Palettciklider med yngel - lugnar de ner sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Palettciklider med yngel - lugnar de ner sig?

    Skaffade för nåt år sedan ett par palettciklider. Hanen avskydde honan som pesten, och hon tycktes lida av viss identitetsförvirring då hon mest stimmade med mina siamensis, när hon inte bara gömde sig i en rot då... Hon gick under oklara omständigheter hädan efter ungefär 6 månader. Lät hanen vara själv (eller själv och själv, det är ju annan fisk i akvariet med). Han tycktes nöjd med det och var en synnerligen fredlig herre. Dock började han efter ungefär ett halvår som ungkarl verka lite deprimerad, låg mest och filosoferade i sin kokosnötsgrotta. Så jag köpte en ny fru åt honom. Kärlek vid första ögonkastet uppstod, och de lekte tämligen direkt.

    Så nu har jag palettciklidyngel. Jätteroligt att titta på, väldigt inte roligt för resten av invånarna i akvariet. Hanen (som är 8- 9 cm) tar sin föräldraroll på största allvar och är en pest på siamensisarna och i viss mån ancistrusarna. Pansarmalar ska dö enligt paletthanen som gör utfall från ena änden av akvariet till den andra. Honan är lite mer selektiv, men drar sig inte trots sin ringa storlek (typ 5 cm) spöa upp en fullvuxen ancistrushane.

    I karet i övrigt finns ett litet stim svart neontetra (plus tre kerritetror av sorten "vägrar dö trots att de är urgamla" och ett stort stim med kardinaltetra. Dessa klarar sig rätt bra, hanen kör iväg dem ibland men de går ju ganska högt upp i akvariet och utgör tydligen inget hot.

    Men siamensisarna ligger i en hög inne i sin rotgrotta och törs knappt röra sig. Trots detta blir de oprovocerat jagade av paletten. Både när de bestämmer sig att de ska valla ynglen genom siamensisroten, och när de inte ens har ynglen i närheten.

    Jag har möblerat om akvariet och planterat om det, för att erbjuda ännu mer skydd för alla inblandade, men utan effekt.

    Kommer det att lugna ner sig när ynglen är större (om ja, ungefär när?) och är det då bara temporärt innan nästa yngelkull kommer? Det känns nämligen inte riktigt sjysst mot siamensis/ancistrus/pansarmal hur det är nu...

    Jo förresten - karet är på 180 liter
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Din beskrivning Alexia är nog ett typiskt palettpar med ett vaktayngelbeteende. Jag hade ett 375-literskar med ett par - minns inte nu vilka andra fiskar jag hade, men paletterna ansåg hela karet som sitt.
    Det brukar lägga sig en del lugn när bebbarna har vuxit på sig och klarar sig själva.
    Men så länge dom producerar yngel kommer säkerligen deras vaktighet bestå

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Som jag misstänkte då... Låter som herr och fru palett borde få sig en egen bostad då, för allas bästa. Men hur gör man med ynglen i ett sådant läge? Försöker man flytta med dem och typ suger upp dem, eller låter man bara morsan och farsan flytta och så får de skaffa sig nya yngel och låter ynglen gå kvar i gamla karet? Tänker att de lär vara en lätt match för tetrorna.. I och för sig så är det kanske ingen jätteförlust att bli av med ynglen med tanke på hur lekvilliga paletterna verkar vara...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Alexia
        Som jag misstänkte då... Låter som herr och fru palett borde få sig en egen bostad då, för allas bästa. Men hur gör man med ynglen i ett sådant läge? Försöker man flytta med dem och typ suger upp dem, eller låter man bara morsan och farsan flytta och så får de skaffa sig nya yngel och låter ynglen gå kvar i gamla karet? Tänker att de lär vara en lätt match för tetrorna.. I och för sig så är det kanske ingen jätteförlust att bli av med ynglen med tanke på hur lekvilliga paletterna verkar vara...
        Jag är tyvärr inte rätt person att ge råd om vad du ska göra, eftersom jag hade låtit hela familjen bli kvar i karet
        Vet inte hur det funkar alls med att flytta och suga upp små yngel, du får säkert svar av någon annan.
        När jag själv har haft yngel (vilket inte har hänt så ofta), så har dom håvats upp och fått flytta till eget kar när dom har kommit upp i lite storlek

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Då jag (det är alltid lätt att vara efterklok ) skrotat alla mina andra kar, så innebär att flytta paletterna jämfört med att flytta alla andra dels en billigare kostnad (mindre nytt kar = mindre inköpskostnad).

