JD yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommyvin
    • July 2011
    • 7

    JD yngel

    Hej mitt JD par har fått yngel, såg aldrig några ägg utan blev chockad när jag i förrgår såg en massa yngel i en grop. Så frågan är vad gör jag nu?? Har inget annat akvarium att flytta dom till så jag blir väl tvungen att skaffa en yngelkasse. När kan jag flytta ynglen till en sån.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Grattis, alltid kul med yngel!

    Det beror lite på vad du vill göra med ynglen. Om de ligger i en grop så har de ännu gulsäcken kvar och klarar sig hel tutan extra mat. Efter en sisådär 7-8 dagar kommer de att simma fritt i ett stort stim och föräldrarna kommer att vakta noga.

    Då behöver de mer mat om du vill spara några.

    ett tips då kan vara att suga upp så många du vill ha kvar +5-10 st med slamhävert till ett annat akvarium där du matar med artemia eller annan finfördelad mat.

    Vill du inte spara så njut bara av skådespelet
    Checking out...

    Kommentar

    • tommyvin
      • July 2011
      • 7

      #3
      Ok, tack!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Ja om det är första gången du får yngel på jd tycker jag du ska låta dem gå kvar med föräldrarna och njuta av skådespelet. Har de väl börjat leka brukar det fortsätta så om du vill driva upp yngel kan du göra det i ett senare skede då du i lugn och ro satt upp ett lämpligt yngelkar som fått gå in sig.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • tommyvin
          • July 2011
          • 7

          #5
          ja det får nog bli så eftersom jag inte har något annat akvarium att flytta dom till. Otroligt häftigt att titta på

          Kommentar

          Arbetssätt...