Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Dvärgciklider

    Hej! Nu har vi bestämt att vi ska ha dvärgciklider i vår 280L kub, frågan är bara vilken sort? Jag tänkte att det säkert finns massa roligt folk här som har massa dvärgar hemma och gärna delar med sig av kort? Jag vill gärna ha tips på vilka dvärgar som passar ihop (om jag får plats med 2 par, eller ev 1+3), vilka dvärgar som är roligast att titta på, vackrast att titta på...Ja, jag vill helt enkelt veta allt om just era favoritdvärgar! Jag vill se massor med fina bilder helt enkelt. Tack på förhand!
    Senast redigerad av Asynja; 09 March 2010, 13:18. Anledning: Stavar man som en kratta får man redigera endel :)
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av Asynja
    Hej! Nu har vi bestämt att vi ska ha dvärgciklider i vår 280L kub, frågan är bara vilken sort? Jag tänkte att det säkert finns massa roligt folk här som har massa dvärgar hemma och gärna delar med sig av kort? Jag vill gärna ha tips på vilka dvärgar som passar ihop (om jag får plats med 2 par, eller ev 1+3), vilka dvärgar som är roligas att titta på, vackrast att titta på...Ja, jag vill helt enkelt veta allt om just era favoritdvärgar! Jag vill se masor med fina bilder helt enkelt. Tack på förhand!
    Film också?

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #3
      Ursprungligen postat av MaxB
      Film också?
      Nu var du snabb . Jag vill gärna se fler filmer, de är så otroligt vackra fiskar!
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Asynja
        Nu var du snabb . Jag vill gärna se fler filmer, de är så otroligt vackra fiskar!
        Ja, nu när jag inte har några kar kvar (de flesta är borta nästa vecka) kommer jag inte ha annat för mig här på forumet än att ladda upp en massa gamla bilder och filmer - så det kan nog bli ett antal i denna tråden vad det lider!

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #5
          Ursprungligen postat av MaxB
          Ja, nu när jag inte har några kar kvar (de flesta är borta nästa vecka) kommer jag inte ha annat för mig här på forumet än att ladda upp en massa gamla bilder och filmer - så det kan nog bli ett antal i denna tråden vad det lider!
          Trevligt Max! Väntar med förtjusning! Men nu måste jag fördriva tid på annan plats, dags att hämta monstret på dagis
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Asynja
            Trevligt Max! Väntar med förtjusning! Men nu måste jag fördriva tid på annan plats, dags att hämta monstret på dagis
            OK - då kör jag de här så länge;

            Apistogramma Spec2 - Rio Jaro, Purus Wild;


            Viejita och agassizii


            agassizii och fjärilsciklider


            Fjärilsciklider och viejita

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #7
              Vilka underbara fiskar Max! Tack för att du delar med dig! Vilken är din favorit?
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Asynja
                Vilka underbara fiskar Max! Tack för att du delar med dig! Vilken är din favorit?
                Jävlarrrrr, jag skrev ett låååååångt fint svar och så la den jävla nätuppkopplingen av... Groooaaarrr
                Men... puuh... det är svårt att svara på - det finns så många olika att gilla. Viejitan är dock en favorit, hongsloi, panduro, nijsseni, baenschi, borelli plus många till är också väldigt trevliga.

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #9
                  *s* & jag tryckte på fel knapp när jag skulle posta så det inlägget försvann det också...
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Asynja
                    *s* & jag tryckte på fel knapp när jag skulle posta så det inlägget försvann det också...
                    Ja, man blir ju som Tuppjucks-Yoda när sånt händer - uppkopplingen här på jobbet är helt värdelös....

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      #11
                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Jävlarrrrr, jag skrev ett låååååångt fint svar och så la den jävla nätuppkopplingen av... Groooaaarrr
                      Men... puuh... det är svårt att svara på - det finns så många olika att gilla. Viejitan är dock en favorit, hongsloi, panduro, nijsseni, baenschi, borelli plus många till är också väldigt trevliga.
                      Marnat sa att jag inte borde skaffa baenchi och nijsseni och en till, kan det ha varit panda, för de är tydligen lite svårare, vad har du för erfarenhet av dem?
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Asynja
                        Marnat sa att jag inte borde skaffa baenchi och nijsseni och en till, kan det ha varit panda, för de är tydligen lite svårare, vad har du för erfarenhet av dem?
                        Ja, det beror nog på hur man definierar "svår" - får de bara rätt förutsättningar så säger min erfarenhet av dessa att de inte är svårare än många andra Apisto. Men dessa är ganska lika varandra och skall nog inte gå tillsammans i ett mindre kar - och nu är just ditt kar av storleken "mindre", pga att det är kubformat och bygger en hel del på höjden. De här cikliderna vill gärna ha spejs på bottnen med massor av gömställen - så jag skulle satsat på enbart en art av dessa i ditt kar.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Asynja
                          Marnat sa att jag inte borde skaffa baenchi och nijsseni och en till, kan det ha varit panda, för de är tydligen lite svårare, vad har du för erfarenhet av dem?
                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Ja, det beror nog på hur man definierar "svår" - får de bara rätt förutsättningar så säger min erfarenhet av dessa att de inte är svårare än många andra Apisto. Men dessa är ganska lika varandra och skall nog inte gå tillsammans i ett mindre kar - och nu är just ditt kar av storleken "mindre", pga att det är kubformat och bygger en hel del på höjden. De här cikliderna vill gärna ha spejs på bottnen med massor av gömställen - så jag skulle satsat på enbart en art av dessa i ditt kar.

                          Njae svårare sa jag väl ändå inte Däremot är de mer parorienterade jämfört med andra dvärgar dvs att de trivs bättre som 1+1 än 1+2
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Njae svårare sa jag väl ändå inte Däremot är de mer parorienterade jämfört med andra dvärgar dvs att de trivs bättre som 1+1 än 1+2
                            F`låt, mindes fel som vanligt...inte lätt att hålla reda på allt nytt

                            Men då hajjar jag vad ni båda menar. Jag borde alltså sikta in mig på en som har harem istället...

                            Förlåt Marnat att jag snurrar till det! (kan jag skylla på att jag är blondin och det tar tid att få in allt i min hjärna? )
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              #15
                              Hur mår sonen förresten Marnat? Min fick feber här på eftermiddagen, så det blir till att bara vara hemma imorgon...eller, kanske en liiiten prommis till djurmagazinet *s*
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              Arbetssätt...