          Dessutom - att försöka fånga in fyra vuxna ancistrus ur ett välinrett, välbeväxt kar.. tja, eh.. nä ;P

          Så enklast flytta paletterna om de inte snarast lugnar ner sig. Just nu vallar de yngel inne i ancistrusgrottan :S

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Jag brukar sätta in gravida honan i breedingbox så fort jag ser yngel tar jag ut henne o håller koll på dem själva där inne

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Det skall inte vara några som helst problem med ett lekande par i ett 180L sällskapskar! Detta låter som en inredningsfråga, hur ser det ut på botten? Själv har jag haft ett lekpar ihop med annan fisk i ett 75L utan större problem!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av blaze1337
                Jag brukar sätta in gravida honan i breedingbox så fort jag ser yngel tar jag ut henne o håller koll på dem själva där inne
                Gravida honan??

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Paletter kan variera en del i aggressivitet verkar det som. Just pansarmalar har jag upplevt som rätt dåligt sällskap till lekande paletter, eftersom deras planlösa matsökande över hela botten rätt ofta gör att de, enligt paletterna, hamnar för nära ynglen, och då får de en avhyvling. Ancistrusarna tror jag inte tar nå'n direkt skada, i alla fall inte om de är vuxna, de är hårda typer.

                  Du kan ju alltid testa att flytta både föräldrarna och ynglen. Funkar det så är det ju bra, och funkar det inte, så hade de ju ändå blivit uppätna om du hade lämnat dem ensamma kvar i det större karet. Flyttar du både ynglen och paret, så har de ju i alla fall en chans att klara sig.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Gravida honan??
                    har levandefödare med yngel oftast , såg precis paletter lägger ägg

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Tack alla för svar. Ja det verkar som det är väldigt olika hur aggressiva paletterna är vid lek och när de har yngel, och mina är uppenbart ganska vassa verkar det som.

                      Någon frågade hur botten ser ut på karet. Det är engelsk sjösten. Från början var karet sjukt tätt planterat, men paletterna var ilska ändå när de hade sina yngel. Då tog jag och rensade upp lite "mitt i" karet så det blev en öppen yta där. Palettgrottan ligger nämligen i ena änden av karet, och siamensisarnas och ancistrusarnas tillhåll i andra änden av karet (detta redan innan yngel). Så jag tänkte det skulle bli tydligare "revir" då. Fungerade i ungefär en dag, sen inkluderade paletterna det öppna utrymmet i sitt revir och var pissed på övriga fiskar när de var på sin del.

                      Sen senaste ommöbleringen är det mindre tätt planterat, men mer rötter och stenar och gömslen. Men det spelar liksom ingen roll när paletterna glatt vallar runt sina barn i hela karet. Så länge de är på sin halva och vallar är allt relativt lugnt, och siamensisarna noppar i flytväxterna och putsar sin rot etc. Tetrorna cruisar runt där de vill och paletterna är på "sin halva". Sen beslutar de att ynglen ska få titta lite i andra änden, och så är terrorn igång. Dessutom så ibland vaktar honan yngel, och hanen simmar runt i hela akvariet och letar nån att terrorisera. Honan simmar runt i hela akvariet när hanen vaktar, men hon är snäll med de andra fiskarna då, det är bara om de är nära ynglen hon blir bitsk. (Och apropå bitsk bet hon mig i fingret när jag skulle plantera en växt lite för nära hennes barn...)

                      Pansarmalarna (jag har tack och lov bara två, men den ena kommer snart stryka med, han är totalt intelligensbefriad) gör precis som påpekats, smurfar runt och kommer för nära, jagas bort men går ner på botten igen för nära, och blir jagad igen.

                      Ancistrusarna är inte krökt ett hår på (pansarmalarna börjar få väldigt naggade fenor), inte heller siamensisarna. Men de står och trycker, och kan inte bete sig som de brukar. Båda sorterna är normalt rätt sociala och aktiva, men nu ligger de mest och försöker göra sig osynliga.

