Kakaduaciklider - äter inte men leker - sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Kakaduaciklider - äter inte men leker - sjuk?

    Hej!
    Köpte i december två kakaduaciklider, en hona och en hane. Har haft problem i karet att vissa fiskar dör så jag ville inte köpa fler i början. Honan var från starten väldigt skygg. Höll sig undan, åt inte. Köpte efter två veckor ytterligare en hona för att avlasta henne. Denna hona började leka med hanen direkt hon kom ner i karet (för en vecka sedan). Tre dagar senare dog den första honan. Från att ha varit mager var hon nu rätt svullen (inga utstående fjäll). Den andra honan har fortfarande inte brytt sig om att äta, kommer inte fram vid matning. Igår när jag dammade ner en hel del där hon var tog hon in i munnen och spottade ut. Det var dock de lite större peletsarna. Provade smått granulat och där tror jag att hon svalde några, även om hon även spottade ut några. Hon simmar runt och plockar lite på botten dock då och då men jag tycker hon ser mager ut.

    Dock leker hon - gör de det när de är sjuka? Hon har hittat en håla som hon simmer ut och in i, försvarar platsen väldigt aggressivt mot inkräktare. När hanen kommer i närheten blir hon klargul och de dansar runt så vackert (han är dock för stor för att kunna simma in i hennes håla).

    Har ringt affären där jag köpte dem och de säger att de inte haft några sjukdomar bland sina kakaduor. När jag varit där har de också sett väldigt friska ut. Hannen visar inga tecken på sjukdom, tvärtom är han ståtlig och fin, äter bra.

    Så frågan är - leker de om de är sjuka? Eller kan de rentav bli ointresserade av mat vid lek?
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    Prova att ge mysis, cykloper och röda mygglarver - det äter mina med frisk aptit. Speciellt cykloperna gillar mina väldigt mycket. Var tredje dag så får de även Dr Bassleer Biofish food forte samt så tjuvar hanen malfoder (tabletter a la Tetramin) vid nattmatningen av pansarmalarna. Köpte mina oxå i December och det funkar.
    Är du säker på att honan inte har ägg som hon försvarar?
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Hon bryr sig liksom inte att komma fram och kolla läget när det är matning heller. Och idag när det singlade ner käk runt henne sen när hon kom fram brydde hon sig inte. Blir lite orolig eftersom första honan betedde sig lika med maten och dog efter två veckor. Den honan lekte dock inte. Om hon vaktar ägg - fortsätter de att "dansa" med varandra då? Och ursäkta en kanske dum fråga men måste inte hannen kunna komma in i grottan där hon är för de ska kunna få till ägg?

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Tja intressant - Jag vet inte för min hanne kan ta sig in alla fyra grottor som jag byggt eftersom mina älskade pansarmalar också vill ha plats... jag återkommer när jag forskat lite i det här... har du läst artiklar här på zoopet om dvärgciklider och kakaduor eller något annat som finns på nätet.
        Jag kan ju tänka mig pellet/granulat är tråkigt - det tycker mina i varje fall - tog inte torrfoder förrän de bott in sig i akvariet - det tog några veckor. Däremot fryst foder - började att ge dem röda myggisar. Prova - det kanske funkar.
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Jag har gjort en massa grottor som båda stökat ut och in i - men nu har hon bestämt sig för en som jag inte visste om fanns - där det är ett pyttelitet hål som hon får lägga sig för att komma in i. Röda mygglarver kan jag inte ge - är allergisk. Även mot annat frysfoder. Frystorkat - är det okej? I djuraffären gav de flingfoder och granulat, vilket jag provat hemma.

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            hmm på vilket sätt är du allergisk? kontaktallergi? använd handskar eller pinsett när du handskas med frysfodret. bryt sönder dem i packetet -själv köper jag förpackningar som man kan kränga ut och in utan att ta i maten och smälter den i en äggkopp. Sedan matar jag med pincett.
            - knivigare om du inte kan andas av räkorna...
            Röda myggisar och allergi är ett välkänt fenomen...
            Försöker hålla mig till Mysis o cykloper för att minska risken för allergisk reaktion. Konstigt nog är det inga problem fast jag är allergisk mot vanliga räkor.
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              #7
              Låter som ovanligt kräsna kakaduor, mina kakaduor äter även (ytterst lite) platy flingor (sånna för växtätare). Normalt sätt får de fryst artemia. Jag märkte inte ens att hona lagt ägg första och enda gången. Hon verkade helt vanlig ända fram till en dag när hon låg och tryckte nere i ett hörn med 15 små yngel runt om sig. Åt gjorde hon också, både under ägg-tiden och i början av yngeltiden.

