Bilder Guldfisk/slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Linapina
    svarade
    Äntligen kan jag visa bilder på mina sötnosar.

    Tro det eller ej, men vi lyckades få med alla 12 på 1 bild!


    Orange med vitt på bakfenan


    Spräcklig


    I mitten syns 2 tillskott, en vit med orange cap, och en fläckig med utstående ögon


    Akvariet i sin helhet


    Stooora vita med oranget på ryggen (bubbla)


    Stora spräckliga (bubblis)


    På den här gruppbilden syns ett till av tillskotten, till vänster ovan den stora vita bakfenan, så har vi en liten blackmoor


    De är himla charmiga hela gänget, och inte alls blyga. Jag handmatar de minsta för att vara säker på att de får sin del.

    De 3 minsta är nyinköpte sen förra veckan, de andra fick jag överta från Mumin, så hon kan alla namnen, jag har svårt att minnas vem som heter vad...

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Sköjstjärten är en avels form av guldfisken ..... Så jag vet inte om det kan bli mycket sjukare än slöjstjärten i sig själv dubbla överdimensionerad stjärtfena, en kropps form som inte är ämnad för ett liv i vatten ..... Ja jag har själv slöistjärtar men jag toro inte dom lider så i ett akvarium iom att vi ser till att dom har det dom behöver. =)

    Lämna en kommentar:


  • streezz88
    svarade
    tycker slöjisar är extremt fina fiskar. Men som Nina säger, så tycker jag extremt synd om dom framavlade varrianterna. Dom ser ju ut att knappt orka hålla sig i rörelse, ser ut att väga mycket, och att ha ett huvud som är dubbelt så stort som "vanligt" huvud kan inte vara kul. tycker synd, men vissa ser rätt roliga ut!

    Lämna en kommentar:


  • sweet
    svarade
    Ursprungligen postat av streezz88
    den andar fisken i videon var sjukt söt.. likna en hund nästan ;P
    Va söta dom är Vill oxå skaffa lite häftiga varianter. Just nu har jag bara vanliga Guldfiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Det är just dessa framavlade varianter av slöjstjärt som gör att jag tycker så synd om dem. Är enligt mig lika hemskt som avlade varianter på tex katter eller hundar där syftet endast är att skapa ett så extremt utseende som möjligt

    Lämna en kommentar:


  • streezz88
    svarade
    Ursprungligen postat av Linapina
    Ja det finns väl speciella lysrör som tar fram färgen mer på fisken, sen så finns det tydligen specialfoder för att just guldfiskar ska behålla färgen bättre. Hur sant det är vet jag inte, har läst det någonstans.

    Jag hittade en video på slöjsisar som bara är sååå häftiga, jättevackar exemplar enligt min mening

    Scrolla ned och kolla videon:
    http://www.practicalfishkeeping.co.u...php?blogid=102


    Och så är den här sidan bra som visar olika typer av guldfisk:
    http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

    Jag har ju även sett andra jättefina exemplar när jag googlat, exempelvis en brun slöjstjärt som verkligen var mjölkchokladbrun, med röd cape på huvudet. Likaså en guldgul med rödcape. Om någon av er vet en bra butik med ovanligare slöjstjärtssorter så är jag klart intresserad!

    den andar fisken i videon var sjukt söt.. likna en hund nästan ;P

    Lämna en kommentar:


  • Linapina
    svarade
    Ursprungligen postat av sweet
    Jag läste nånstans att om man har mycket ljus till fiskarna när de är yngel så får de starkare färger, det kanske kan vara så att färgen kanske försvinner om det är mindre ljus eller nått (vild gissning)
    Ja det finns väl speciella lysrör som tar fram färgen mer på fisken, sen så finns det tydligen specialfoder för att just guldfiskar ska behålla färgen bättre. Hur sant det är vet jag inte, har läst det någonstans.

    Jag hittade en video på slöjsisar som bara är sååå häftiga, jättevackar exemplar enligt min mening

    Scrolla ned och kolla videon:
    http://www.practicalfishkeeping.co.u...php?blogid=102


    Och så är den här sidan bra som visar olika typer av guldfisk:
    http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

    Jag har ju även sett andra jättefina exemplar när jag googlat, exempelvis en brun slöjstjärt som verkligen var mjölkchokladbrun, med röd cape på huvudet. Likaså en guldgul med rödcape. Om någon av er vet en bra butik med ovanligare slöjstjärtssorter så är jag klart intresserad!

    Lämna en kommentar:


  • sweet
    svarade
    Jag läste nånstans att om man har mycket ljus till fiskarna när de är yngel så får de starkare färger, det kanske kan vara så att färgen kanske försvinner om det är mindre ljus eller nått (vild gissning)

    Lämna en kommentar:


  • sweet
    svarade
    Förälskad

    Ursprungligen postat av JojjeN
    Jag kan faktiskt inte se tjusdningen i varken guldfisk eller slöjstjärt, tycker dom är så sjukt fula.

    Men som sagt, smaken är som baken, och kanske tur det, så man inte får nån tanke för sig att trycka ner 10 slöjstjärtar i en guldfiskskål.
    Jag som älskar guldfiskar, de är den trevligaste fisksorten jag vet, de är ju så tama & goa av sig. Jag är fullkommligt förälskad i mina.

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    Tror jag inte du vill veta, inte jag heller för den delen. Jag vet inte, men kan inte komma på något snällt sätt.

    Lämna en kommentar:


  • sweet
    svarade
    Ursprungligen postat av Linapina
    Har du läst att det finns en del som färgar sina fiskar?
    Vet inte om det sker hos den som föder upp dem, men det är vanligare än man tror, och det finns ingen lag mot detta heller.
    Ex. så färgas fiskar för att få en jämnare och tätare svart färg, så de ska vara mer attraktiva på marknaden, och även en del "panda" slöjstjärtar har bara blivit färgade, sen tappar den den färger och återgår till mera normala färgblandningar... Jättetråkigt verkligen. Därför vill jag gärna få tips på bra ställen att köpa slöjisar, eller ställen man ska undvika som ex. tar in färgade fiskar...

    Jag säger inte att det måste vara så med din, men det är mycket möjligt. Jag har läst massor om slöjstjärtar på nätet och då snubblade jag över den här infon.

    VA Hur tusan färgar man en fisk?

    Lämna en kommentar:


  • miluhe
    svarade
    Fina ni har. Jag tycker slöjstjärtar är jättefina.
    Ok de skitar ner o tuggar på allt, men ändå så goa
    Här är min vita den är inte så stor än.
    Tyvärr lever inte min förra vita
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • haggan
    svarade
    Guldisar

    Tackar!
    Har varit nybörjare i fyra, fem år nu!

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Ursprungligen postat av haggan
    Jag har guldfiskar, vanliga, men inga slöjstjärtar. Dock så har mina ynglat av sej rejält, och bland ynglen blev det en hel del olika varianter, som till exempel denna:

    Annars har jag grå shubunkin:

    Comet:

    och alldeles vanliga guldfiskar!

    Jätte fina guld fiskar. Så så stora nybörjare kan ni inte vara

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Vi har tre slöjisar en ganska stor ca 25 cm , Telskåp ögat vi köpte var helt svart vid inköp nu är dem mer röd än svart det har vist med aveln att göra enl. en tråd här på forumet. Bilder kommer fram över på dom men attan vad de skitar ner i karet och sabbar allt som växe hur jag än matar med grocfoder.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...