Palettciklider med yngel - lugnar de ner sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #16
    Då låter det bäst att flytta hela familjen. Alt prova flytta siamensisarna och pansarmalarna. Kanske blir paletterna mindre vassa på ancistrusarna när det bara är ancistrusar på botten..

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Alexia
      Mats - tack för långt och informativt svar =)

      Vad jag har för sorts palettciklid, tja jag måste erkänna att jag inte visste det finns flera, och alltså inte riktigt vet. Enda jag kan säga är att de är palettciklider, och att hanen är double red (men det är väl bara färgen det säger något om).

      Jag var när jag köpte dem beredd på att de kunde vara aggressiva och revirhävdande, men gick in i falsk säkerhet när de var så fredliga initialt. Men med en hona som det "klickar med" så visade det sig ju inte vara så sant. Precis som du säger har jag noterat och tänkt själv - att de bör gå mer typ tetror eller liknande, men inte "bottenfisk". Därav att jag tror enda vettiga lösningen är att splitta beståndet på två kar. Även om det (vilket det inte gjorde) hade hjälpt att möblera om nu och då är ju det inte något jag vill göra heller, jag är ju nöjd med inredning och växter och vill inte "slita upp" det stup i kvarten ändå.

      Jag vill absolut inte göra mig av med cikliderna, de är otroligt vackra fiskar och rent partiskt tycker jag att jag har ett väldigt vackert, välfärgat par. (Sen att jag inte riktigt vet vad jag i sinom tid ska göra med ynglen är en annan femma...). Har haft levandefödare innan men de är rätt trista och så blir de så många. Hade gurami i många år, främst blå. Där märktes hur himla individuella de är. Hade lekpar gurami ihop med kampfisk i 200 l utan problem. Annat fall så utrotade guramihanen "Hitler" 150 liter från alla invånare (guppy, neontetror, endlers, pansarmal, ancistrus, siamensis och äppelsnäckor) vid lek. En enda natt och han hade slagit ihjäl 75% av beståndet. Två veckor senare hade han mördat en av sina fruar med..

      Så det är nog bara att konstatera att det här palettparet bör gå utan ancistrus, siamensis och pansarmal.
      Förutom tetror, vad finns det för lämpligt sällskap?
      Om jag skaffar ett till kar och flyttar paletterna nu, kan jag suga upp ynglen och flytta dem nu (de har varit synliga utanför grottan i en vecka ungefär) ihop med föräldrarna eller riskerar det att stressa ihjäl dem? Om jag bara flyttar föräldrarna, vilka risker/nackdelar finns med det för föräldrarnas skull?
      Härligt att läsa ditt svar! Du tänker på helt rätt sätt nu, men - till att börja med; du behöver inte ha bråttom att fixa en "snabblösning". Precis som du säger är ommöblering ingen god idé - för det innebär att man försöker "fila av", eller förändra ett naturligt beteende hos fiskarna - för att det skall passa det kar man vill ha. Man bör tänka helt tvärt om!

      I lite större kar kan det funka hyfsat att ha mer bottenlevande fiskar med paletter - men det är ofta så att de ständigt blir jagade ändå...
      Börja med att fundera på vilken storlek du vill ha på ett eventuellt nytt kar (med andra ord; skapa inte en hetsigt snabb lösning) och tänk igenom om du vill flytta paletterna, eller kanske de andra fiskarna som du upplever blir jagade.
      Hos paletterna kan du ha större tetror (som du själv nämner), men sedan är det svårt att bestämt tipsa om vad för annan fisk man skall ha... Större Gurami är en väg att gå - men kanske kan du fundera på några levandefödare som Svärdbärare, Molly o.s.v. Kanske tycker du dessa är trista? - men i ett vackert kar gör sig denna typ av fisk väldigt väl. Paletterna kan ju i detta scenario bli karets verkliga huvudrollsinnehavare!

      Jag har vid några tillfällen faktiskt flyttat både yngel och föräldrapar till annat kar - ibland har det funkat, ibland inte. Mycket svårt att sia om hur det går. Paletter är ganska tåliga - så flyttar du föräldraparet till ett nytt kar (som ju måste vara ordentligt förberett) så skall det inte vara några problem.

