olika ap. arter bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #16
    Såhär såg det ut när jag köpt viejita och redan hade kakaduor i mitt 420-liters kar.


    Det där var en ganska vanlig syn i början. Men sedan möblerade jag om lite och växterna växte till sig och styrkeförhållanden jämnades ut. Idag finns mina viejita kvar medan kakaduorna tyvärr försvunnit.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #17
      Oj oj här blev det mycket snack helt plötsligt!

      Nubi: Ja, plånboken är tyvärr snart tom för akvariet så just nu så funkar det inte

      Saturnus80: Hm, just nu verkar det som om mina hongsloi utforskar en del fortfarande, men hannen (hongsloi) får det lite svårt för att han blir jagad ofta

      Myslas: Jo, jag gjorde samma sak då båda ville ha ett revir vid det vänstra hörnet på akvariet men dom tjafsar fortfarande. Vad hände med dina kakaduor? Gjorde du dig av med dom?

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #18
        Nej, de dog helt enkelt. För hanen kan det varit åldern men vad som hände med mina två relativt nyinköpta honor vet i tusan. Kan ha varit att de inte fick tillräckligt med mat för de var dåliga på att komma fram vid matdags. Nu går det två viejita (som är tuffa som tusan, jagar iväg betydligt större nyckelhålsciklider om de kommer in i deras revir) och en borellii-hona.

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #19
          Ursprungligen postat av myslas
          Nej, de dog helt enkelt. För hanen kan det varit åldern men vad som hände med mina två relativt nyinköpta honor vet i tusan. Kan ha varit att de inte fick tillräckligt med mat för de var dåliga på att komma fram vid matdags. Nu går det två viejita (som är tuffa som tusan, jagar iväg betydligt större nyckelhålsciklider om de kommer in i deras revir) och en borellii-hona.
          Aha,

          Att dom jagar bort andra fiskar ifrån deras revir kan jag förstå men att bara jaga bort pga ingenting det är det som jag mig så fundersam över vad kakadua hannen håller på med. Om det fortsätter så kommer jag göra mig av med dom och skaffa 2 honor mer till hongsloi hannen.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #20
            Ursprungligen postat av Andrém
            Aha,

            Att dom jagar bort andra fiskar ifrån deras revir kan jag förstå men att bara jaga bort pga ingenting det är det som jag mig så fundersam över vad kakadua hannen håller på med. Om det fortsätter så kommer jag göra mig av med dom och skaffa 2 honor mer till hongsloi hannen.
            Det beror på att det är så öppet, så allt han ser är hans revir. Jag tycker att du ska ta det lite lugnt i 2 veckor, skaffa lite mer växter, rötter och kanske lägga i lite löv så kommer nog kakaduan lugna ner sig lite.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #21
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Det beror på att det är så öppet, så allt han ser är hans revir. Jag tycker att du ska ta det lite lugnt i 2 veckor, skaffa lite mer växter, rötter och kanske lägga i lite löv så kommer nog kakaduan lugna ner sig lite.
              Tyvärr så fick kakaduorna möta sitt öde. Under den senaste timmen som började dom jaga alla fiskar i akvariet och stressade upp siameserna så att alla simmade vid sidan och satt och flåsade.....t.o.m mollysarna simmade snett....Dom hade fått flytta till ett annat akvarium om jag hade något men jag ville inte riskera någon annan fisk jag har haft betydligt längre för att ha någon annan levande i 1 dag till.

              RIP :'(

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av Andrém
                Tyvärr så fick kakaduorna möta sitt öde. Under den senaste timmen som började dom jaga alla fiskar i akvariet och stressade upp siameserna så att alla simmade vid sidan och satt och flåsade.....t.o.m mollysarna simmade snett....Dom hade fått flytta till ett annat akvarium om jag hade något men jag ville inte riskera någon annan fisk jag har haft betydligt längre för att ha någon annan levande i 1 dag till.

