äntligen dvärgar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    äntligen dvärgar!

    Idag fick jag tummen ur att åka till troppen i Göteborg och adoptera bort 4 scalarer och 2 silverhajar. Tanken var att jag skulle ta lite fler växter och ge det 1-2 veckor innan jag köper några dvärgar. Det gick planenligt, fisk byttes mot ett knippe Vallisneria och 2 lågväxta jag fort glömde vad dom hette


    Men.... så på hemvägen svängde jag förbi Ciklidhuset och fell in love

    Det blev 1+1 Apistogramma cacatuoides double red (tror jag..eller orange)
    och 1+1 Apistogramma viejita. Båda två stod högt på min önskelista
    Tyvärr ville han bara sälja parvis för han hade jämna par av båda men jag ska hålla utkik framöver. Köpte även frusen röd plankton till dom, tänkte varva det med skalad artemia och guppys

    När jag kom hem blev det fram med skyffeln för att få fram lite sten till rescapingen jag planerat att göra under veckan Kommentera gärna karet som sådant också.

    Bättre bilder kommer! Vietjorna är bra mycket skyggare än kakaduorna som nästan med en gång började utforska karet och andra arter.
    Tyvärr har jag platys kvar, det är familjens fel att det inte riktigt är SA ännu.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av danne0301; 07 March 2010, 17:43.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Riktigt snygga!

    Visst blir man blir lätt förälskad i dvärgciklider
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det ser trevligt ut, men ett par saker kanske kunde fixas till?
      Bakgrund är inte fel, som det är nu blir det väldigt ljust i karet och inte så lummigt det kan bli om du har någon typ av bakgrund till karet.
      Sedan teknikgrejerna du har i bakre vänstra hörnet, de kan döljas lite med en bra rot, plus slangen med hål kan du byta ut mot ett riktigt strilrör från Fluval. De är lite mer diskreta än den skrikgröna Eheim har plus deras gröna slang.
      Sedan skulle jag flytta bak Vallisnerian med, då den kommer att sprida sig ganska duktigt när den rotat sig.

      Hoppas du inte tar illa upp att jag kommer med förslag och kritik.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Absolut inte ansjo
        Bakgrunden ger mig mega huvudbry. Hade en plansch som följde med från början med växter men det såg billigt och rörigt ut, baksidan av den är svart men jag blev inte riktigt tillfreds med svart heller..jag vet inte men det blev för glansigt. Som det är nu är jag inte nöjd med så vi får se vad jag snubblar över.
        Annat rör ska jag kika på..det här är ju bara en slang jag borrat i själv dock blev den lite kort för högra sidan av karet är mkt lugnare än resten och därför samlas ju mer skit där, har både för och nackdelar..

        Jag har inte riktigt velat dölja filtret för borde inte skiten stanna hos det som döljer då? Alltså lägga sig framför..

        Jag har riktigt gott om javamossa i det mindre karet också, nästan 10L, funderar på om det legat bra någonstans..
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Klä en rot med mossan, det blir skitsnyggt efter ett tag, och blir det för bra tillväxt är det bara att ta fram saxen.
          Jag tror knappast att skiten samlar sig framför något som täcker tekniken lite. Och skulle det nu göra det så kan du ändra om flödet så det blir lite turbulens där med isf. Att det inte rör sig så mycket i ena sidan gör inget, det är ofta att man tror vattnet står stilla men i verkligheten så är även där utbyte på vattnet ett antal ggr/timma.

          Det finns även blå bakgrund som ser trevlig ut, och sätter du även den svarta bakgrunden dikt an mot bakrutankan det se blankt ut, fäster du den däremot mot ramen så kommer den någon mm från glaset och får då en helt annan karaktär. Se till att det är tätt i överkanten bara då vatten mellan bakgrund och glas ser för jäkligt ut...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Herregud jag är stensåld nu, dom har ju så mycket karaktär så det blows me away jämfört med vad vi haft innan. Skitnöjd helt enkelt