      Troligtvis har du den mest förekommande paletten i handeln - Pelvicachromis pulcher - det finns dock en uppsjö andra varianter.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 November 2014, 11:14.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Du skriver att du har en variant kallad dubbelröd, och det brukar den variant av Pelvicachromis pulcher kallas, där hanens hela undersidan (under det svarta bandet), från munnen och bakåt, och inte bara buken, är röd. Se'n finns det flera olika arter av Pelvicachromis, som t.ex taeniatus, subocellatus, och sacrimontis (den sistnämnda räknades väl förr som en variant av pulcher).
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #19
          Shepard - ah, det är pulcher jag har (det visste jag faktiskt, men trodde bara det var den som kallades palettciklid).

          Mats - ang storlek på kar så ju större desto roligare och fick jag drömma så skulle jag ha ett 375 l - men det var det där med plats med Men ska man vara petig är ekonomin inte helt i fas för ett nytt stort kar (köper jag ett till 180 blir det ett juwelkar till), så det handlar egentligen mer om hur stort hål jag vill göra på sparkontot. Ett 180 är bra mycket roligare än ett 100 liters, det går ju inte att förneka. Men prisskillnaden på t ex ett 96 liters komplett (1200 kr) och ett 180 l juwel rio till (3500 kr inkl möbel) går inte heller att förneka. (Jag vet andra kar är billigare än juwel, men iom platsen osv så kommer de stå ut från vägg och i bredd då, dvs de bör vara likadana för det ska se okej ut estetiskt. Ett mindre kar finns en annan plats till)

          Sen så visst känner jag lite panik över ffa de stackars pansarmalarna, men vore det bara därför kunde jag rädda dem till ett 54 l medan jag funderar. Så är mer att jag kan se det här som en perfekt ursäkt att jag "måste" skaffa ett nytt kar *harkel*

          För några år sen hade jag tre stora (120, 180 och 200 l), två små (54 och 45 l) och ett nanokar igång. Sen tappade jag lite sugen när nåt hände med vårt vatten (egen brunn) och massdöden bredde ut sig. Slutade med att allt som överlevde (inte mkt) åkte i juwelkaret och så gick det bara i väntan på att vad som nu hänt med vattnet skulle försvinna. Där kom jag lite av mig så juwelkaret såg ut som en djungel och det var bara tråkig fisk (de olika typerna av algätare och några förskrämda neoner samt en gurami). Sen dog guramin av hög ålder, och efter ett tag alla tetrorna utom en (de var/är urgamla). Då kunde jag ju "börja om" och inspirationen både med växter och fisk vaknade igen. Så det av vallisnera igenväxta karet rensades, nyplanterades och så införskaffades paletterna och kardinalerna och vips kom inspirationen igen. Och tanken på att starta upp ett till kar igen har funnits innan, så som sagt det här är mer den perfekta ursäkten. Nu "måste" jag ju.

          Jag vill alla fiskarna ska kunna bete sig naturligt, det som stör mig ang siamensisen och ancistrusarna. Även om de är tåliga nog att reda sig rent fysiskt mot attackerna, så är de hämmade. Jag saknar att se stimmet av siamensis clowna runt i hela karet, ligga i en stor hög på en växt osv samt att se ancistrusarna putsa runt i halva karet. (Siamensis är för övrigt en fisk som verkligen blir helt annorlunda i stim än bara ett par tre st). Samtidigt vill jag ju att paletterna ska kunna bete sig naturligt. Så ett nytt kar får det bli, ska klura lite mer på väg till civilisationen på storlek dock.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Låter jättebra!
            Klura, fundera och planera på bara - snart har du en lösning som passar dig och fiskarna. Att hetsa fram grejer i akvariesammanhang är bara att be om trubbel!