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Kontaktallergi men även att det kliar i ögon och jag nyser.

                Hon käkade granulat idag utan problem - tack och lov! Hon försöker fortfarande locka med sig hannen in i "sin" grotta medan han försöker få in henne i en annan. Jag grävde en grop i hans grotta och täckte för ingången med en grushög och växt få se om hon gillar den bättre nu.

                Har funderat på detta med levande mat att variera med -typ artemia, är det bra?

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Allergi mot ALLA olika frysfoder?
                  Prövat räkmix? Alltså sånt du mixar ihop själv.
                  Mina dvärgciklider tycker om en tugga förvälld broccoli, kan du ju testa också.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Vad kul med mattips - jag skall testa ge broccoli till mina kakaduor oxå... jag har inga växtätare i mitt 100L akvarium så jag har inte ens tänkt på att slänga i annat än animalier i det - men nu när ni säger det så har jag ett hannen med frisk aptit mumsa på terra wafers som jag ger till pansarmalarna som nattmacka...
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Ursprungligen postat av vickson
                      Kontaktallergi men även att det kliar i ögon och jag nyser.

                      Hon käkade granulat idag utan problem - tack och lov! Hon försöker fortfarande locka med sig hannen in i "sin" grotta medan han försöker få in henne i en annan. Jag grävde en grop i hans grotta och täckte för ingången med en grushög och växt få se om hon gillar den bättre nu.

                      Har funderat på detta med levande mat att variera med -typ artemia, är det bra?
                      Du är säker på att din irritiation i ögonen inte beror på att du är upp i ögonen med fingrarna när du tagit i räkor? För det är den vanligaste orsaken till ögonirritation när man har kontaktallergier.... kan vara värt att testa med handskar men glöm de röda myggisarna för de är verkligen inte kul om man är allergisk.
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av vickson
                        Och ursäkta en kanske dum fråga men måste inte hannen kunna komma in i grottan där hon är för de ska kunna få till ägg?
                        Vissa arter leker på det sättet att hanen befruktar rommen utan för grottan, eller "hålet" där bara honan kommer in. T.ex. de Borelli som jag beskriver i den här tråden "jobbar" på det sättet; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124400
                        Om vattenströmningen är gynnsam på det sättet att den tillåter hanens mjölke att passera över äggen - eller åtminstone hjälper till att föra mjölken in och till rommen så blir det lyckade lekar på detta sätt där hanen alltså inte behöver vara alldeles intill romkornen för att befrukta dom.

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #13
                          Ja, allergi mot alla frysta foder samt även skaldjur och rå fisk. Och nej, det kliar inte i ögon och näsa för att jag tar på det och sedan tar mig i ögonen utan det kommer direkt utan kontakt om det bara finns i rummet.

                          Förvälld broccoli - när du säger det älskade mina fjärilar det, ska prova!

                          Tack Mats Beyzell för biologilektionen. :-D

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #14
                            Jaha. Hon käkade i morse igen men nu på kvällen står hon bakom pumpen och är alldeles grå. Fattar inte vad som hänt under dagen. Eftersom den första honan också dog känns det inte nåt vidare att köpa fler honor, samtidigt som det är taskigt mot hannen att gå ensam.

                            Vet inte vad jag ska göra. Köpa två till men samtidigt och hoppas på att de överlever eller låta hannen gå själv ett tag och se om han fortsätter må bra? Som jag skrev tidigare funkar inte vissa arter av någon anledning - kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör. Otocinclus, kardinaltetror, mosaikgurami och amanoräkor mår bra.

                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              Ursprungligen postat av vickson
                              Jaha. Hon käkade i morse igen men nu på kvällen står hon bakom pumpen och är alldeles grå. Fattar inte vad som hänt under dagen. Eftersom den första honan också dog känns det inte nåt vidare att köpa fler honor, samtidigt som det är taskigt mot hannen att gå ensam.

                              Vet inte vad jag ska göra. Köpa två till men samtidigt och hoppas på att de överlever eller låta hannen gå själv ett tag och se om han fortsätter må bra? Som jag skrev tidigare funkar inte vissa arter av någon anledning - kuhliiålar, fjärilsciklider och rubingurami dör. Otocinclus, kardinaltetror, mosaikgurami och amanoräkor mår bra.
                              Har du kollat att de verkligen har samma krav på vatten mm? Dessutom så kan kakadupojkar vara för häftiga i sin uppvaktning - det bör vara minst 3 helst 5 honor till en hane? Vad jag förstår har du bara en hona till hanen??? Min fiskhandlare råde att jag skulle ha ett akvarium så stort att varje hona får ett revir på runt 30 cm. Så för min del blev det bara två honor trots att jag vill ha minst 3.
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...