Apistrogramma i sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TB75
    • November 2010
    • 25

    Apistrogramma i sällskapsakvarium

    Ska starta upp ett akvarium igen för första gången på flera år. Det blir ett 180-liters sällskapsakvarium. Hade tänkt lite sällskapsfiskar; ett stim mindre tetror, några pansarmalar, några svärdbärare. Dessutom några nyckelhålsciklider och kanske scalarer. Till detta hade jag tänkt stoppa i en eller par sorters Apistogramma. Men vilka passar bäst (dvs minst aggresiva och revirbildande)? Jag har för mig att Nijsenni och Cacatoides är ganska revirbildande, stämmer det. Vill ju hellst inte att det ska vara krig bland stenrösena.

    En annan fråga, finns det risk att de korsar sig om man lägger i olika sorter?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vejita har jag med scalarer o det går kanonbra

    Kommentar

    • Skägget
      • July 2009
      • 96

      #3
      Apisto håller ju revir vid lek och då får övriga innevånare passa sig men ju mindre variant du väljer desto mindre yta upptas av deras revir. Kan tänka mig att ungefär halva 180-litaren kan komma att utgöra revir för ett Cacatoides-par om du inreder på ett bra sätt. Om du matar på båda halvorna så behöver ju övriga innevånare inte uppehålla sig så mycket där medan apistgrammorna är på krigsstigen.
      200 liter SA
      180 liter sällskap
      54 liter viejita med vänner
      mp eheim 60 54 liter

      Kommentar

      • TB75
        • November 2010
        • 25

        #4
        Fiskarna är nu inköpta. Det blev Agassizii och Viejita. Jag är jättenöjd med dessa två par. Två stora stenrösen och mycket växter. Jag tror det kommer att fungera bra. Agassizi-hannen snodde åt sig en håla direkt och släppte den inte sedan, nyfikna serpatetror ocn nyckehålar fick se sig bortmotade.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av TB75
          Ska starta upp ett akvarium igen för första gången på flera år. Det blir ett 180-liters sällskapsakvarium. Hade tänkt lite sällskapsfiskar; ett stim mindre tetror, några pansarmalar, några svärdbärare. Dessutom några nyckelhålsciklider och kanske scalarer. Till detta hade jag tänkt stoppa i en eller par sorters Apistogramma. Men vilka passar bäst (dvs minst aggresiva och revirbildande)? Jag har för mig att Nijsenni och Cacatoides är ganska revirbildande, stämmer det. Vill ju hellst inte att det ska vara krig bland stenrösena.

          En annan fråga, finns det risk att de korsar sig om man lägger i olika sorter?

          hmmm....vill inte låta som en tråkig typ...men det var många fiskar som du skriver att du vill ha "några" stycken av.

          Känns som att det blir lätt överbefolkat.

          Sedan kanske man skall undra lite över lämpligheten att ha scalarer i 180 liter....på gränsen....på gränsen...


          ett stim mindre tetror....hmmm.....mindre tetror som sällskap till scalarer.....hmmm....risk för dyr mat....

          liten snabb uträkning

          tetror = minst 10 för ett stimm
          några pansarmalar = minst 6 st
          några svärdbärare = kanske 4-6 st tolkar jag det som
          några nyckelhål = 3-5 st tolkar jag det som
          några scalarer = 3-5 st tolkar jag det som
          sedan lägger vi på minst 3, kanske 5 apistos......

          om mina tolkningar är korrekt....så blir karet överbefolkat.....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • TB75
            • November 2010
            • 25

            #6
            Jag hoppas ju inte att karet skall bli överbefolkat. Det som till slut hamnade i blev:

            4 (2+2) apistogramma
            4 nyckelhålsciklider
            4 scalare
            10 serpatetra (hoppas inte att de blir scalaremat)
            3 pansarmalar
            3 svärdbärare
            1 ancistrus

            Skulle det visa sig vara överbefolkat när fiskarna växer till sig (alla är rätt små) så blir det nog till att plocka bort från scalarerna eller nyckelhålscikliderna, kanske till förmån för ytterligare en ancistrus.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av TB75
              Jag hoppas ju inte att karet skall bli överbefolkat. Det som till slut hamnade i blev:

