Palettciklid och yngelvård

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skamtsmurfen
    • January 2009
    • 6

Palettciklid och yngelvård

Jag har lyckats få mitt par med palettciklider att leka. De vårdar sina yngel och hjälps åt att vakta dem. Det är riktigt kul att se dem, inte en fisk får komma nära.

Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra nu. Jag antar att de ska vårda dessa små yngel i några veckor. Men när är det lagom att ta upp yngeln för försäljning eller att ge bort?

Andra tips är också jätte välkomna. Jag försöker smula sönder fling foder för att det ska finns lite mat nere vid botten åt dem, några tips kring foder för dem?

I mitt akvarium finns kuhli ålar, fjärilsciklid, kampfisk, kardinaltetror och black molly, samt pallettciklider då om detta kan påverka på något sätt. De verkar skydda yngeln så bra så jag känner mig inte direkt orolig att de skulle bli uppätna.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

palettciklider är grymma på att ta hand om yngel så jag hade låtit föräldrarna sköta allt. Om du hade tänkt sälja dem så borde de vara uppåt typ så att man kan börja se skillnad på könen.

Se bara upp med så att de inte börjar terrorisera de andra fiskarna när de börjar valla sina yngel.
    MVH macke_fisk

Kommentar

• Nina82
      • January 2008
      • 6610

Du behöver inte mata med något speciellt eftersom ynglen äter alltmöjligt som finns på och vid saker och ting. Föräldrarna brukar ha stenkoll på var ynglen bäst hittar mat och de äter verkligen allt.

Om du tänkt spara så många som möjligt bör du nog plocka upp dem så fort föräldrarna överger dem och börjar leka igen. Det brukar vara ca. 1ggr/mån.
      Föräldrarna kan bli ganska aggressiva mot de äldre ynglen när de vaktar små så ett eget palettkar kan vara bra att ha där de du flyttar får växa till sig till lämplig storlek. Tar ca. 9-10 mån innan man kan börja urskilja kön så du lär ju ha några stycken innan dess
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• skamtsmurfen
        • January 2009
        • 6

Ynglen är nog ett par dagar, så jag borde med andra ord flytta dem till ett eget kar om ca tre veckor, då föräldrarna skulle kunna leka igen?

Hmm, dags att bege sig till djuraffären snart då

Kommentar

• Nina82
          • January 2008
          • 6610

Ursprungligen postat av skamtsmurfen
          Ynglen är nog ett par dagar, så jag borde med andra ord flytta dem till ett eget kar om ca tre veckor, då föräldrarna skulle kunna leka igen?

Hmm, dags att bege sig till djuraffären snart då
          Flytta inte dem förrän du ser att föräldrarna börjar leka igen bara... Annars påskyndar du bara dem att leka för tidigt.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

palettcikliden leker alledes för lätt :P.
            MVH macke_fisk

Kommentar

• Nina82
              • January 2008
              • 6610

Ursprungligen postat av macke_fisk
              palettcikliden leker alledes för lätt :P.
              Ja, fyfan
              Jättefint första kullen och verkligen intressant yngelvård men sen är det bra
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Mack
                • August 2009
                • 1

Ursprungligen postat av skamtsmurfen
                Jag har lyckats få mitt par med palettciklider att leka. De vårdar sina yngel och hjälps åt att vakta dem. Det är riktigt kul att se dem, inte en fisk får komma nära.

Jag är dock lite osäker på hur jag ska göra nu. Jag antar att de ska vårda dessa små yngel i några veckor. Men när är det lagom att ta upp yngeln för försäljning eller att ge bort?

Andra tips är också jätte välkomna. Jag försöker smula sönder fling foder för att det ska finns lite mat nere vid botten åt dem, några tips kring foder för dem?

I mitt akvarium finns kuhli ålar, fjärilsciklid, kampfisk, kardinaltetror och black molly, samt pallettciklider då om detta kan påverka på något sätt. De verkar skydda yngeln så bra så jag känner mig inte direkt orolig att de skulle bli uppätna.

Om du vill ha så många yngel som möjligt kvar till försäljning är det nästan ett måste att separera dessa från föräldrarna. Jag har haft två akvarium till paletterna när jag fött upp till försäljning. Jag använde artemia som foder och det fungerade kalas bra.. Fick ungefär fram 30-35 fullvuxna efter varje ynglande.

Artemian kräver en del jobb bara den i sig. Har du tid och engageman till det så är det bland det bättre enligt mig.

Lycka till!

