Hur många Malawis bör man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XlntMan
    • October 2011
    • 31

    Hur många Malawis bör man ha?

    Hej!

    Är en nybörjare som behöver lite hjälp.
    Det är dags att komplettera min Malawi besättning med några fler fiskar. Jag skulle behöva hjälp med vilket antal bag bör ha av varje sort.
    Karet jag har är ett 720l med en btn bakgrund så det blir ju inte riktigt 720l.

    Fiskbesättningen jag har nu är(reserverar mig för stavningen): crabro 1+1, Moorii 1+1, livingstoonii 1+2, golden 2+2, firefish 1+1, kandango 1+1, hongi 1+1.
    Vad tycker ni kunniga här är ett bra antal för varje art?
    Förmodar att jag behöver fler honor?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    Mvh
    Andreas
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    gler honor av varje. minst 3 per hanne. i ett 720 kan du ha ca 70 fiskar så du behvöer inte vara blyg här inte :P

    Kommentar

    • XlntMan
      • October 2011
      • 31

      #3
      Tack för ditt svar.

      Ska skaffa fler honor till dom jag har möjlighet till att göra det. Är nämligen så att den affär som har mest fiskar här endast säljer dom i par om en hona och en hane.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        varför i he***e gör dom det? skitdumt! då malawi är aggresiva o många gånger behöver ha fler honor per hanne

        Kommentar

        • Annelund
          • November 2010
          • 138

          #5
          Ursprungligen postat av XlntMan
          Tack för ditt svar.

          Ska skaffa fler honor till dom jag har möjlighet till att göra det. Är nämligen så att den affär som har mest fiskar här endast säljer dom i par om en hona och en hane.
          Vilken affär är det? Det är bara att säga till att du vill ha t.ex 2 honor av en sort. Annars skulle jag bojkotta den affären och gå till en annan.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            håller helt med. korkad affär annars.

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Föds det fler honor än hannar eller importeras det fler? undrar bara hur butikerna undviker att bli ståendes med ett gross hannar?
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag tycker det är en mycket märklig inställning som ni har här - dvs att affärerna skulle sälja fler honor än hanar. Skulle de då säga till odlarna - jag vill ha dubbelt så många honor som hanar av dig annars så köper jag inga fiskar av dig.

                Nu är det som så att naturen har gjort så att det blir ungefär lika många hanar som honor och om nu affären får in 50/50 så har de 3 alternativ.
                1/ Att höja priset så att de blir kompenserade för att de måste avliva en massa hanar de har tagit livet av
                2/ Att ta ut olika pris för hanar och honor - honorna mycket dyrare
                3/ Att bete sig skurkaktigt och lura okunniga kunder om att hanar är honor.

                Det 3 alternativet verkar vara det som förespråkar eftersom ni vill bojkotta affärer som beter sig seriöst
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ne men om man vill köpa 3 honor så måste man ju få göra det? eller? bara för att jag vill köpa fisk så ska jag väl inte behvöa bli "tvingad" att köpa hane+hona. eller?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    ne men om man vill köpa 3 honor så måste man ju få göra det? eller? bara för att jag vill köpa fisk så ska jag väl inte behvöa bli "tvingad" att köpa hane+hona. eller?
                    Visst kan du tvinga honorna att också föda fler honor än hanar så.

                    Men självklart så är det väl bara att köpa fler honor om man vill ha det - men i en seriös affär så får man då också betala för de hanar som man inte vill ha.
                    Annars så återstår bara alternativ 3 för affären och en sådan affär betraktar jag som oseriös.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Annelund
                      • November 2010
                      • 138

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      ne men om man vill köpa 3 honor så måste man ju få göra det? eller? bara för att jag vill köpa fisk så ska jag väl inte behvöa bli "tvingad" att köpa hane+hona. eller?
                      Håller med jag har aldrig varit med om att dom vill tvinga på en 1+1. I dom affärer som jag handlar så får jag köpa hur jag vill

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Alla seriösa zooaffärer jag har köpt i, säljer parvis, självklart så går det inte alltid att se kön på yngel.
                        Dessa affärer säljer ocksa extra honor, men har dom bara par så får man betala dubbelt så mycket,det vill säga att man får betala för hannen också, har zooaffären överskott på honor, så får man dom till samma pris.Janne

                        malawi.forum24.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #13
                          Hur gör zooaffären med dom överblivande hannarna om han säljer ut alla honorna? Janne

                          malawi.forum24.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annelund
                            Håller med jag har aldrig varit med om att dom vill tvinga på en 1+1. I dom affärer som jag handlar så får jag köpa hur jag vill
                            I sådana oseriösa affärer skulle aldrig jag handla för det innebär antingen att
                            1/ de behandlar odlarna som skit och kräver av dom att de skall få handla fler honor än hanar av dom
                            2/ de blåser okunniga kunder (som inte vet skillnaden mellan honor och hanar) genom att lura på dom en massa hanar
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Jag köper ungfisk, 10 av varje. När det sen visar sig att jag fick för många hanar så byter jag ut dem. Om det absolut inte funkar. För övrigt så får man fram en stark fisk genetiskt om man bara har den starkaste hanen kvar, tycker ni att denna tanken är fel?
                              Man kan ju liksom låta naturen ha sin gång..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...