                      Så endera plocka ur paletterna och låta resten gå kvar, och låta paletterna få gå med bara tetror och ottosar (jag har sådana med, men de förargar ingen), eller plocka ur siamensisen, pansarmalen och (helst men är ju omöjligt) ancistrusarna. Köper jag ett till 180 liter är det eg sak samma vilka som flyttar och vilka som går kvar. Men velar mellan ett till 180 l som ju vore trevligt på alla sätt och vis utom för plånboken, eller ett annat icke-juwel kring 100 l för bara paletter och lite dekortetror. Vilket är billigare för plånboken men ganska trist. Samtidigt känns det onödigt att ha ett helt 180 l för paletterna. (Men om man har ett rejält stim tetror kan det ju bli ganska fint kanske...)

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Tillägg - jo ancistrusarna är vuxna. Det är två lekpar, och alla fyra individerna är vuxna. (Däremot överlever aldrig deras yngel, de drar fram kull på kull som dör, vet inte om det är tetrorna eller svälten som tar ynglen).

                        Även siamensisarna är vuxna och rejält stora, men de är trots att de är i stim himla mjäkiga och flyr för livet för paletterna. Pansarmalarna är inte bara vuxna utan gamla med, två överlevare som överlevt allt och alla. (Jag lyckas inget vidare med pansarmal ens utan terrorpaletter, det brukar hux flux dö, från dag till annan och utan avvikande vattenvärden eller något. De här två är ur första försöket, och har överlevt både det och alla efterföljande försök. Så vore lite synd om de skulle falla för paletternas terror)

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Halloj Alexia!
                          Japp, då har du börjat uppleva det mest vanliga beteendet hos Palettciklid, att dom är mycket goda yngelvårdare och ganska aggressiva när de har en skock att skydda.

                          Nu vet jag inte vilken variant av Palettciklid du har men de mest förekommande har ungefär likartade beteenden.
                          Detta är en afrikansk ciklid som hittas i både lugnare och mer strömmande vatten i flodfåror och i lugnare laguner med tätare växtlighet. Man kan se på deras form att de ofta uppehåller sig i flödande vatten.
                          Palettcikliden är lättlekt och förhållandevis enkel att hålla i akvarium, därav dess popularitet, och ofta förstaval för den som inte tidigare haft ciklider.

                          Att möblera om ett kar med jämna mellanrum är endast temporära lösningar, då är det bättre att sätta sig in hur Palettcikliden fungerar och utgå från detta.
                          Det räcker, som du har märkt, med lite rötter, sten, "grottor", kokosnötskal och annat för att få paletterna att leka. Det ingår i deras naturliga beteende att i sina revir bestämt jaga undan fisk som är i närheten - detta är inget att göra åt och blir inte bättre av att man ständigt möblerar om i karet. Det är en tidvis aggressiv ciklid och det måste man ta med i beräkningen när man har dessa.

                          Deras sätt att "valla" yngel runt i karet avspeglas i hur de lever naturligt - alltså i växelvis långsamt och snabbare flödande vatten i stenig, upplandat med mer växtbevuxna delar, miljö - de rör sig konstant i karet med sina yngel.

                          Som med många andra ciklider finns det undantag, och vissa par kan bete sig en aning lugnare i "sällskapskar" och bara jaga undan andra individer i deras absoluta närhet - det här beror givetvis på hur stort karet är och hur det är inrett.

                          Det finns ytterligare en aspekt hos Palettcikliden, som många glömmer av, och det är att de har en tendens att faktiskt behöva "störfisk", alltså någon/några andra fiskar som de kan rikta sin aggressivitet mot. Denna typ av fisk bör vara sådana som inte lever på botten och gärna kilar in i grottor, skrymslen och vrår i inredningen - dessa ställen är naturligt Palettciklidens territorium och fisken blir bryskt avvisad.
                          Sätter man ett ensamt Palettciklidpar i ett konventionellt inrett kar kan man få flera lyckade lekar - men om de inte har "störfisk" så blir de ofta, efter en tid, apatiska, stillastående och slutar upp med sitt naturliga beteende.

                          Kör paletterna med annan fisk i karet som håller sig i mellan- och ovanskiktet i karet. De fiskar som är bottenlevande, typ malar och liknande får garanterat veta att de lever när ett friskt och starkt Palettciklidpar finns i karet.

