funderar på dvärgar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    funderar på dvärgar

    Jag har funderat och tittat och läst och tittat igen ett tag nu och har till slut bestämt mig för att konvertera till dvärgciklider. Efter att främst ha gått på artbeskrivningar men även en del live i butik så har jag dessa som ligger mig varmast.
    Apistogramma baenschi - Inka
    Apistogramma cacatuoides - Kakadua
    Apistogramma hongsloi - Röd dvärgciklid
    Apistogramma steindachneri - Steindachneri´s dvärgciklid
    Apistogramma viejita - Viejita´s dvärgciklid
    (txt dokument klistrat )

    Nu är frågorna hur dessa passar ihop, vilka som inte passar, hur många man vill ha..typ. Gärna egna erfarenheter eller BILDER det gillar jag
    Karet i fråga är 222L 110*45*45, övriga invånare kommer vara 2 ancistrus, 15-20 neontetra och 5 fläckiga pansarmalar. [redigerat: även några platy och en svärdbärare, kanske...] Borde fungera med dvärgar allihop va?

    Kommer säkert fler frågor allt eftersom för tillfället behöver jag få ordning på karet lite grann, jag lyckas inge vidare med växter och har nyligen börjat bearbeta Skulle säga att inom en månad är jag redo att skicka av mina silverhajar och scalarer till förmån för dvärgar.
    Senast redigerad av danne0301; 21 February 2010, 21:00.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • cirs
    • May 2009
    • 48

    #2
    Jag är personligen helt såld på Apistogramma cacatuoides! Så himla vackra. Har 7st yngel på uppväxt Dock är de kort livade jag är inne på kanske 5te generationen då mina blir max 5-6 månader som är det enda tråkiga.


    Men det jag tänke säga att det kan vara grymmt svårt att ha ens mer än ett par i ett akvarium. Jag kunde bara ha en kakadua hane i mitt 500 liters för de skulle ha ihäjl varandra och honorna räckte de gott med 3 st för när de va 5 va det bara stor bråk Karet är 200*50*50 Då fick det bli två kar.

    Mitt enda riktiga tips är igentligen många gömställen, dela av karet mycket med växter så de inte ser mer än 20cm och köp det du ska ha samtidigt så de får bilda revir samtidigt, annars får nykomlingar de mycket svårt!

    Om du inte har för bråttom har jag paletter på uppväxt som kommer behöva lite nya hem. Väldigt fin dvärgciklid som är lite tuffare av sig.
    Senast redigerad av cirs; 22 February 2010, 10:13.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Jag är också helt såld på dvärgciklider, har ett par bågfensciklider och 1+2 av Ap. Borellin "opal".

      Jag har en sisådär bra bild av bågfensciklidhannen. Men man ser honom iallafall

      Edit: har kommer min tråd om Borellin, där ser man hur hannen och honan ser ut.
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137653 , på sidan 3 och framåt
      Bifogade filer
      Senast redigerad av PiaJo; 22 February 2010, 14:53.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Jag följer din tråd Pia
        Cirs du har inga bilder på kakaduorna? Hur många honor kan man ha på en hane?
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Jag tycker att du ska läsa mastodonttråden Mina Apistogramma, jag lärde mig jättemycket från den tråden. Du kan nog bara ha en sort apistogramma men du kan ju ha andra sorters dvärgciklider.
          Testa vallisneria, det tycker jag är en lätt växt som funkar bra som revirgräns, Cryptocoryne är en tät fin och lätt växt. Inred med vissna bok eller eklöv så kommer du att få se de skygga dvärgarna mer.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          Arbetssätt...