                RIP :'(
                Hade du ihjäl kakaduorna...?
                Andrém - jag kanske gör mig omöjlig nu - men jag håller med Saturnus, chilla ett par veckor och sitt i lugn och ro och betrakta ditt kar.
                Fan, jag har sysslat med akvarium i snart 38 år och vet precis vad du går igenom - man blir rikscrazy och håller på och donar runt för att "rätta till" saker och ting - och det blir liksom bara värre och värre...
                Låt oss analysera ditt kar lite - de stenar du har lagt i karet fyller ingen som helst funktion - de tar bara en massa onödig spejs och bidrar inte ett dugg till några gömställen eller något annat. Vad skall fiskarna göra med de där bumlingarna? Att de lugnat ner sig lite beror på att de inte fattar halvsju just nu och liksom bara (stressat) kollar på sin nya omgivning och undrar; What the fuck...?
                Jag vet inte om jag fattade rätt, men Kakaduorna är borta - Right? Då har du hongsloi-figurerna kvar + några scalarer och lite annat.
                Plocka ur de där runda jättestenarna och gå ut i helgen och kika runt på lite mindre stenar - plocka några små flata stenar - en sju, åtta stycken, stora som din handflata ungefär. Dessa kan du rengöra under lite rinnade hett vatten med en ny diskborste (som du inte har använt till något annat). Sedan kollar du var i karet du kan placera dessa - och så kan du bygga lite med stenarna på golvet innan du drar ner dom i baljan.
                Du tar det lugnt och easy hela tiden och framför allt stressa inte!!! På "innan"-bilden har du ju ett jättebra utgångsläge - vad du minst behöver nu är stora jätterötter (utöver de du redan har) och stenar. Gör små fina justeringar och planera i skallen hela tiden, visualisera hur du vill att det skall se ut. Framför allt; det är inte bråttom utan du har all tid i världen att fixa till det här!
                Är du med mig, Broder?

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #23
                  Ja, tyvärr så hade jag det MaxB, tyvärr var det dom eller siameserna och molly honorna som jag har haft i över 2 månader nu....

                  Jag förstår vad du säger om stenarna och jag håller med dig totalt, tyvärr så finns det inte mycket till val om jag inte vill handla stenar, finns ingen skog eller ställe där mindre stenar finns till hands.

                  Och tyvärr så är realiteten att jag förstod nog inte hur dyrt det var att ha akvarium. Jag har snart spenderat upp emot tjaa, 6000kr om inte mer och jag har bara fått en bra bas?

                  Känns som det bästa nu är att start om allting, lämna tillbaka fiskarna och bara starta om, för ingenting verkar funka och ingenting blir bra.

                  Nu har denna tråd blivit väldigt OT dessvärre.

                  Tyvärr så känner jag bara att allting blir fel och att ingenting blir bra nog för någon fisk. Fisk A vill ha massor med gömställen bland stenar/rötter/växter men fisk B vill ha mycket stenar och gömställen bland dom och fisk C vill ha mycket av allt. Det blir en soppa av det hela och allting blir bara fel fel fel.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Ja, tyvärr så hade jag det MaxB, tyvärr var det dom eller siameserna och molly honorna som jag har haft i över 2 månader nu....

                    Jag förstår vad du säger om stenarna och jag håller med dig totalt, tyvärr så finns det inte mycket till val om jag inte vill handla stenar, finns ingen skog eller ställe där mindre stenar finns till hands.

                    Och tyvärr så är realiteten att jag förstod nog inte hur dyrt det var att ha akvarium. Jag har snart spenderat upp emot tjaa, 6000kr om inte mer och jag har bara fått en bra bas?

                    Känns som det bästa nu är att start om allting, lämna tillbaka fiskarna och bara starta om, för ingenting verkar funka och ingenting blir bra.

                    Nu har denna tråd blivit väldigt OT dessvärre.

