Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #16
    Ursprungligen postat av Asynja
    F`låt, mindes fel som vanligt...inte lätt att hålla reda på allt nytt

    Men då hajjar jag vad ni båda menar. Jag borde alltså sikta in mig på en som har harem istället...

    Förlåt Marnat att jag snurrar till det! (kan jag skylla på att jag är blondin och det tar tid att få in allt i min hjärna? )
    Ingen fara, det är massvis med information att ta in

    Jag hade definitivt satsat på Baenschi eller panduro om du kan leva med att inte ha mkt fler apistos då dessa är riktigt kaxiga och fruktansvärt snygga dvärgar

    Ursprungligen postat av Asynja
    Hur mår sonen förresten Marnat? Min fick feber här på eftermiddagen, så det blir till att bara vara hemma imorgon...eller, kanske en liiiten prommis till djurmagazinet *s*
    han har fortf feber tyvärr, läkaren trodde det var 3 dagars febern som han fått från storebror.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #17
      Ursprungligen postat av Marnat
      Ingen fara, det är massvis med information att ta in

      Jag hade definitivt satsat på Baenschi eller panduro om du kan leva med att inte ha mkt fler apistos då dessa är riktigt kaxiga och fruktansvärt snygga dvärgar

      han har fortf feber tyvärr, läkaren trodde det var 3 dagars febern som han fått från storebror.
      Vad trist! Johannes lär väl i vanlig ordning spy upp vällingen ikväll eller i natt och sen kommer han må skit i typ 2 dar, sen är det som bortblåst igen. Han har hållit på såhär varannan vecka sen dagisstart, börjar bli jobbigt. Men i morgon rymmer jag till karrokaja ett tag på kvällen, så då kan jag andas igen .

      Jaha, Baenchi eller panduro...om jag inte väljer en snubbe som gillar flera brudar alltså... Vi får välan se vad jag faller för sen då .
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #18
        Ursprungligen postat av Asynja
        Vad trist! Johannes lär väl i vanlig ordning spy upp vällingen ikväll eller i natt och sen kommer han må skit i typ 2 dar, sen är det som bortblåst igen. Han har hållit på såhär varannan vecka sen dagisstart, börjar bli jobbigt. Men i morgon rymmer jag till karrokaja ett tag på kvällen, så då kan jag andas igen .

        Jaha, Baenchi eller panduro...om jag inte väljer en snubbe som gillar flera brudar alltså... Vi får välan se vad jag faller för sen då .
        våra två har bytt sjukdomar nu och varit konstant sjuka i 6 veckor, det känns kan jag säga med sömnbrist och allt vad det innebär.


        Det gör inget att de bara har en hona då baenshi honorna är det snyggaste du kan tänka dig i honväg knallgula med svarta streck
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #19
          Ursprungligen postat av Marnat
          våra två har bytt sjukdomar nu och varit konstant sjuka i 6 veckor, det känns kan jag säga med sömnbrist och allt vad det innebär.


          Det gör inget att de bara har en hona då baenshi honorna är det snyggaste du kan tänka dig i honväg knallgula med svarta streck
          Usch, AIK:are! Finns det inga blå/röd/gula dvärgar?
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            Kollat in Kakaduan?
            De är väldigt snygga och ritkigt trevliga AP.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              Kollat in Kakaduan?
              De är väldigt snygga och ritkigt trevliga AP.
              Det ska jag göra! Tack för tipset. Jag har iof kollat alla här på zoopet, men jag blir ju helt snurrig i huvudet och tillslut glömmer jag bort vilken som såg ut hur, om du fattar vad jag menar...
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #22
                Ursprungligen postat av Asynja
                Det ska jag göra! Tack för tipset. Jag har iof kollat alla här på zoopet, men jag blir ju helt snurrig i huvudet och tillslut glömmer jag bort vilken som såg ut hur, om du fattar vad jag menar...
                oh yes, förstår precis vad du menar
                Googla på Apistogramma så får du upp en hel drös med ap.




                En bra sida är http://forum.apistogramma.com/
                Lite trist att det är på engelsk men man tar sig igenom
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Lånar sidan lite, någon som vet något om Apistogramma Steel Blue??
                  Grymt snygga men är det genetisk manipulerat??

