå bort), black molly?
    Är karet för litet för ett blå ciklid par plus dvärgciklider?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Nog funkar det, med risk att de gräver en hel del när de leker. Och så blir de rätt stora också som du säger. Med så mycket växtlighet och en hel del bottenorienterade fiskar hade jag satsat på en lite mindre ciklid som håller sig något högre upp i karet. Mitt förslag är kurvciklid eller dorsigeraciklid. Lättlekta som tusan och gräver inte upp några växter. Det kanske tom ryms 2 par och då får du mycket action kan jag lova!
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Det hade varit roligt med en lite större ciklid. Jag har aldrig haft något större än guramis/julidochromis transcriptus. Finns det risk att blå ciklien ger sig på pansarmalarna?
        Det verkar vara väldigt fin fisk. De har vildfångade på åled som enligt dem själva är "oerhört vackra".
        Ska hålla den andra arterna i åtanke. Ska ta och se om jag kan hitta dem i någon affär. Måste se dem på riktigt för att kunna bestämma mig.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Hejsan,

          Jag har haft två blå ciklider men hanen dog fast det kommer en ny snart.
          Jag har panda pansarmal och de rör dem inte förutom när de kommer för nära lekplatsen men då säger mina blå ciklider endast till, de döder dem inte. Jag har även Bolivianska Fjärilsciklider och det fungerar fint. Det some inte fungerar om ditt akvarium är litet är att ha två ciklider sorter av storleken Blå Ciklid, har provat med Zebraciklid och det blev ett 50/50 akvarium där de andra fiskarna blev utstötta och endast ett ciklidpar kommer att leka.

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Ursprungligen postat av Fishface
            Hejsan,

            Jag har haft två blå ciklider men hanen dog fast det kommer en ny snart.
            Jag har panda pansarmal och de rör dem inte förutom när de kommer för nära lekplatsen men då säger mina blå ciklider endast till, de döder dem inte. Jag har även Bolivianska Fjärilsciklider och det fungerar fint. Det some inte fungerar om ditt akvarium är litet är att ha två ciklider sorter av storleken Blå Ciklid, har provat med Zebraciklid och det blev ett 50/50 akvarium där de andra fiskarna blev utstötta och endast ett ciklidpar kommer att leka.
            Ok. Kanon. Det låter bra.




            Om jag skulle satsa på bara dvärgciklider. Hur många skulle det få plats i detta karet? 3 arter? Mer, mindre?
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Har någon erfarenhet av blå ciklid och tetror? Skulle det funka med tex rödmunstetror?
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              Arbetssätt...