                    Tyvärr så känner jag bara att allting blir fel och att ingenting blir bra nog för någon fisk. Fisk A vill ha massor med gömställen bland stenar/rötter/växter men fisk B vill ha mycket stenar och gömställen bland dom och fisk C vill ha mycket av allt. Det blir en soppa av det hela och allting blir bara fel fel fel.
                    Njaaaooo riktig så illa "vet" jag att det inte är - men jag förstår dig full ut. Ibland blir "goda tips" ganska så jobbiga - därför att man liksom känner att tipsen måste realiseras, annars blir det "inte bra".
                    Vad har du för fiskar nu? Ett gäng scalarer, två hongsloi - lite mollys och siameser - ungefär så, va?
                    Ta ur de där stenarna och låt karet vila en tid. Till hongsloi-paret kan du göra iordning en kokosnöt t.ex. - kostar bara ett par tior i mataffären. Denna sågar du mitt itu, tar ut kokosköttet - sedan borrar du ett lagom stort hål i sidan och så sätter du ner de två halvorna - så har dom två skitbra "grottor".
                    Låt nu karet vara och vila dig lite från det. Om någon dag ser du det med andra ögon och så får du ny inspiration - jag lovar!

                    Kommentar

                    • legis
                      • November 2009
                      • 95

                      #25
                      Oj vad jag känner igen mig. Jag är nybörjare (2 månader). Noll tålamod, räknar fiskarna 10 gånger om dagen. Lyckas inte få till grottor och lekplatser. Fiskar bråkar, de ligger vid vattenytan, de drar sig undan, de blir sjuka och de dör. De enda som tuffar på är mina ursprungliga invånare, Guppys och neontetror, som jag egentligen bara vill ska bli uppätna av mina skalarer...

                      Vad gäller växter ser det perfekt ut i mitt huvud, jag köper det jag vill ha och sen blir det bara rappakalja när jag planterar.

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #26
                        Jobbiga skulle jag inte säga att tipsen blir men det blir att man blir dragen till att ha tätplanterat till att man ska ha massa gömställen etc man ska ha allt och det är svårt att göra (tycker jag).

                        Just nu tänker jag inte göra någonting, är otroligt deprimerad på akvariet i allmänhet att det inte tillgodoser någon fisks behov. Sedan att fiskar man tror ska vara vänliga och fredliga är små djävular när man får hem dom.

                        Får se om jag ens kommer ha ett kar snart, är så trött på allting just nu.

                        Nåja, tråden stängs nu tycker jag

                        PM:a om det är något MaxB, tack igen.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Ursprungligen postat av Andrém
                          Jobbiga skulle jag inte säga att tipsen blir men det blir att man blir dragen till att ha tätplanterat till att man ska ha massa gömställen etc man ska ha allt och det är svårt att göra (tycker jag).

                          Just nu tänker jag inte göra någonting, är otroligt deprimerad på akvariet i allmänhet att det inte tillgodoser någon fisks behov. Sedan att fiskar man tror ska vara vänliga och fredliga är små djävular när man får hem dom.

                          Får se om jag ens kommer ha ett kar snart, är så trött på allting just nu.

