olika ap. arter bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    olika ap. arter bråkar

    I nuvarande läge har jag 4 (1+3) stycken ap. cacatuoides och 2 (1+1) ap. hongsloi ciklider i mitt 400L akvarium. Eftersom det är 2 olika arter så antog jag att det inte skulle bli så mycket bråk, förutom vid att en art simmade in i en annans revir. Men till min överraskning så jagar min cacatuoides hanne min hongsloi hona så fort hon kommer nära. Är detta vanligt beteende mellan olika ap. arter? Hannarna låter varandra vara nämligen.

    För övrigt så verkar inte hongsloi hannen ens bry sig om honan utan han simmar bara förbi henne
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Ursprungligen postat av Andrém
    I nuvarande läge har jag 4 (1+3) stycken ap. cacatuoides och 2 (1+1) ap. hongsloi ciklider i mitt 400L akvarium. Eftersom det är 2 olika arter så antog jag att det inte skulle bli så mycket bråk, förutom vid att en art simmade in i en annans revir. Men till min överraskning så jagar min cacatuoides hanne min hongsloi hona så fort hon kommer nära. Är detta vanligt beteende mellan olika ap. arter? Hannarna låter varandra vara nämligen.

    För övrigt så verkar inte hongsloi hannen ens bry sig om honan utan han simmar bara förbi henne
    Ja, det är mycket vanligt.

    Förmodligen är det bara en tidsfråga innan även din hongsloi hanne blir jagad.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad har du för andra fiskar i akvariet?
      Revirhävdandet brukar också minska om akvariet är inrett som så att de inte kan se så långt utan att synfältet bryts av olika inredningsdetaljer.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        c90: Så, oavsett vad jag har för ap. arter så kommer dom jaga varandra? Känns lite konstigt då jag har både hört och sett folk ha många olika ap. arter i samma kar utan problem.

        Kjell: 6 Scalarer, 4 segelfens molly, 3 siamesiska alg. samt 2 ancistrus utöver Ap. arterna då. Ja, det kanske har en del med inredningen att göra, vid ena sidan så brukar dom alla vara och det är kanske för det är en gigantisk rot som agerar som ett gömställe. Får väl göra samma på andra sidan också.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ja, va fasen, jag hakar på den här tråden också...
          Jo, det är ganska vanligt att apisar bråkar trots ganska stora utrymmen. För att komma undan detta handlar det i mångt och mycket om att de måste ha tillgång till en jädra massa små ställen, prång - ja nästan som små "gårdar" där de kan hålla till par-, eller gruppvis. Stora "ställen" inbjuder oftast till bråk då reviren blir stora och öppna. Här gäller det att trycka i mycket/många mindre rötter i ett gytter och plantera massor av växter runtomkring så att det blir en "djunglig" feeling i akvariet.
          I mitt 960 hade jag massor av just sådana här ställen för apisarna att bilda revir i/på, men det kunde gå rätt hett till ändå.
          Här är några filmer på fajtande agassizii och viejita - och viejitauppvaktning - och slutligen två rätt goa filmer på viejitahonan med yngel - hoppas det kan smaka!







          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Jo, tycker själv att akvariet är lite för "öppet" men tyvärr har jag varken pengar, eller så mycket utrymme för fler rötter i akvariet. Kan ta en bild på hur det är inrett just nu. Jag har dock en hel del stenar jag säkert kan lägga i akvariet, visst är det granit sten och kanske inte passar så bra just för SA men det får duga.

            http://grab.by/X7u så ser det ut just nu. På vänstra sidan är det en väldigt fight om vem som ska få den delen, den verkar vara väldigt omtyckt av allihopa, tyvärr så är hongsloi paret lite outnumbered 2:1 så det kanske måste bli att jag lägger i stenarna ändå.

            Tack till er alla förresten
            Senast redigerad av Andrém; 03 December 2009, 13:03.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Andrém
              Jo, tycker själv att akvariet är lite för "öppet" men tyvärr har jag varken pengar, eller så mycket utrymme för fler rötter i akvariet. Kan ta en bild på hur det är inrett just nu. Jag har dock en hel del stenar jag säkert kan lägga i akvariet, visst är det granit sten och kanske inte passar så bra just för SA men det får duga.

              Fixa en bild nu

              Tack till er alla förresten
              Jaaa... hmm... Du får inte ta illa upp nu, men, då har du hamnat i det där lite trista läget att du köpt fiskar innan du har inrett karet optimalt... Du får väl helt enkelt göra så att du adderar rötter och växter allteftersom - och så får vi hoppas att dina apisar och övrig besättning inte blir störda och stressade när du donar och fixar i karet framgent. Men, va fan, det kommer att fixa sig!

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #8
                Ursprungligen postat av MaxB
                Jaaa... hmm... Du får inte ta illa upp nu, men, då har du hamnat i det där lite trista läget att du köpt fiskar innan du har inrett karet optimalt... Du får väl helt enkelt göra så att du adderar rötter och växter allteftersom - och så får vi hoppas att dina apisar och övrig besättning inte blir störda och stressade när du donar och fixar i karet framgent. Men, va fan, det kommer att fixa sig!
                Ah, förstod att det var något sådant tack för att du poängterade!