            Kakadua hanen har ballar av stål..markerar mot allt och alla utom sin frände, t.o.m håven går han på när jag jagade en platy
            Tyvärr verkar båda paren tycka bäst om samma hörne, lite har hanarna gruffat redan, vi får väl se hur det löser sig.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kanske ett par itusågade kokosnöthalvor i var sin ände av karet skulle hjälpa till att lugna ner dem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Det har jag En vänster framför filtret, en till höger bakom två ljusa stenar.
                Önskar jag kunde göra mig av med platyna, dom är alldeles för aktiva och platstagande men familjen gnäller bara då
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Börjar bli lite orolig för vietja honan, hon har fullkomligt bosatt sig längst in i bladverket på en javaormbunke. Den är hyfsat stor och rätt så tät (till vänster på en rot se bild upptill). Kan det vara så att hon valt det som bo och lagt rom? Hon är emellanåt ute och simmar inom ett par decimeter från sin gömma och ser då ok ut. Kanske kanske kan jag ana mig till ett par tre vita små små fläckar på ena sidan av huvudet, försöker hålla stenkoll :/
                  Ser inte att hon jagar bort andra fiskar men å andra sidan är sällan någon nära. Hanen simmar runt i hela sin halva av karet och verkar inte bry sig mycket (kakaduan äger andra halvan).
                  Hur ser rommen ut?

                  Kakadua honan verkar också ha hittat ett bo, dessvärre är det under en rot som 20 timmar om dygnet innehas av 1-2 Ancistrus så jag tror hon blir helt instängd, smart tjej
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jodå, de kan välja det konstigaste stället att leka på, så det skulle inte vara förvånande.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Jäklar vilken attityd kakadua honan har, hon eller de båda tillsammans har under natten jagat bort 2 ancistrus på 5/7cm från 'sin' grotta under roten. Jag undrade varför det var så utgrävt under/runt en sten i morse men sen fick jag svaret, det är han-ancistrusen som gjort sig en ny grotta
                      Kakaduan måste (väl?) absolut ha lekt för hon är helt tokig när någon närmar sig roten, hugger på allt riktig catfight blev det när Vietja honan snurrade förbi och ville ta sig in under roten. De stackars pansarmalarna som är dubbla hennes storlek och mer, har fått sig så många tjuvnyp att man undrar varför de inte håller sig borta :P Hanen hjälper till när han är i närheten, men för det mesta cruisar han karets framkant bara

                      Vietja honan har varit framme mer idag än de 3 tidigare dygnen sammantaget :?

                      Bjuder på några hyggliga Vietja foton också.

                      ♥ ciklider
                      Bifogade filer
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • Speedo
                        • January 2010
                        • 602

                        #12
                        Riktigt snygga!
                        Har jag stavat fel....Är det sant?
                        Rätta mig gärna!

                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Fan jag tror inte min Vietja hona lever länge till
                          I början av veckan gav jag upp hoppet om en platyhona som varit hängig ett tag, inget synligt bara hängig under flera dagar. Dagen efter satt platyhona #2 fast i insuget till filtret (liten glipa i massan), märkligt tyckte jag, där borde knappt ett yngel sugas fast. Placerade henne i ett flytande yngelkar och upptäckte dagen efter att stjärtfenan börjat skrumpna (mer än bara skadats i filtret), i panik fick hon simma vidare till nästa liv.

                          Så igår tyckte jag vietjan verkade med reserverad än vanligt, idag är det mycket värre, hon står mest i 45 grader vilandes på något. Absolut noll synligt på henne dock, alla värden har varit bra de senaste veckorna. Inga andra fiskar har något synligt än så länge.

                          snyft.../end bloggande
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Det är nog kört..hon har svullnat upp en del runt buken och ligger mest och flämtar och glider över på sidan ibland, inga synliga symptom annars.
                            Ska jag medicinera mot bukvattensot? Är det någon ide ens eller är det för långt gånget? Eller såklart borde jag kanske göra det för övriga karets skull..men ska jag ge henne en chans om jag får tag på medicin imorgon eller ska jag ta bort henne illa kvickt?

                            Alla andra fiskar ser friska ut, alla verkar äta bra också, utom hon då.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            Arbetssätt...