Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    #46
    Nu blev det ju fel tråd för min fråga eg...vi får väl se det som lite OT, förlåt för det!
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Ursprungligen postat av Asynja
      Usch...Jag har nog gjort bort mig lite... Jag pratade ju om mitt lilla kar som jag ville ha dvärgar i... Jag var på zooaffären idag och jag KAN verkligen inte bara gå och titta, så jag köpte 2 (1+1) palettcilklider, de var sååå fina. Jag frågade tjejen om det passade till mitt lilla kar & det tyckte hon, men så kommer jag hem här och läser att de ska ha minst 80L att röra sig på...Vad tror ni? Eller tycker rättare sagt...HAR jag gjort bort mig? Kan de tänkas trivas hos mig trots att jag bara har 54L? Jag köpte 2 nya rötter till karet också så det finns gömställen...
      Du läste liksom inte innan... ..?
      Men, vad har du mer för fisk i det lilla karet? Hur är det inrett?

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #48
        Ursprungligen postat av MaxB
        Du läste liksom inte innan... ..?
        Men, vad har du mer för fisk i det lilla karet? Hur är det inrett?
        Grejen är den att jag har läst så mycket om alla sorts ciklider att jag tydligen har blandat ihop endel... Så jo, jag har läst innan, men just där och då mindes jag inte vad jag läste om vem...eh...eller nåt (blondin).

        Jag har neoner, några guppys, dvärggurami och corydoras i karet. Jag köpte 2st rötter idag och så finns där en stor "grotta" i mitten som liksom delar upp karet i 2 delar. Ganska mycket växter.
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #49
          Ursprungligen postat av Asynja
          Grejen är den att jag har läst så mycket om alla sorts ciklider att jag tydligen har blandat ihop endel... Så jo, jag har läst innan, men just där och då mindes jag inte vad jag läste om vem...eh...eller nåt (blondin).

          Jag har neoner, några guppys, dvärggurami och corydoras i karet. Jag köpte 2st rötter idag och så finns där en stor "grotta" i mitten som liksom delar upp karet i 2 delar. Ganska mycket växter.

          Hmmm... ja, jag är gråhårig...
          Det är väl egentligen inget som hindrar att det går ett par paletter i ditt "lilla" kar. Är det "vanliga" paletter så är ju dessa ganska tåliga och leklystna - grejen är den att det kommer nog bli lite ruljans i burken då lekarna och yngelvården sätter igång...
          Nu har du liksom köpt dom och får väl hålla ett litet öga på hur de utvecklar sig. Hoppas det kommer att funka bra!

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #50
            Ursprungligen postat av MaxB
            Hmmm... ja, jag är gråhårig...
            Det är väl egentligen inget som hindrar att det går ett par paletter i ditt "lilla" kar. Är det "vanliga" paletter så är ju dessa ganska tåliga och leklystna - grejen är den att det kommer nog bli lite ruljans i burken då lekarna och yngelvården sätter igång...
            Nu har du liksom köpt dom och får väl hålla ett litet öga på hur de utvecklar sig. Hoppas det kommer att funka bra!
            Jo, det har jag tänkt på också, de är visst lite "griniga" när de leker. Jag släppte i dem nyss och hanen började med och jag de 2 små platy ynglena jag har där...Undrar just om jag inte ska flytta över dem till det stora karet (alltså ynglen). Vi får väl se hur det går. Märker jag att nån fisk far illa av att jag skaffade dem så kan grannpojken få ta över den/de fiskarna isf. Han har en liten burk med 4st neoner just nu, ser lite torftigt ut *s*.
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #51
              Ursprungligen postat av Asynja
              Jo, det har jag tänkt på också, de är visst lite "griniga" när de leker. Jag släppte i dem nyss och hanen började med och jag de 2 små platy ynglena jag har där...Undrar just om jag inte ska flytta över dem till det stora karet (alltså ynglen). Vi får väl se hur det går. Märker jag att nån fisk far illa av att jag skaffade dem så kan grannpojken få ta över den/de fiskarna isf. Han har en liten burk med 4st neoner just nu, ser lite torftigt ut *s*.
              Ja, "griniga" är ett understatement... OK, då åkte de där ynglena bort - sedan är det guraminas och guppisarnas tur... Granngrabben får ett riktigt bra start-up-kit i sitt kar.
              Paletter vill gärna ha så kallad "strykfisk", alltså lite fisk att jaga runt med - detta befrämjar deras lekbeteende. Ofta kan ett ensamt palettpar i ett kar så att säga tappa lite sug och bli en aning stillastående - lite trista sådär. Det behöver inte nödvändigtvis bli så, men händer trots allt ganska ofta.
              Strykfiskar bör vara ganska tåliga och ha en hyfsad storlek - vilket då kan bli ett problem i ett litet kar... Ja, vi får hoppas att det ändå funkar fint med dina paletter - det är väldigt intressanta och vackra ciklider!

              Kommentar

              Arbetssätt...