                          Palettcikliden är, som sagt, mycket duktiga yngelvårdare. När man ser tendenser på att ynglen tar sig ut på större områden och att föräldrarna inte håller yngelgruppen så tajt kan man (om man vill) plocka ur ynglen och sätta dessa i ett yngelkar.
                          Ett väldigt snabbt och effektivt sätt att göra detta på är att helt enkelt hävertsuga ur ynglen. Det går snabbt och vanligtvis märker knappt varken föräldrar eller yngel att det har skett.

                          Njut av dina vackra Palettciklider - låt dom jaga undan de andra fiskarna (om du inte väljer att flytta dom), låt dom gå med sina yngel och bara betrakta det vackra skådespel detta erbjuder!

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #14
                            Mats - tack för långt och informativt svar =)

                            Vad jag har för sorts palettciklid, tja jag måste erkänna att jag inte visste det finns flera, och alltså inte riktigt vet. Enda jag kan säga är att de är palettciklider, och att hanen är double red (men det är väl bara färgen det säger något om).

                            Jag var när jag köpte dem beredd på att de kunde vara aggressiva och revirhävdande, men gick in i falsk säkerhet när de var så fredliga initialt. Men med en hona som det "klickar med" så visade det sig ju inte vara så sant. Precis som du säger har jag noterat och tänkt själv - att de bör gå mer typ tetror eller liknande, men inte "bottenfisk". Därav att jag tror enda vettiga lösningen är att splitta beståndet på två kar. Även om det (vilket det inte gjorde) hade hjälpt att möblera om nu och då är ju det inte något jag vill göra heller, jag är ju nöjd med inredning och växter och vill inte "slita upp" det stup i kvarten ändå.

                            Jag vill absolut inte göra mig av med cikliderna, de är otroligt vackra fiskar och rent partiskt tycker jag att jag har ett väldigt vackert, välfärgat par. (Sen att jag inte riktigt vet vad jag i sinom tid ska göra med ynglen är en annan femma...). Har haft levandefödare innan men de är rätt trista och så blir de så många. Hade gurami i många år, främst blå. Där märktes hur himla individuella de är. Hade lekpar gurami ihop med kampfisk i 200 l utan problem. Annat fall så utrotade guramihanen "Hitler" 150 liter från alla invånare (guppy, neontetror, endlers, pansarmal, ancistrus, siamensis och äppelsnäckor) vid lek. En enda natt och han hade slagit ihjäl 75% av beståndet. Två veckor senare hade han mördat en av sina fruar med..

                            Så det är nog bara att konstatera att det här palettparet bör gå utan ancistrus, siamensis och pansarmal.
                            Förutom tetror, vad finns det för lämpligt sällskap?
                            Om jag skaffar ett till kar och flyttar paletterna nu, kan jag suga upp ynglen och flytta dem nu (de har varit synliga utanför grottan i en vecka ungefär) ihop med föräldrarna eller riskerar det att stressa ihjäl dem? Om jag bara flyttar föräldrarna, vilka risker/nackdelar finns med det för föräldrarnas skull?

                            Än håller de ynglen tätt ihop (och ynglen är bra på att själva hålla sig i tät formation), och ev avstickare hämtas och spottas ut bland de andra.
                            Senast redigerad av Alexia; 14 November 2014, 10:48.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Risken med att ta yngel från föräldrarna för tidigt, är att de kan triggas att börja leka igen rätt snart efter förra leken, vilket kan ta på honans krafter, att producera och lägga nya ägg med täta mellanrum, men om det bara sker en eller ett par gånger, och honan är i bra kondition, så spelar det nog ingen större roll. Men om den ena vill leka igen, och den andra inte är redo, kan det bli osämja, kanske lite beroende på hur samspelt paret är.

                              Ynglen hittar nog mat lättare, och växer kanske bättre om de får gå med föräldrarna. Se'n känner man sig ju som värsta migrationsverket om man särar på familjen Och det gör ju inget att de får gå så länge som möjligt hos föräldrarna, för att bli präglade på dem.

                              Men det kan funka att sära på dem, om man måste.
                              Senast redigerad av Shepard; 14 November 2014, 11:08.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...