kan vi någonsin få plats med Scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    kan vi någonsin få plats med Scalarer?

    Köpte ett kar till sambon för snart 1,5 år sedan.
    Karet är ett 240 liters juwel kar och invånarna är

    1 ancistrus
    1 fjärilciklid (hane)
    1 marmorgurami (hane)
    3 tigerbotior (zebra)
    1 elefantnosfisk
    ca 10 neontetror (stora lika gamla som karet)
    ca 10 glödbandstetror

    3 amanoräkor.


    kan vilka fiskar ska vi bli mindre för att få plats med Scalarer eller är vårt kar för litet?
    hur många scalarer bör man köpa när man börjar?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle plocka bort guramin, sedan är det bara att köpa 4-5 små skalarer som får para ut, och sedan behålla ett par av dessa. De överflödiga kan du kolla om inte affären kan ta tillbaka.
    En liten parantes bara, er elefantnos kommer att få det tufft vid matning med skalarerna och de övriga fiskarna, så se till att h*n verkligen får mat.
    Räkorna är såpass stora så de får troligen vara ifred, jag hade Amano med stora Redbckskalarer utan problem så förhoppningsvis klarar era sig med.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ni borde kunna ha Scalarer i erat akvarium....Men om jag ska vara morbid så behöver ni inte hä bort några fiskar.....tetrorna och räkorna kommer med all säkerhet att bli mat till Scalarena.....Neontetror är bland scalarenas favoritmat....

      Jag tycker ni ska köpa 6-8 små till en början, låt dem sedan para ut själv.....paret kommer med stor sannolikhet att jaga bort de andra....så då får ju ni bedömma om ni ska ha kvar alla, eller om ni ska he iväg den/de som blir mest utmobbat......
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Där han du in före mej Ansjo.........Men är det inte bättre med några fler småttingar?? så de får "valmöjlighet" vad gäller att para ut...??

        FiaLotta : du ser vad Ansjo skriver....det kan fungera med räkor och scalarer....jag har inte lyckats med det dock....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1028

          #5
          Hej. Då botierna kan bli både stora(30cm) och är aggressiva så blir dom nog ett problem senare. Även elefantnosfisken blir ju stor men inte fullt så aggressiv. Annars kan nog dom andra arterna funka ihop. Tetrorna och räkorna riskerar visserligen att bli mat men det märker man ju... Köp gärna åtminstone 4 scalarer då dom trivs i grupp.Ett 240 kar är lagom för scalarer men botiorna och elefantnosen behöver nog mer utrymme så småningom. Lycka till

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            Ursprungligen postat av stefanr72
            Hej. Då botierna kan bli både stora(30cm) och är aggressiva så blir dom nog ett problem senare. Även elefantnosfisken blir ju stor men inte fullt så aggressiv. Annars kan nog dom andra arterna funka ihop. Tetrorna och räkorna riskerar visserligen att bli mat men det märker man ju... Köp gärna åtminstone 4 scalarer då dom trivs i grupp.Ett 240 kar är lagom för scalarer men botiorna och elefantnosen behöver nog mer utrymme så småningom. Lycka till
            zebrabotiorna blir ca 10cm. och dom är redan fullvuxna.
            de är favoriterna i karet eftersom dom för väldigt mycket liv och är väldigt sociala.

            elefantnosen har min sambo blivit pålurad av idiotpersonal men han får stanna så länga han klara av det.
            min sambob berättade hur stort kar vi har och hur mycket fisk och bad om ett förslag, förslaget var just elefantnosen.
            han syns knappt. men lever iaf än.

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              Vi får kanske vänta tills guramin har dött då?
              vill inte plocka bort honom eftersom han har varit där sedan start.
              Han har fått flera flickvänner genom tiden men alla har konstigt nog dött.


              skönt att veta att dom iaf får plats.

              Våra amanoräkor är fullvuxna. Tänkte köpa några fler.
              ska nog göra det nu så dom hinner komma upp lite i storlek innan scalarer flyttar in.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1028

                #8
                Ursprungligen postat av FiaLotta
                zebrabotiorna blir ca 10cm. och dom är redan fullvuxna.
                de är favoriterna i karet eftersom dom för väldigt mycket liv och är väldigt sociala.

                elefantnosen har min sambo blivit pålurad av idiotpersonal men han får stanna så länga han klara av det.
                min sambob berättade hur stort kar vi har och hur mycket fisk och bad om ett förslag, förslaget var just elefantnosen.
                han syns knappt. men lever iaf än.
                Den tigerbotian (botia helodes) jag slog på kan bli 30cm, men det kanske är fel art?

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  här är den

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1028

                    #10
                    Ursprungligen postat av FiaLotta
                    Aha! dumt att kalla flera arter för tigerbotia

                    Kommentar

                    • FiaLotta
                      • August 2009
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefanr72
                      Aha! dumt att kalla flera arter för tigerbotia
                      det var därför jag skrev zebra inom parentes eftersom jag såg att det fanns två olika tigerbotier.

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1028

                        #12
                        ...

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Räkor är ju lite så att om ett hot finns i tanken (dvs 9/10 fiskar ), så ser du dom sällan. Dom finns och gör nytta fast undangömt
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          Arbetssätt...