                          Nåja, tråden stängs nu tycker jag

                          PM:a om det är något MaxB, tack igen.
                          (Nu blir det ett lite långt inlägg - men jag hoppas att någon orkar läsa ändå)
                          Visst - vi kan PM:a om det är något du vill fråga om eller bara snacka av dig!
                          Jag skulle ändå vilja skriva lite här i tråden, till dig Andrém, och andra som läser också.
                          Det kanske låter förmätet - men jag har viss erfarenhet av att hålla akvarier och jag vet att det ganska ofta händer att det man har planerat blir något helt annorlunda än man tänkt sig. När man börjar sin "karriär" som akvarist är en av de vanligaste "nybörjargrejerna" att man, som ett barn i en godisaffär, pekar på massor av olika fiskar och vill ha; en sån, en sån och en sån, sedan en sån - och jag är sugen på tre såna också... o.s.v.
                          Den största majjan är att man skaffar fiskarna och sedan, efter ett tag, kommer man på att det skall inredas till de fiskar man skaffat - och alla de man har köpt kanske har olika behov och vill ha lite olika miljöer för att trivas optimalt.
                          Detta ingår, så att säga, i de malörer man gör som akvarist - och utbildar en själv att inte upprepa vissa misstag man helt enkelt måste göra.
                          Utan misstag - ingen erfarenhet.
                          De olika biotoper och fisktyper man stöter på och blir intresserad av resulterar i de allra flesta fall - efter en tid - att man skaffar flera kar och håller små "comunitys" i dessa - just för att man genom erfarenhet har kommit på att det inte går att blanda allt för många arter i ett kar och att det oftast inte går att blanda olika biotoper. Det är detta som gör akvaristiken så intressant och bildande - att man hela tiden lär sig. Tro mig, Andrém och andra, när jag för några år sedan började medverka på det här forumet, så tyckte jag, lite sturskt, att jag minsann kunde en del och hade grejerna klart för mig - HELT FEL... på två och ett halvt år har jag här lärt mig dubbelt så mycket, och mer, än vad jag "kunde" innan och dessutomm skaffat mig massor av störtsköna nya vänner (här vill jag nämna Ansjo som verkligen är en hjälpsam och mycket trevlig person - utan honom vet jag inte vad jag skulle ta mig till som akvarist!)
                          Nåväl; känslan av att man blir deprimerad och ledsen över att ens kar inte fungerar som man tänkt sig tror jag hänger i hela tiden, hur erfaren man än är. Jag har också en liten downperiod just nu - dels för att jag planerar att flytta och därför sakta men säkert stänger av mina kar, dels också att det i de flesta av mina kar har "gått troll" med de individer som lever där.
                          Jag har fem kar igång och inget är riktigt bra just nu - Ett mollyhotell har bara en nijssenihona, hanen har dött och jag kan inte hitta en pojk till henne. Ett annat kar har jag Palettciklider i (subocellatus) - de går där och lufsar men ingengting kul händer. Ett kar har jag två vildfångade Ap. spec. i, som heller inte verkar komma igång. 600-litaret har nu två lifalili-ciklider gåendes i - men jag vet inte om det är en hona och en hane... händer inte ett skit där. I 960-burken har jag sex calvusar och två par leleupi - det är inrett riktigt tråkigt sparsamt och där händer inget speciellt heller.
                          Men, istället för att tappa sugen över detta visualiserar jag att när det blir flytt så börjar jag om på ny kula och då jävlar skall det bli grejer.
                          Såhär kan man tänka om man har hållt på några år, givetvis förstår jag detta, men det är en viktig grej att så fort som möjligt försöka att få in i sitt tänk.
                          Åter tillbaka till de kar som jag läser om här på forumet - jag ser massor av nya intensivt intresserade akvarister som knappt kan bärga sig med att få starta sina burkar - det skall gå fort och det skall bli "klart" omedelbart - och jävlarinihelvete om fiskarna inte leker det första dom gör... och varför bråkar dom, och varför trivs dom inte, och varför blir dom sjuka... o.s.v.
                          Detta verkar det som att de flesta måste ta reda på genom ganska hårt arbete, svett, ångest och ibland tårar - i värsta fall att man lägger av helt.
                          Det är möjligt att det finns "fallenhet" för akvaristik. Missförstå mig rätt nu - men jag tror att det främsta är att ha ett intresse för fiskarnas "väl och ve" i åtanke - alltså att man i initialläget vill att fiskarna skall ha en så bra miljö som möjligt. Hur fixar man det? Man kan göra det "the hard way", alltså genom trial and error - och det är helt OK, men man kan också, speciellt i dessa tider när information finns så tillgänglig, införskaffa kunskap genom att läsa hur andra gör. Det bästa är nog om man kombinera dessa två tillvägagångssätt och ta en "kunskapsgenväg" samtidigt som man prövar sig fram!
                          I det specifika problem som den här tråden handlar om - alltså att olika apisar bråkar med varandra - skulle du Andrém, möjligtvis kunnat börja din projekttråd med att diskutera vilka fiskar du var intresserad av och senare inredning, och vi kunde haft den här diskussionen utan att fiskarna redan var i baljan. I en annan tråd talade vi om Scalarer, vi har talat om kakaduor - och nu plötsligt har det tillkommit hongsloi. Efter detta har vi talat om det som egentligen skulle varit början på diskussionen - inredningen till fiskarna, som i mina ögon bör vara klar, eller åtminstone någorlunda klar innan fiskarna hamnar i burken.
                          Varför bråkar apisar med varandra? - jo, därför att karet ALLTID är för litet - hur stort det än är (inom rimliga gränser). Olika, eller likadana, apisar (i detta fallet) vill överhuvudtaget inte se röken av andra apisar - de vill vara ifred och jagar därför bort allt som kommer i dess väg. Dom tänker inte i "akvarietermer" utan agerar utifrån sina naturiga instinkter. De tänker inte; fan, vad bra, där borta har han "master" byggt en annan avdelning - där kan de andra apisarna vara och ha revir och jag och mina kärringar kan vara här. De tänker territoriellt - det de ser som valbara marker att ha revir på - det tar de i anspråk. De skiter fullständigt i hur litet eller stort karet är - det är deras "turf" som gäller och därför är de "stygga" och "grymma" mot andra.
                          Man kan fejka gränser i sitt kar genom att bygga så intrikata gömställen att de "återupptäcker" delar av karet och därigenom kan man skapa en terrorbalans för fiskarna, så att det nästan verkar som om karet var "jättestort" och gränsfritt - men det är ganska svårt att genomföra. Ens egna smakval platsar inte i den här bilden utan man får bygga helt och hållet så att man lurar fiskarna att det finns obegränsat med plats.