                Jag tror nog inte fiskarna blir oroliga, majoriteten undrar vad jag håller på med och simmar runt mina händer när jag lägger till/tar bort prylarna

                Växterna kommer förhoppningsvis ta i sig all näring från pmdd som jag började med och blomma upp så mer växter vet jag kanske inte om det behövs. Men stenarna ska i nu så förhoppningsvis så löser det lite problem.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Andrém
                  Jo, tycker själv att akvariet är lite för "öppet" men tyvärr har jag varken pengar, eller så mycket utrymme för fler rötter i akvariet.
                  Ja, men lite fler stenar kan du väl ändå lägga i tills vidare. De är ju gratis också om du plockar dom utomhus.
                  Obserevera dock att stenarna nu är jäkligt kalla så låt dom ligga inomhus någar dagar innan dom hamnar i akvariet.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 December 2009, 13:28.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Får jag föreslå en grej? Jag tittade på din bild nu - och du har hur mycket utrymme som helst att addera massor av rötter, och då menar jag mindre bitar - ofta sådana man hittar längst ner i lådan där affären har rötterna. Flis, kanske man skulle kunna kalla det (och dessa bitar kan man få rätt billigt). Om jag var du skulle jag skippa stenar helt och hållet - de tar bara upp en massa onödig plats och gagnar inte dina apisar så speciellt mycket. De apisar du har nu vill gärna brôta runt bland blad, grenar och rotdelar på bottnen - det är där dom hittar sina undangömda ställen att bilda revir och leka på. du kan ösa i en mängd rotbitar i stort sett överallt där det nu finns sand - och på de fläckar sand som ändå blir synliga kan du plantera lite minde cryptocoryne som kommer att sprida sig och växa upp där det finns plats.
                    Det här sättet att inreda brukar vi kalla "kaosinredning" och kanske inte alltid ser så jättesnyggt ut precis när man gjort det - men efter ett tag när allt satt sig och växterna integrerats bland allt det andra blir det oftast en väldigt vacker inredning. Fiskarna gillar detta skarpt också - och tvärtemot vad man kanske tror så visar sig fiskarna mycket mer när de har tillgång till alla dessa gömställen, än när de känner sig lite osäkra på öppnare ytor.


                    Edit; ser nu att du har hongsloi som i och för sig gärna leker i "grottor" - så några mindre stenar kan du ju lägga i också så får även dessa ciklider sina ställen.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2009, 13:29.

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #11
                      Kjell: Jo exakt. Som tur är så plockade jag dom stenarna nästan 1 månad sedan och dom har legat i en påse i huset sedan dess dom är såklart rena (har varit i akvariet en gång tidigare)

                      MaxB: Jo, hade inte tänkt på dom mindre bitarna faktiskt. Ska se vad jag kan skrapa ihop imorgon isåfall. Just nu är stenar det ända jag har tillgängligt och jag har lite kort om pengar just nu så stenar måste tyvärr bli en lösning tills vidare, det ända som är synd är att det ser ut som skit rent ut sagt.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Andrém
                        Kjell: Jo exakt. Som tur är så plockade jag dom stenarna nästan 1 månad sedan och dom har legat i en påse i huset sedan dess dom är såklart rena (har varit i akvariet en gång tidigare)

                        MaxB: Jo, hade inte tänkt på dom mindre bitarna faktiskt. Ska se vad jag kan skrapa ihop imorgon isåfall. Just nu är stenar det ända jag har tillgängligt och jag har lite kort om pengar just nu så stenar måste tyvärr bli en lösning tills vidare, det ända som är synd är att det ser ut som skit rent ut sagt.
                        Om du tycker att din nuvarande inredning ser ut som skit - så har du fel, skitfel!!!
                        Du har en jättebra "bygg-grund" just nu (det joxiga är bara att du har fiskar i - kanske lite för tidigt). Det är fin harmoni i din inredning och känns bra för ögat - men där saknas lite smådetaljer.
                        OK, du har 1+1 hongsloi - dessa tycker om att lägga ägg i typ "grottöppningars tak" - du skulle, för nu, kunna lägga ett par, tre ganska flata grundstenar och några flata stenar uppepå, så att du bildar en "grotta" eller ett litet röse, i storlek som en handflata ungefär - tänk minimalistiskt! Detta räcker i nuläget. Alternativt bygger du två liknande grottsysten med lite avstånd mellan - så kan de välja lite. Senare, när du får tid och råd, så kan du kanske köra lite "rotmos" och djungla till det med mer växter.

                        Mitt upp i allt detta - det här är bara tips i all välmening och inget du behöver ta fasta på - det är du själv som avgör och märker vad som funkar i ditt kar och hur fiskarna beter sig. Som sagt, du har kommit en bra bit på väg nu - ditt kar kommer att bli toppen!

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Tack MaxB. Tyvärr så är det så när jag har fått tips om hur man kan göra saken bättre så blir jag fast på att det inte är så bra och då ändras min uppfattning om karet helt. Detta är inget ämnat mot dig eller någon annan utan jag är bara så och tips vill jag ha så fortsätt med dom

                          Nu har jag flyttat om en del på mitten till högra sidan av akvariet och tyvärr så har jag inte skapat någon grotta ännu men det har blivit en hel del mer gömställen och platser för att bilda revir (enligt mina ögon) så förhoppningsvis så kommer allt tjafs och sådant sluta mellan kakaduorna och hongsloi.

                          Före: http://grab.by/X7u
                          Efter: http://grab.by/XaY

                          Det är mer rötter där bakom som man tyvärr inte ser men detta får vara såhär just nu. Dom verkar temporärt har slutat tjafsa för att utforska det nya och jag hoppas att dom väljer varsin sida denna gång och inte bråkar om en

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ser ritkigt schysst ut!!
                            tipset om kaosinredningen skulle passa fint fint i ditt kar
                            Lite fler stengrottor så kanske kakaduan ger sig lite
                            Har du nära till Hornbach? Köp växter där, såg att de hade Valle för 2kr/skott
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              Mina Hongsloi är överförtjusta i sina kokosnötter som jag har borrat ett 1.5cm hål i.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...