Hur många Malawis bör man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    #46
    Okej Ne när jag tömmer 160l så är vattennivån till hälften av simytans höjd. Sedan tar nog frigoliten bort lite också :/

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #47
      Där håller jag med dig fullständigt, att folk tenderar att ha lite udda fiskar istället för dessa så kallade vanliga.
      Men jag hoppas att du inte sätter mig i den kategorin av ciklidfolk,för jag tycker fortfarande att en balja med enbart golden och demasoni mot vit sand är nog det vackraste man kan ha i malawiciklidväg.Janne

      malawi.forum24.se

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #48
        Absolut inte, jag har kollat runt mycket innan jag satte ihop min senaste balja och dina akvarier har inspirerat mest i färgglad väg.

        mvh
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #49
          Tackar, ja det har varit ett av mina mål, att göra malawiciklid till allas egendomJag har skrivit jättemånga inlägg hur man kan ha en cilkidbalja hemma med enkla och framförallt billiga sätt.
          Det behövs inte dessa hemskedyra filter och bakgrunder.
          Nej, dom snyggaste malawibaljor jag har sett är enbart med blå bakgrund vit inredning och tre sorters malawi en röd en blå och en gul.
          Kjell Fohrman vet nog vilken jag menar, den kom tvåa efter Kjell saltbalja i en utställning vi på göteborgs ciklidgrupp hade för ca 15 år sen,Janne

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Nej, dom snyggaste malawibaljor jag har sett är enbart med blå bakgrund vit inredning och tre sorters malawi en röd en blå och en gul.
            Kjell Fohrman vet nog vilken jag menar, den kom tvåa efter Kjell saltbalja i en utställning vi på göteborgs ciklidgrupp hade för ca 15 år sen,Janne
            Absolut ditt akvarium var ett riktigt snyggt akvarium som du skriver blev det 2:a i publikomröstningen (1:a när det gäller ciklidakvarier) när GCG hade sin utställning.

            Själv föredrar jag dock helt klart en mer naturlik design - men smaken är som baken. Dvs delad - och tur är väl det för det vore ju tråkigt om alla akvarier såg likadana ut.

            Så när man väljer inredning - utgå från det som man tycker är snyggt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #51
              Jag håller med Janne om att det ser fräschare ut med vit korallsand. Kör ett kar med bara P. johanni och P. msobo och det är supersnyggt.

              Mitt stora kar har ljus sand (ej korallsand), men jag är inte riktigt nöjd...
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Det där med BTN, Sten osv är kanske lit lurigt. Det hela beror på om man har cirkulation bakom BTN eller inte. Det du skriver om volymen är mycket viktigt. Ju större akvarium ju bättre balans och ju mindre svänger det på vattenvärden, osv.

                I professionell fiskodling så pratar man inte så mycket om volym utan yta. Dessutom pratar man inte så mycket antal fiskar utan hur många kilo fisk det är i tanken och per kvadratmeter.

                I vår tilapia odling har vi moduler med en tank och 2 dammar vardera på 100 m2 och med ett djup av 1 meter om vi fyller upp dom. Detta ger en volym av 100 m3 eller 100 000 liter per tank om jag räknat rätt. I tanken släpper vi i 6000 småfisk som väger ca 4 gram styck. Då brukar vi hålla att djup av 30 -50 cm. Vartefter fisken växer höjer vi djupet och när de väger 150 -250 gram är det fullt med vatten. Någonstans runt 200 g delar vi upp fisken på de 2 dammarna där det blir 3 000 minus diverse svinn i var. Samtidigt som vi flyttar fisken plockar vi bort dvärgar och andra deformiteter samt honor om vi har några. Samtidigt som vi flyttar fisken tömmer vi tanken och gör rent den samt släpper i en ny laddning 4 grammare.

                Vad kan man då lära sig av detta? Jo att om man har ett akvarium med stor yta kan man ha mer fisk i det. Samt att den totala massan av fisken är viktigare än antalet.

