Palettciklider med yngel - lugnar de ner sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #31
    Nu har paletterna flyttat. De flesta i alla fall, möjligen att jag missade några yngel. Tog tre timmar att överlista pappa palett så jag kunde fånga honom. Han var (inte konstigt) sjukt stressad redan då, och inte blev det bättre i nya karet. Så ur gängorna att en ung, nyinköpt ancistrus som raskt ockuperat den medflyttade kokosnötsgrottan gav pappa palett spö... Mer ruter i mamma som både samlade ihop ungarna och åtminstone försökte hålla ställningarna innan pappa palett kom över. Får väl se imorgon hur det står till på yngelfronten. I nya karet (125 liter) går de med två unga ancistrus (nyköpta) samt svarta neontetror och sorgmanteltetror. Borde funka. Ev skiftar jag sorgmanteltetrorna mot kardinaltetror, men ville inte splitta stora stimmet och tyckte det blev för stort för 125 liter. Men ev får de flytta ändå...

    ...eftersom jag råkade köpa lite ny fisk. Jag menar det blev ju tomt efter paletterna i 180 l. Så ett fjärilsciklidpar fick flytta in, de är så små så de borde inte kunna terra lika vilt som paletthanen. Sen flyttade några "dvärgscalarer" (jag vet de inte heter så men har glömt vad de heter) in med. Eller... det ska vara "dvärgscalarer" men när jag googlar så hmm, I'm not so sure... Får väl se vad tiden lider, blir de för stora får de flytta till nåt lämpligare. Ja jag VET att skalarer kan bli elaka jävlar vid lek med, men jag räknar med att de så mycket snabbare siamensisarna ändå ska reda sig. Har jag fel tar jag på mig det och gör nåt åt det. För OJ så glada siamensis och pansarmalar jag har nu, de far lyckligt omkring i heeela karet och vet inte till sig.

    Men de där skalarerna är frågetecknet om kardinalerna och sorgmanteltetrorna kommer få byta plats. Om skalarerna tänker äta mina fina kardinaler (de kan ju prova äta sorgmanteltetror liksom...). Köpte en stoooor, spretig rot som jag tänkte var finfint gömställe för alla som inte är lika fenbeklädda som skalarer. Är sur som f*n då rotjäveln flyter så jag inte kunnat lägga i den. Första gången det händer mig. (Sen är jag sur på att nya akvariets pump/innerfilter låter satan, det vibrerar i hela akvariet på nåt vis. Jag har dem i sovrummet... Jag kan inte sova...)

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #32
      Den som förr ibland kallades dvärgscalare (finns inget så'nt, alla scalarer blir rätt stora) är väl Pterophyllum leopoldi, om jag inte missminner mig. Numera brukar den kallas spetsnosscalare.

      Eller var det den gamla synonymen till P. scalare, det vill säga eimekei, som kallades dvärgscalare? Blev osäker nu...

      Jaja, fel kategori att diskutera det... Angående paletterna så låter det ju bra att de verkar fortsätta vakta ynglen, tur att hon lyckades samla ihop dem innan de redan inneboende fick tag i dem.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #33
        Leopoldi/spetsnos var det som det skulle vara, jag är som sagt tveksam om det är det efter att ha googlat. Men nu är vi ju i fel världsdel och fel forum som du sa =)

        Paletterna tar utmärkt väl hand om sina yngel i nya karet, och det verkar vara ungefärligen lika många yngel nu som jag flyttade över. De har inte minskat märkbart i alla fall. Och föräldrarna beter sig nu precis likadant i nya karet som i det gamla, dvs vallar sina yngel kors och tvärs och pappa palett är arg på alla andra invånare i karet. Sorgmanteltetrorna makar lite på sig och jag svär på att om de kunde skulle de himla med ögonen.

        Så flytten verkar ha gått utmärkt och det är bättre för alla inblandade efter flytten. Återstår bara att se om ynglen hittar nog att äta för att överleva. Det finns ju inte alls en massa att plocka i sig från botten osv som i gamla karet.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Hoppas att det är ok att jag också lägger upp några bilder Tre av bilderna visar Pelvicachromis taeniatus "Nigeria Red" och två av dem visar P. pulcher, av varianten som väl kallas dubbelröd. Man kan ana små yngel på botten på den ena pulcherbilden.
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #35
            Klart ni får lägga upp bilder. Hittar jag bara sladden till kameran ska jag göra det med. iPhone i all ära men så bra på akvariefotografering är den inte...