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #21
              Glömde

              Mats - inga levandefödare!! Jag tycker de är sjukt fina, jag gillar färg. Men de blir så förbannat jävla många. Jag har aldrig haft så tjocka tetror som när jag hade levandefödare, men likförbannat så överlevde ett försvarligt antal yngel. Och jag tycker inte om att döda fisk..

              Endlershanar är jag grymt förtjust i, hade ett jättestort stim i mitt 200 l förr. Men det blir inte bara hanar (och honorna är sjukt tråkiga), och det blev väldigt många honyngel att ta kål på.. Platy kommer jag aldrig mer att ha, herregud vad de ynglade av sig och sjukt streetsmarta yngel.

              Så möjligen ett gäng fina guppyhanar, det skulle jag gärna ha - men trodde fenorna skulle trigga paletterna, men de kanske inte bryr sig så mycket om just fenor?

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Låter jättebra!
                Klura, fundera och planera på bara - snart har du en lösning som passar dig och fiskarna. Att hetsa fram grejer i akvariesammanhang är bara att be om trubbel!
                Ja, och framförallt tenderar man alltid att köpa för litet då, konstigt det där hur spontanköp alltid leder till att man sen står där och förbannar att man inte köpte ett större, för då hade man kunnat ha...

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #23
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Ja, och framförallt tenderar man alltid att köpa för litet då, konstigt det där hur spontanköp alltid leder till att man sen står där och förbannar att man inte köpte ett större, för då hade man kunnat ha...
                  Det går ju att köpa fina kar begangnad också och komma undan billigt och då brukar där ju också följa med tillbehör och en del har bakgrunder i också.
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Shepard - ah, det är pulcher jag har (det visste jag faktiskt, men trodde bara det var den som kallades palettciklid).

                  Mats - ang storlek på kar så ju större desto roligare och fick jag drömma så skulle jag ha ett 375 l - men det var det där med plats med Men ska man vara petig är ekonomin inte helt i fas för ett nytt stort kar (köper jag ett till 180 blir det ett juwelkar till), så det handlar egentligen mer om hur stort hål jag vill göra på sparkontot. Ett 180 är bra mycket roligare än ett 100 liters, det går ju inte att förneka. Men prisskillnaden på t ex ett 96 liters komplett (1200 kr) och ett 180 l juwel rio till (3500 kr inkl möbel) går inte heller att förneka. (Jag vet andra kar är billigare än juwel, men iom platsen osv så kommer de stå ut från vägg och i bredd då, dvs de bör vara likadana för det ska se okej ut estetiskt. Ett mindre kar finns en annan plats till)

                  Sen så visst känner jag lite panik över ffa de stackars pansarmalarna, men vore det bara därför kunde jag rädda dem till ett 54 l medan jag funderar. Så är mer att jag kan se det här som en perfekt ursäkt att jag "måste" skaffa ett nytt kar *harkel*

                  För några år sen hade jag tre stora (120, 180 och 200 l), två små (54 och 45 l) och ett nanokar igång. Sen tappade jag lite sugen när nåt hände med vårt vatten (egen brunn) och massdöden bredde ut sig. Slutade med att allt som överlevde (inte mkt) åkte i juwelkaret och så gick det bara i väntan på att vad som nu hänt med vattnet skulle försvinna. Där kom jag lite av mig så juwelkaret såg ut som en djungel och det var bara tråkig fisk (de olika typerna av algätare och några förskrämda neoner samt en gurami). Sen dog guramin av hög ålder, och efter ett tag alla tetrorna utom en (de var/är urgamla). Då kunde jag ju "börja om" och inspirationen både med växter och fisk vaknade igen. Så det av vallisnera igenväxta karet rensades, nyplanterades och så införskaffades paletterna och kardinalerna och vips kom inspirationen igen. Och tanken på att starta upp ett till kar igen har funnits innan, så som sagt det här är mer den perfekta ursäkten. Nu "måste" jag ju.