                Så vilka mått har akvariet i fråga?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                  Sen om man ska ha 22 av en sort eller 2 av 11 sorter är väl ganska personligt vad man gillar. Förrr eller senare blir de som är 2 av ändå typ 30. Av varje sort alltså. Så kan man börja sälja på blocket eller marknadsföra här på Zoopet. Mvh
                  Jag håller inte riktigt med dig här. Det blir bättre dynamik mellan fiskarna om man har fler av samma sort. Väljer man sedan fisk som nischar in sig blir det roligare och trevligare i akvariet. Väljer man sedan rätt fisk slipper man korsningar som inte eller inte bör gå att bli av med.
                  BTN det enda jag har emot dessa är att en del människor stoppar i en sådan och kanske lite sand och sedan i med fisk. Det ser ofta ganska snyggt ut men utan gömställen och grottor trivs nog inte fisken så bra.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #54
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Väljer man sedan rätt fisk slipper man korsningar som inte eller inte bör gå att bli av med.
                    Nja alla malawi kan korsa sig med och ge fertil avkomma - det handlar nog mest om att dels minska risken för korsningar och att ha stor skillnad mellan arterna att man direkt ser på ynglen att det rör sig om korsningar.

                    BTN det enda jag har emot dessa är att en del människor stoppar i en sådan och kanske lite sand och sedan i med fisk. Det ser ofta ganska snyggt ut men utan gömställen och grottor trivs nog inte fisken så bra.
                    Jodå med en heltäckande bakgrund och utan en massa grottor så är det ett tryggare akvarium med mindre bråk i. Fiskarna leker som vanligt men ingen fisk klarar av att hålla något revir förutom just vid leken och just därför är det väldigt lugnt i akvariet.

                    Däremot så är det svårare att introducera nya arter i ett sådant akvarium (utan stenrösen) - för då blir det alla mot "en" (dvs nykomlingen) och det finns inga gömställen för de nya fiskarna.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #55
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag håller inte riktigt med dig här. Det blir bättre dynamik mellan fiskarna om man har fler av samma sort. Väljer man sedan fisk som nischar in sig blir det roligare och trevligare i akvariet. Väljer man sedan rätt fisk slipper man korsningar som inte eller inte bör gå att bli av med.
                      BTN det enda jag har emot dessa är att en del människor stoppar i en sådan och kanske lite sand och sedan i med fisk. Det ser ofta ganska snyggt ut men utan gömställen och grottor trivs nog inte fisken så bra.
                      Jag håller med dig på punkt 2 men inte 1. Jag menar att akvaristik är så personligt att ingen kan säga vad någon annan bör ha eller inte. Det finns ju allt från en räka i ett nanokar, till 5 gäddor i ett igenväxt Östersjökar, läckra saltbiotoper med clownfiskar mm, prunkande växtakvarium, ciklidburkar med mycket eller litet fisk, en eller flera arter.

                      Sen har jag full respekt för ni här på zoopet som har lång erfa, kanske 30 år eller mer. Men min poäng är att smaken är personlig och vad en tycker verkar vara världens bästa setup kanske nästa tycker är helt obra.

                      Mvh
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                        Jag håller med dig på punkt 2 men inte 1. Jag menar att akvaristik är så personligt att ingen kan säga vad någon annan bör ha eller inte. Det finns ju allt från en räka i ett nanokar, till 5 gäddor i ett igenväxt Östersjökar, läckra saltbiotoper med clownfiskar mm, prunkande växtakvarium, ciklidburkar med mycket eller litet fisk, en eller flera arter.

                        Sen har jag full respekt för ni här på zoopet som har lång erfa, kanske 30 år eller mer. Men min poäng är att smaken är personlig och vad en tycker verkar vara världens bästa setup kanske nästa tycker är helt obra.

                        Mvh
                        Först av allt du behöver inte ha respekt för diverse gubbar med några års erfarenhet!
                        Vi gamlingar lär oss hela tiden inte sällan från yngre människor!

                        Men jag hävdar att du har fel på en punkt och den är viktig. Om man skall hålla djur inklusive fiskar i fångenskap så skall man erbjuda dessa djur en så bra miljö och förutsättningar man kan. Det estetiska och tycke och smak måste anpassas efter detta.
                        Jag menar INTE att ett akvarium måste efterlikna en naturlig biotop. Det kanske blir snyggt om man lyckas men oftast skulle det se rent ut sagt för jävligt ut.