                  Apistogramma sp. steelblue displaying in my display tank. Eggs were layed two days after this display.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Lånar sidan lite, någon som vet något om Apistogramma Steel Blue??
                    Grymt snygga men är det genetisk manipulerat??

                    http://www.youtube.com/watch?v=tWJ7m...ayer_embedded#
                    vad jag har förstått så är så inte fallet, hade inte fohrman fotat några sådanna nere i tyskland?

                    de heter ju ap. sp. vilket tyder på att man inte riktigt vet exakt vilken art det kan röra sig om
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      #25
                      Idag har en dvärggurami försvunnit lite mystiskt i mitt lilla kar, jag tror hon är död. Jag har en liten fundering på att "ersätta" mina 2 dödsfall (en khuliål har lämnat in också) med ett dvärgpar. Trivs de i så små burkar som 54L? Jag har 2 mysiga grottor att gömma sig i...
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Grymt snygga men är det genetisk manipulerat??
                        Odlingsformer och hybrider finns det ju gott om, men det kan vara en obeskriven art också.

                        Personligen har jag alltid tyckt borelli var jättesnygg, men min kärlek är tyvärr obesvarad: hanarna bara dör. Honorna hade jag i två-tre år innan jag gav bort dem, men jag försökte med fem hanar från olika källor som alla slutade äta och dog inom en månad efter inköp. Till slut fick jag liksom bara acceptera att jag inte kunde hålla borelli.
                        Senast redigerad av Azur; 10 March 2010, 06:50.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Ja, det är som Azur säger, ofta (iallafall för min del) hanarna som troppar av först, av någon anledning. Min Borelli opal-hane var duktig ett långt tag och lekte av tre kärringar i massor av omgångar, men dog först av dom. Likadant med viejita-killen. Kakadua-pojken samma sak - lämnade två friska tanter med yngel. På senare tid har också två nijsseni-hanar tynat bort och lämnat starka honor kvar....
                          Oftast är det ju så att man med apisar "fyller på" beståndet - men faktum kvarstår, här hemma är det hanarna som dör först. Man brukar ju tala om att det är honorna som vid alla sina lekar och yngelvård sliter ut sig snabbare - men revirhävdande och stridande hanar har det nog inte så lätt heller.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #28
                            Jag har ett par bågfensciklider och 1+2 Borellisar "opal" just nu.
                            Har haft tidigare ett par men pandaciklider och ett par av kakaduan (dog dock snabbt)
                            Att tänka på är att bågfenornas honor är mycket aggressiva mot hanne när den har rom eller yngel, man måste han mycket gömställen.

                            Jag har också blivit helt såld på dvärgciklider
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              #29
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jag har ett par bågfensciklider och 1+2 Borellisar "opal" just nu.
                              Har haft tidigare ett par men pandaciklider och ett par av kakaduan (dog dock snabbt)
                              Att tänka på är att bågfenornas honor är mycket aggressiva mot hanne när den har rom eller yngel, man måste han mycket gömställen.

                              Jag har också blivit helt såld på dvärgciklider
                              Jag vet . Läste hela din tråd precis. Hur går det...har du sett yngel?

                              Hade du panda och kakadua i ditt lilla kar? Hade du andra fiskar tillsammans med dem då, eller var de halt ensamma?

                              Jag tänkte köpa några smårötter till lilla akvariet & möblera om lite, det jag har nu är konstgjorda grottor, och jag tror det är för stora ingångar till dem.

                              Ja, det är verkligen lätt att fastna för denna lilla fisk. De är så vackra allihopa!
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #30
                                Jag har inte sett några yngel av Borellisarna, men hon ligger kvar i grottan så jag hoppas att det blir nåt.

                                Har yngel på Bågfenorna, ca 6 st kvar som är ca 5mm

                                Hade kakaduorna och pandorna vid olika tillfällen och så gick de med diverse fiskar ( innan jag visste bättre vilka de passade med..)

                                Har gjort grottor av kokosnötter med små ingångar, tycker att de funkar bäst.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...