fjärilciklid lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PLTS
    • February 2010
    • 25

    fjärilciklid lek?

    Mitt fjärilciklidpar lekte igår kväll och la rommen på en sten men på morgonen var all rom borta. Så chansen att dom själva ätit upp de finns ju alltid men har även en siamensisk i samma kar och dom gillar ju rom så jag undrar om det är någon som vet hur länge de normalt brukar ta tills fjärilcikliderna är lekvilliga igen?

    Tänkte ta bort min siamensisk och ha den i ett annat kar tills vidare för att iallafall öka chanserna att rommen blir kvar.
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    De kan nog leka ganska snart igen när rommen blir uppäten så där, jag skulle dock faktiskt tippa på att de själva ätit den då fjärilar är ganska kända för att vara dåliga föräldrar generellt sett, man måste med andra ord ha tur att hitta två duktiga föräldrar

    Om en två veckor när honan ätit upp sig igen kan du nog förvänta dig lek, men det kan givetvis ta längre tid.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Ancistrus är också en ökänd romätare så om du har någon sån kan det vara en idé att deportera den/dem.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        #4
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Ancistrus är också en ökänd romätare så om du har någon sån kan det vara en idé att deportera den/dem.
        Vad krävs för att ancistrusarna inte ska röra rommen? Starkt revirhärdande fiskar, stort akvarium eller bara tur?

        Funderar själv på ancistrus och sen ihop med nån SA-ciklid som jag gärna vill ha lek på. Känns inte som att det finns nån direkt bra ersättare till ancistrus ifall man kör Sydamerika

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Du kan ju alltid ha grenmalar ihop med SA-ciklider, de brukar inte äta rommen om de inte råka komma över dem i sin jakt på alger..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • PLTS
            • February 2010
            • 25

            #6
            Okej tack för svaren. Tippar också på att de är fjärilscikliderna som ätit upp de för som jag förstått kan dom behöva "träna" några gånger innan dom klarar av att få dom att överleva. Jag har 2 st små ancistrusar ( ca 4 cm ), 1 ganska liten siamensisk och några "halvvuxna" guppys i karet tillsammans med fjärilarna. Bör man plocka över alltihop när man ser att lek närmar sig eller kan man låta guppysarna vara kvar?

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Ancistrusar är som Moving Waves sa kända för att rova åt sig ägg (speciellt på natten), så dessa skulle jag säga är bovarna. Det som faktiskt ska krävas för att Ancistrusarna INTE ska äta upp äggen från föräldrarna är att det ska vara en grottlekande art som är hårdfören på att försvara sina ägg och yngel och en grotta som är lätta att försvara.
              Om du vill ha en bra algätare i karet så kan du ta Ottocinklusar eller Grenmalar, den Siamesiska algätaren skulle jag ha svårt att tänka mig skulle vara en som skulle kunna äta upp äggen så länge föräldrarna finns där och samma sak med guppisarna. Så dessa kan du helt klart ha kvar i karet.
              Senast redigerad av pikachu; 05 October 2010, 09:24.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Otocinclus arterna är i min mening de absolut bästa algätarna för et SA kar, de är små, de är snabba och fantastiskt trevliga

                En av mina har dille på att putsa min hävert var gång jag gör VB
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                Arbetssätt...