70 liters hörakvarium kakadua?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Coplins
    • October 2008
    • 73

    70 liters hörakvarium kakadua?

    Sambon har äntligen gått med på att införskaffa ett till akvarium. Våran lokala djuraffär lägger ner akvariedelen och har utförsäljning på allt fiskrelaterat utom foder. Så vi bestämde oss för att köpa ett svart hörnakvarium med möbel. Handlaren sa att det är ca 70 liter.

    Jag äger sen tidigare ett 240 liters där jag har bla annat 4 kakaduor, en hane plus 3 honor. Fick den till lek men paletterna käkade upp ynglena. Så jag funderade på om jag skulle föra över kakaduorna till hörnakvariet och se om jag kan få dem till lek igen.

    Jag vill ha lite tips. Är 70 liter för litet för en hane och 3 honor? Det enda sällskap de kommer att ha är en kampfisk. (Vilket inte var något problem i stora akvariet där de kunde bossa runt alla fiskar utom paletterna) De går nu med kampfiskar, kardinaltetror, ancistrus, platy, svärdbärare, 2 guldgurami och 2 mosaikgurami.

    Ska jag ta bort honorna som inte leker om jag får dem till lek igen eller kan flera honor leka med samma hane samtidigt och är 70 liter för litet för att ynglena ska klara sig om de gör det?
    Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
    240 l
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    problemet med ett hörnakvarie är ju bottenytan som är mindre än på ett rektangulärt, men du borde kunna få in 1+2 åtminstone
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #3
      vågar man fråga vilken butik det gäller?

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Kakadua honor kan bli riktigt elaka mot varandra i mindre kar, det är en stor stor skillnad på 200l och ett 70l som är dessutom hörnakvarium. Jag skulle avråda dig att ha 4 kakaduor i det karet. En hane och en hona skulle funka.

        Ja den där butiken skulle man vilja passa sig för. Man blir väldigt mörkrädd varje gång man hör hur butiker säljer på kunder saker, speciellt kunder som är nybörjare, eller ja som inte kan så mkt ännu
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Coplins
          • October 2008
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Ja den där butiken skulle man vilja passa sig för. Man blir väldigt mörkrädd varje gång man hör hur butiker säljer på kunder saker, speciellt kunder som är nybörjare, eller ja som inte kan så mkt ännu
          Hörru, jag känner att jag behöver försvara både mig och min handlare när du säger sådär. Jag är inte nybörjare. Bara nybörjare på ciklider. Viss skillnad. Och affären som lägger ner sin akvarieverksamhet och därmed har utförsäljning ligger i skogås centrum i sthlm och de har aldrig försökt sälja något till mig som jag själv inte bett om, de har alltid haft svar på alla frågor jag ställt när jag undrat något.
          Förresten, även om jag varit helt grön på akvariefronten, hur skulle folk kunna lära sig, bli bättre och få intresset om affärerna inte sålde akvarier till folk som ville ha dem, eh?

          Åter till ämnet, Jag vet inte hur många artbeskrivningar jag läst om de fiskar jag äger men i slutändan så svarar inga akvarieböcker/fisksiter på frågor lika bra som andra personer med mer erfarenhet av just de arterna.

          Tack för tipsen. Då blir det bara en hona och en hane som får flytta. Ska bara försöka klura ut vilken hona som är mest förtjust i hanen. Beklageligt nog har jag två kampishanar, en i ett 20 liters kar (som nu blir ersatt av 70 liters hörnakvariet) och den andra i stora karet, så hur jag än gör måste en kampis bo i nya karet.

          Vad jag har lärt mig av att sitta med näsan tryckt mot glaset de senaste veckorna är att ciklider verkar vara ganska petiga i sitt val av partner, till skillnad från ancistrus tex som snarare verkat, ursäkta uttrycket, "kåta, glada och tacksamma".

          När vi ändå pratar kakadua - Det står i artbeskrivningen här på zoopet att de bara lever länge nog att dra upp en-två kullar. Betyder de att en hona bara leker 1-2 gånger oavsett om de lyckas dra upp en kull eller ej? Jag vet ju vilken hona som lade ägg senast och därmed har visat sitt intresse för hanen. Eller lär hon vara ointresserad nu och mindre trolig kandidat än en som inte lekt ännu?
          Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
          240 l

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Kampisarna lär väl vara troliga bovar till yngel som inte överlever

            Att dom bara lever länge nog för 1-2 kullar hoppas inte jag i alla fall..min hona fick sin första en vecka efter hemkomst..
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            Arbetssätt...