                        Ofta har man helt artificiella miljöer när man odlar fisk och fisken trivs utomordentligt. Vad som gäller är att man anpassar akvariet efter des invånare och inte försöker göra tvärs om.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #57
                          Jag har ju varit på en massa forum och läst en del, men jag har aldrig träffat på en människa på dessa forum , som är så klockren i sina inlägg, ja tummen upp för dig Bosse, hoppas vi kan ha en massa intressanta diskussioner om våra kära fiskar.Janne


                          malawi.forum24.se

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #58
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Först av allt du behöver inte ha respekt för diverse gubbar med några års erfarenhet!
                            Vi gamlingar lär oss hela tiden inte sällan från yngre människor!

                            Men jag hävdar att du har fel på en punkt och den är viktig. Om man skall hålla djur inklusive fiskar i fångenskap så skall man erbjuda dessa djur en så bra miljö och förutsättningar man kan. Det estetiska och tycke och smak måste anpassas efter detta.
                            Jag menar INTE att ett akvarium måste efterlikna en naturlig biotop. Det kanske blir snyggt om man lyckas men oftast skulle det se rent ut sagt för jävligt ut.

                            Ofta har man helt artificiella miljöer när man odlar fisk och fisken trivs utomordentligt. Vad som gäller är att man anpassar akvariet efter des invånare och inte försöker göra tvärs om.
                            Hoj, just utformningen av akvariet var den punkten jag höll med dig om. Trots min rookiestatus har jag märkt att Malawisar gillar att gömma sig bland stenar. I mitt Maliwiakvarium har jag förutom heltäckande BTN numera tre ganska stora stenrösen. Vilket fiskarna verkar gilla.

                            Däremot instämmer jag inte i att endast ha ett fåtal arter i akvariet. Även om jag förstår logiken att undvika snedkorsningar, så tror jag att många gillar färgprakten som litet olika arter kan erbjuda. Men den delen är ju minst sagt personlig och svårt att säga rätt eller fel om. Jag vet många litet större ciklidarter som jag personligen tycker är direkt fula, men som någon annan kanske tycker är den våta drömmen inom akvaristik.

                            Nåväl, var och en blir lycklig på sin egen lott. Och ja det är dumt att göra alla misstag själv. Men WTF det är ju så man lär sig. Trevlig afton.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #59
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nja alla malawi kan korsa sig med och ge fertil avkomma - det handlar nog mest om att dels minska risken för korsningar och att ha stor skillnad mellan arterna att man direkt ser på ynglen att det rör sig om korsningar.
                              Du kan ha rätt här även om jag tvivlar på det. Så vi kanske kan samsas de flesta?
                              Sedan kan vi nog säga att vissa arter är mer benägna att korsa sig än andra. I artbeskrivningarna står det ofta vilka man inte bör blanda.


                              Jodå med en heltäckande bakgrund och utan en massa grottor så är det ett tryggare akvarium med mindre bråk i. Fiskarna leker som vanligt men ingen fisk klarar av att hålla något revir förutom just vid leken och just därför är det väldigt lugnt i akvariet.

                              Däremot så är det svårare att introducera nya arter i ett sådant akvarium (utan stenrösen) - för då blir det alla mot "en" (dvs nykomlingen) och det finns inga gömställen för de nya fiskarna.
                              Om det bara är "funktionen" så går det lika bra med målat glas och hög densitet.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                                Däremot instämmer jag inte i att endast ha ett fåtal arter i akvariet. Även om jag förstår logiken att undvika snedkorsningar, så tror jag att många gillar färgprakten som litet olika arter kan erbjuda.
                                Det är det här med färgprakten jag vänder mig emot om det är det som styr det hela!
                                Missförstå mig rätt jag har ingenting emot färgglada fiskar, tvärs om. Men om man väljer fisk efter mönstret på tapeten eller färgen på soffan så går det ofta fel.


                                Nåväl, var och en blir lycklig på sin egen lott. Och ja det är dumt att göra alla misstag själv. Men WTF det är ju så man lär sig.
                                Ja nu förtiden är det ju ganska billigt med Malawi om jag förstått det hela rätt så därför kan man kanske återuppfinna hjulet. Men när det kommer till hållandet och skötseln av fiskarna kanske det kan vara bra med lite hjälp så man inte tar död på en massa levande varelser i onödan.
                                Jag tycker man skall prova lite olika saker och inte bara följa de erfarna i ledband. Men om man utgår från vissa kända fakta så går det lättare.

                                Trevlig afton.
                                Det samma
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...