                  Jag vill alla fiskarna ska kunna bete sig naturligt, det som stör mig ang siamensisen och ancistrusarna. Även om de är tåliga nog att reda sig rent fysiskt mot attackerna, så är de hämmade. Jag saknar att se stimmet av siamensis clowna runt i hela karet, ligga i en stor hög på en växt osv samt att se ancistrusarna putsa runt i halva karet. (Siamensis är för övrigt en fisk som verkligen blir helt annorlunda i stim än bara ett par tre st). Samtidigt vill jag ju att paletterna ska kunna bete sig naturligt. Så ett nytt kar får det bli, ska klura lite mer på väg till civilisationen på storlek dock.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av Alexia
                    Glömde

                    Mats - inga levandefödare!! Jag tycker de är sjukt fina, jag gillar färg. Men de blir så förbannat jävla många. Jag har aldrig haft så tjocka tetror som när jag hade levandefödare, men likförbannat så överlevde ett försvarligt antal yngel. Och jag tycker inte om att döda fisk..

                    Endlershanar är jag grymt förtjust i, hade ett jättestort stim i mitt 200 l förr. Men det blir inte bara hanar (och honorna är sjukt tråkiga), och det blev väldigt många honyngel att ta kål på.. Platy kommer jag aldrig mer att ha, herregud vad de ynglade av sig och sjukt streetsmarta yngel.

                    Så möjligen ett gäng fina guppyhanar, det skulle jag gärna ha - men trodde fenorna skulle trigga paletterna, men de kanske inte bryr sig så mycket om just fenor?
                    OK! Du får klura lite på detta också. Kolla in Pias fina Mosaikgurami, i hennes tvättstugetråd - det kanske skulle kunna vara något? Guppys funkar fint - och det är inte direkt fenorna som "triggar", utan att de kommer för nära!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av Alexia
                      Ja, och framförallt tenderar man alltid att köpa för litet då, konstigt det där hur spontanköp alltid leder till att man sen står där och förbannar att man inte köpte ett större, för då hade man kunnat ha...
                      Börja med att kolla var du kan ställa ett eventuellt nytt kar. Mät och planera - sedan köp!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Ursprungligen postat av Alexia
                        Shepard - ah, det är pulcher jag har (det visste jag faktiskt, men trodde bara det var den som kallades palettciklid).
                        Tja, pulcher brukar kallas palettciklid kort och gott, medan t.ex taeniatus brukar kallas gul palettciklid (även om en del varianter är långt ifrån gula), och subocellatus brukar kallas rödbukspalett, även om jag ju förstås tycker att pulcher har rödare buk än subocellatus

                        Förresten, yngel, både ciklider och levandefödare, brukar gå att bli av med genom att byta in dem i en zoobutik, störst chans har man nog i renodlade akvariebutiker, de har nog ofta inget emot att få in lite svensk/hemmaodlat, då de väl brukar vara rätt tåliga i jämförelse med många som odlats utomlands i andra förhållanden, och se'n skickats hit.

                        Angående slöjguppyfenor, så är väl paletter inga fenbitare som så, men guppyhanarnas onormalt stora och ömtåliga fenor gör dem till rätt långsamma simmare, och därför kan de nog få sig en del nyp i fenorna när paletterna kommer i full fart.
                        Senast redigerad av Shepard; 14 November 2014, 14:16.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Ett par filmsnuttar på P. subocellatus.
                          Det här var i ett tillfälligt akvarium - de skulle flyttas senare.
                          Störfisk: Kolglödstetror.








                          Här med en yngelskock:


                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #28
                            Jag hänger på Mats fast då bara med bilder.
                            Först "subbparet" som jag hade, sedan P. Silviae (hane). Så snygga bägge två
                            Bifogade filer
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #29
                              Pappa palett vill verkligen inte flytta hemifrån...suck...

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #30
                                Min erfarenhet av Paletter är att med två par så tar de ut det mesta på varandra.
                                Pansarmalarna tål det, otroligt att de aldrig lär sig, det gör troligen inte tillräckligt ont när Paletterna är på dem.
                                Det blir för mycket yngel hur man än gör, de är värre än Blackmolly på att föröka sig.

                                Välmöblerat kar med mycket gömställe tycker jag också är bäst.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...