Hur många Malawis bör man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #61
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Jag har ju varit på en massa forum och läst en del, men jag har aldrig träffat på en människa på dessa forum , som är så klockren i sina inlägg, ja tummen upp för dig Bosse, hoppas vi kan ha en massa intressanta diskussioner om våra kära fiskar.Janne


    malawi.forum24.se
    Tack för den kommentaren Men det är nog en del här som inte håller med
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      Ursprungligen postat av bossep
      Du kan ha rätt här även om jag tvivlar på det. Så vi kanske kan samsas de flesta?
      Sedan kan vi nog säga att vissa arter är mer benägna att korsa sig än andra. I artbeskrivningarna står det ofta vilka man inte bör blanda.
      Ja absolut - så är det vanligare med korsningar mellan arter som liknar varandra men jag sett åtskilliga korsningar även mellan grupperna mbuna-aulonocara-haplisar.
      Jag skulle nog vilja påstå att skall man odla malawi för att sälja så skall man maximalt hålla 2 arter ihop och de skall inte likna varandra (då ser man om det blir kosrningar). Men har man inte malawi för att odla så kvittar det ju


      Om det bara är "funktionen" så går det lika bra med målat glas och hög densitet
      Nja, menade jag nog ett normalbesatt akvarium. Då tycker jag nog att akvariebakgrunder "typ BTN" funkar bäst. Minimalt med bråk och fiskarna leker.
      I akvarier med rejält hög densitet (typ affärsakvarier) behövs knappt ens något på bakrutan (vare sig färg eller bakgrund)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja absolut - så är det vanligare med korsningar mellan arter som liknar varandra men jag sett åtskilliga korsningar även mellan grupperna mbuna-aulonocara-haplisar.
        Jag skulle nog vilja påstå att skall man odla malawi för att sälja så skall man maximalt hålla 2 arter ihop och de skall inte likna varandra (då ser man om det blir kosrningar). Men har man inte malawi för att odla så kvittar det ju



        Nja, menade jag nog ett normalbesatt akvarium. Då tycker jag nog att akvariebakgrunder "typ BTN" funkar bäst. Minimalt med bråk och fiskarna leker.
        I akvarier med rejält hög densitet (typ affärsakvarier) behövs knappt ens något på bakrutan (vare sig färg eller bakgrund)
        Nu är vi där igen OT! skrattar
        Varför drabbar det alltid oss?

        Som du vet gillar jag skarpt BTN typ av bakgrund. Men i bland blir det fel tycker jag. Du vat mitt argument att man inte vill skymma den dyra och fina bakgrunden med en massa växter och sten.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        Arbetssätt...