            Inte att filma heller, färgerna är kassa.. Men det går inte klaga på yngelvården hos föräldrarna (ynglen är frisimmande sen några dygn där) https://www.youtube.com/watch?v=4jFF6lAk2U4&sns=fb

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #36
              Hittar inte sladden men här är kassa ajfånbilder... Inte guldmedlem så ni får tyvärr klicka på länkar









              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #37
                Väldigt fina paletter, grattis till bebbarna

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #38
                  Det här var ju väldigt intressant läsning Mina vaktar grottan så vi får väl se vad det blir. Intressant också att se de olika varianterna. Min hona ser ut som din Alexia men hanen ser annorlunda ut. Men det gör inget

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #39
                    Nån som vet vad paletthanen sysslar med?
                    i torsdags fick hanen, honan och alla deras yngel utom ett flytta till egen bostad - en 137 l kub. Flytten innebar tyvärr extrem stress för ffa hanen då det slutade med att jag fick riva ut alla växter och all inredning i akvariet de gick. Samt jaga honom rätt mycket. Han skyddade sina yngel till varje pris (jag fick håva de med). På slutet gav han som upp och bara la sig stackarn.

                    I nya karet så honan och ynglen hämtade sig fort. Hanen var genomskinligt blek och tryckte eller smög längs botten. I söndags var det ingen skillnad, så jag släppte i fyra svarta neontetror. Sen dess syns hanen till mer och jagar tidvis undan tetrorna. Fortfarande helt färglös och blek, samt skygg.

                    Han håller dock på med något jag inte förstår riktigt. Nya karet har sand, och hanen flyttar sand från botten och spottar ut den på utvalda växtblad. Främst två stora anubiasblad täcker han helt med sand. Men spottar sand på stenar och lite andra växter med. Detta har han gjort från början, men först trodde jag pumpen blåst sand på växterna och skakade av dem. Men sen sett att det är hanen som spottar sand.

                    Han stod och "riste" kroppen för honan idag, samtidigt känns det inte riktigt som han är i form för lek med tanke på hur blek och stressad han är...

                    så när kanan förvänta sig att han hämtat sig och får tillbaka färgerna och normalt beteende, och vad betyder sandflyttandet/sandspottandet på växter?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      Flyttar han sand från nå't särskilt ställe, eller är det mer random? Jag misstänker att han försöker gräva ut en grotta, och att sanden råkar hamna på växterna tror jag mest beror på att de råkar befinna sig där han dumpar den.

                      Svårt att veta när han får tillbaka färgerna, men visar han lektendenser, så är han nog inte så stressad längre.

                      Fina bilder förresten
                      Senast redigerad av Shepard; 08 December 2014, 11:58.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #41
                        De har två kokosnötsgrottor. Den ena ser jag inte men den andra är han i ofta och hela familjen är där på natten.
                        Sanden tas ffa från två ställen. Dock simmar han med sanden till ffa anubiasbladet och spottar ut det där. Det är nästan framför grottan de ofta använder - så resultatet blir att det sänks ner framför grottan av sanden. Tänkte först han ville ha mer skydd, men sen fortsatte han spotta sand så bladet helt sänktes mot botten. Då började han med nästa blad.

                        Ena stället han tar sand ifrån ser jag inte så där kan det vara att det bara råkar hamna på växter och rot. Det han spottar på bladen ser jag var han tar, vid en rot. Ser inte ut som det blir nån grotta där men återstår att se. Han kan dock spotta bort sanden utan att den är utvägen även om han inte simmar iväg och dumpar den på bladen, så just det känns medvetet.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #42
                          Ja, vem vet, djur förvånar oss (eller i alla fall forskare, som gör stora ögon varje gång ett djur gör nå't de trodde var specifikt för den fantastiska människan) hela tiden, så det kan mycket väl vara så att han försöker få bladen att hänga mer för grottöppningen för att få mer skydd.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #43
                            Här är lite bilder. Där syns grottan (den ena) samt bladen som täcks med sand. Jag skakade av bladen så sent som i förmiddags... Han spottar fortfarande sand på dem plus roten i bakgrunden.





                            Hur blek hanen är nu =/ Jmf bilder på hur färgstarkt han var innan finns längre upp i tråden.


                            Hela akvariet

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #44
                              Så blek tycker jag inte att han ser ut att vara. Det ser mer ut som om han hade lek/yngelvårdsfärger på de förra bilderna, och att han på de nya bilderna är mer neutralt färgad.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Alexia
                                • January 2011
                                • 509

                                #45
                                Han har ALLTID haft färgerna på tidigare bilderna, även när han gick utan både hona och yngel. Aldrig varit så blek förut, annat än temporärt vid stress (vilket då gått över inom någon h).

                                Men även när han var utan hona hade han knallfärger, och de fanns kvar tom när han blev deprimerad av ungkarlslivet och låg i sin grotta hela dagarna och knappt åt. (Därför han fick ny hona ju). Färgerna bestod.

                                Sen förskönar kameran lite ser jag, ser du honom irl ser buken bara ytterst ljust rosa ut. Men oavsett så även på bilden är jätteblek jmf med "alltid" innan, och jag har ju haft honom i två år.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...