63-liter med dvärgciklid och

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

63-liter med dvärgciklid och

Har ett litet akvarium över och skulle gärna vilja ha en kakaduaciklid 1+2 (eller annan dvärgciklid) i detta. Kan jag ha något mer?
    Ett stimm på små danios eller neontetra? 20 st? Eller något annat?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

Det är bara bra om du har ett stm med några mindre tetror. Apistona kommer att känna sig tryggare nätr de ser andra fiskar simma över dem. Det går bra med de flesta mindre tetror, guppy eller liknande.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

Japp, håller med det är kanon att ha småfisk som gör dem tryggare. Dock kan många fiskar vara pigga på att snappa åt sig yngel så om du vill ge bra förutsättningar för dessa bör du välja stimfisk med omsorg. Vissa Bilbukar, pennfiskar och små danios är några exempel på fisk som inte äter yngel i större utsträckning.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• museo12
        • May 2005
        • 135

Tack för tipsen!
        Vågar man ha ett stimm på 20 i ett 63 liters?
        Tänker då på mindre tetror och små Danios typ Kyanit.

Kommentar

• Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

Generellt skulle jag svara ja, men det beror givetvis på vilken fisk det gäller. Jag skulle nog valt något färre dock för med 20 stimfiskar, 2-4 dvärgar och ev nån mal då är du uppe i ganska hög belastning för ett så litet kar. Så kanske 10-12 är bättre att börja med så har du lite kvar att spela på om du hittar ytterligare nån fisk du "måste ha", något som ofta händer oss akvarister.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• museo12
            • May 2005
            • 135

Ursprungligen postat av Moving Waves
            Så kanske 10-12 är bättre att börja med så har du lite kvar att spela på om du hittar ytterligare nån fisk du "måste ha", något som ofta händer oss akvarister.
            Jo, akvaristik är beroendeframkallande..... Och ett ständigt förhandlande med sin äkta hälft om fler akvarium....
            Jag råkade trycka på ditt 60 liter asienkar. Mycket intressanta fiskar! Funkar kombon med kameleont och pygmegurami, samt Galaxy bra?

Kommentar

• Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

Ja jag måste säga att det funkar väldigt bra. Kameleonterna har bottenregionen, galaxy mitten och pygme håller mest till uppe vid flytväxterna. Hade inte såna från början för att växterna och mossväggen skulle få ordentligt med ljus. Pygmeerna kan kivas lite emellan men arterna bryr sig inte nämnvärt om varandra. Inga har kommit igång med nån lek, kan ju hända att det kan bli lite gruff då.
              - - -

Kommentar

Arbetssätt...