                          Sorry, men jag skulle kunna skriva en hel bok om detta - men nöjer mig för tillfället. Hoppas att någon orkade läsa det här...
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2009, 22:08.

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            #28
                            Synd att du känner så, tyvärr är det nog vanligt att det blir så här.
                            Det finns ju en anledning till att andrahandsmarknaden är så dålig på akvarium.

                            Hoppas att du inte ger upp.

                            MVH
                            Daniel
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #29
                              Ge upp kommer jag definitivt inte göra! Det kan jag lova er.

                              Stort tack för det där inlägget MaxB (läste det hela) det är väl bara att, som du säger, att man vill ge det bästa man kan för fiskarna och om man själv inte tycker att det är bra nog då börjar man bli grinig och ledsen.

                              Nu har ju denna tråd gått OT från vad den egentligen handlade om så jag tycker det är läge att kanske kicka igång den "gamla" projekt tråden och där isåfall kan vi diskutera vidare.

                              Tack till dig med Saturnus80

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #30
                                Ursprungligen postat av Andrém
                                c90: Så, oavsett vad jag har för ap. arter så kommer dom jaga varandra? Känns lite konstigt då jag har både hört och sett folk ha många olika ap. arter i samma kar utan problem.
                                För det första vill jag be om ursäkt för mitt första något korta och brutala första inlägg i tråden Jag slängde iväg det på jobbet för att få igång tråden och hade tänkt mig en snar uppföljning, men det blev inte tid till det.

                                Men det kom andra och hakade på med ungefär det jag tänkte. MaxB har dessutom utvecklat mina egna tankar och funderingar likt en tvillingbroder, fast han får ner det i text mycket bättre än mig

                                Men en sak skulle jag vilja tillägga, som jag anser vara mycket viktig!

                                Du skriver ovan "Känns lite konstigt då jag har både hört och sett folk ha många olika ap. arter i samma kar utan problem." vilket är helt sant.

                                Men två kar som ser i stort sett lika ut med samma mängd och arter av fiskar kan vara helt olika.

                                Den erfarenhet jag har skaffat mig om framförallt Apistogramma är att olika fiskar kan vara extremt olika i temperament. Du hade förmodligen oturen att få tag på en riktigt argsint hanne och med en sådan i karet kan det bli helt omöjligt att få harmoni.

                                Har för mig att MaxB hade en som terrade hela hans 960 kar och jag har haft liknade hannar som medvetet letade efter andra Ap för att slåss.

                                Så det behöver inte vara du som gjort något fel, det kan vara ren otur att det inte fungerade.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...