              4 (2+2) apistogramma
              4 nyckelhålsciklider
              4 scalare
              10 serpatetra (hoppas inte att de blir scalaremat)
              3 pansarmalar
              3 svärdbärare
              1 ancistrus

              Skulle det visa sig vara överbefolkat när fiskarna växer till sig (alla är rätt små) så blir det nog till att plocka bort från scalarerna eller nyckelhålscikliderna, kanske till förmån för ytterligare en ancistrus.

              problemet som jag ser det är att karet är överbefolkat redan nu !

              du kommer inte kunna avgöra när de "har vuxit ur karet", eftersom de kommer att
              få ett onaturligt beteende och konstig tillväxttakt.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • TB75
                • November 2010
                • 25

                #8
                Tack för synpunkter!

                Ska låta det gå några veckor och se hur det verkar innan jag ändrar i fisksammansättningen. Scalarerna är ju väldigt små nu, men de kommer ju så småningom att bli störst i karet, kanske är det klokast om det blir de som får stryka på foten så småningom? Framförallt är de ju lättast att fånga upp . Och nyckelhålarna, får väl se vilken plats de kan ta sig i karet om apistorna börjar leka.

                De som lämnar får kanske bytas mot ytterligare en ancistrus. Har bara en ancistrus nu. Funderar på att skaffa en till så småningom. Vad tror ni, är två för mycket för ett 180-liters kar som "satt sig"? Nu finns ju inga alger alls så det måste ju ändå vänta ett tag.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  när skalarerna vuxit lite till så kommer dom att börja slå ihäl varandra i det karet.

                  ta väck dom nu....inte när dödsfallen kommer....

                  sedan kommer kanske tetrorna att mystiskt försvinna på nätterna,,,,,,en efter en.....

                  och nyckelhålen kommer att se tilltufsade ut ganska snart,,,,,



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Skägget
                    • July 2009
                    • 96

                    #10
                    Två ancistrus går bra att ha i ett 180-liters, försök då att få en av varje kön. Håller med Kensa om det med nuvarande fiskmängd kan bli problem framöver så vänta med den andra ancistrusen tills du känner att du har koll på läget.
                    200 liter SA
                    180 liter sällskap
                    54 liter viejita med vänner
                    mp eheim 60 54 liter

                    Kommentar

                    • TB75
                      • November 2010
                      • 25

                      #11
                      Ursprungligen postat av Skägget
                      försök då att få en av varje kön.
                      Men hur ser jag skillnad på dem? Är det så att det är hanen som har "skägget"?

                      P.s. har faktiskt fått yngel av dem en gång för några år sedan. Det var riktigt kul att se pytte-pyttesmå ancistrusar simma omkring.

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Ja hanen får skägg. Det brukar synas vid 8-10cm, dock kan honan också få ett och annat strå men hanar har generellt mer och längre.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • TB75
                          • November 2010
                          • 25

                          #13
                          Fisktätheten

                          Ok, med de råd jag fått tidigare i tråden så verkar jag ju helt klart ha för mycket fisk i mitt lilla kar. Jag trodde nog att ett 180:a skulle rymma detta men man lär sig alltid nåt nytt.

                          Några får ju då flytta ut vid nästa ommöblering (vilket lär ske snart, väntar egentligen bara på att roten inte längre ska flyta upp så jag inte behöver ha stenar liggande på den ). Men vilka bör flytta ut för bästa balans? Jag hade tänkt att de 4 scalarerna gör det och också 2 av nyckelhålarna så snart man kan skönja ett par hos dem.

                          Utifrån uppställningen ovan av karets invånare :
                          - 4 scalare
                          - 2 nyckelhål
                          = - 6 av de större firrarna.
                          + 1 ancistrus

                          Är vi då nere på en mer lagom fiskmängd för karet?

                          Kommentar

                          • Skägget
                            • July 2009
                            • 96

                            #14
                            Ja det känns ju mycket bättre tycker jag.
                            200 liter SA
                            180 liter sällskap
                            54 liter viejita med vänner
                            mp eheim 60 54 liter

                            Kommentar

                            • TB75
                              • November 2010
                              • 25

                              #15
                              Scalarerna borta nu. Tommy på Trop Akvariefiskimporten tog tillbaka dem för samma pris som jag köpte dem för. Schysst av honom!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...