Kommentar

• Enola
                  • November 2007
                  • 660

Ursprungligen postat av Mack
                  .
                  Artemian kräver en del jobb bara den i sig. Har du tid och engageman till det så är det bland det bättre enligt mig.

Lycka till!
                  Hittade den här tråden nu när jag själv söker efter råd för mina palettyngel. Vad menas med att Artemian kräver en del jobb?? är inte det ett färdigt foder??
                  Mina yngel har varit synliga nu i 3 dygn och när det har vuxit till sig och föräldrarna börjar överge dom hade jag tänkt att flytta över dom till mitt 150 liters akvarium. Där har jag ett stim med rädstjärtsrasbora, 3 praktbotior, ca 7-8cm (kan de vara kvar) och köpte nyss 2 honungsguramis :S. Det kanske funkar sålänge ynglen är lite mindre.....
                  Vill gärna ha fler synpunkter
                  Nytt 375 liters mix
                  Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

Kommentar

• Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

Det finns färdigt foder i form av fryst artemia men då är det vuxen artemia.. Det Mack menar är att kläcka egen artemia. På så vis blir det små simmande prickar precis lagom stora för små yngel.

Du kan ha dina palettyngel med andra fiskar tills de blir så stora att de blir könsmogna. Det är då de blir aggressiva, innan dess är de väldigt fredliga.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Enola
                      • November 2007
                      • 660

Ok, låter bra.
                      Nytt 375 liters mix
                      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

Kommentar

• malawifisken
                        • August 2008
                        • 969

vi föder upp delvis paletter och låter dom gå med sina föräldrar mellan 3-4 veckor innan vi flyttar över dom till ett eget kar och låter dom växa till sig. Artemia finns även som "pulver" yngel foder och det fungerar klockrent. Finns även mindre fryst artemia som funker bara till yngel.
                        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

Kommentar

• Dims_2004
                          • January 2009
                          • 13

Mycket intressant tråd eftersom jag precis idag har köpt två palettciklider. Skulle egentligen köpa fyra mosaikguramis vilket vi oxå gjorde men så ville vi ha något mer till som är lätta att föda upp men inte platy eller guppi då vi har två akvarium med det. Han i affären rekommenderade då paletter och eftersom vi inte kan något alls om ciklider så litade vi på att de var trevliga fiskar men efter att ha läst kommentarerna på artbeskrivningens sida är vi inte lika glada längre. Blir nog till att starta det akvariet som står tomt om vi får yngel så vi kan flytta dem dit. Hoppas nu bara att guramisarna klarar sig för det vill vi alltid.
                          1. Akvarium + en extern landel med en ca 14 år gammal sköldpadda (http://www.cenix.se/skalman1.jpg, http://www.cenix.se/skalman2.jpg på landdelen), 1. 180 kar med dess olika fiskar i (http://www.cenix.se/annat/akv1.jpg), Kommer inom kort 1. 222 liter kar med dess olika fiskar i.

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

Ursprungligen postat av Dims_2004
                            Mycket intressant tråd eftersom jag precis idag har köpt två palettciklider. Skulle egentligen köpa fyra mosaikguramis vilket vi oxå gjorde men så ville vi ha något mer till som är lätta att föda upp men inte platy eller guppi då vi har två akvarium med det. Han i affären rekommenderade då paletter och eftersom vi inte kan något alls om ciklider så litade vi på att de var trevliga fiskar men efter att ha läst kommentarerna på artbeskrivningens sida är vi inte lika glada längre. Blir nog till att starta det akvariet som står tomt om vi får yngel så vi kan flytta dem dit. Hoppas nu bara att guramisarna klarar sig för det vill vi alltid.
                            Hur stort är akvariet? I ett akvarium som är tillräckligt stort, och med mycket växter och gömställen, så funkar det nog bra.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• cillan
                              • February 2007
                              • 562

Det är 180 liter med mycket växter med en del gömställen bland annat en lergrotta som är ganska stor med fler ingångar till (kan försöka ta ett kort om någon vill se) och en kruka och så blir det en del gömställen av växterna. Även några rötter men de bildar inte så mycket gömställen. Han i affären tyckte vi kunde köpa några stimfiskar oxå men vi tyckte det räckte för tillfället.

Jag funderade på dessa tillsammans med mosaikguramisarna från början men så hittade vi inte dem idag och frågade då efter andra. Vi har i alla fall varit lite inne på någon ciklid någon gång så det var väl inte helt fel men det kanske inte var rätt kombination eller rätt ciklid, svårt att veta eftersom vi inte kan så mycket om ciklider.

Kommentar

Arbetssätt...