Bilder Guldfisk/slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sakura
    svarade
    Det finns bara fula fiskar på land ;-) Slöjstjärtar är jättefina!

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Hade en som var något större tidigare fast den har kolat, den var drygt 30 år, nästan jämngammal med polaren jag fick dom av. Den stora på bilderna är runt 25 år och den mindre en 10-12 år enl han jag fick dom av. Så skaffar man sig slöjstjärtar får man räkna med att få köpa en heldel växter till karet genom åren, med tanke på att de kan bli över 40 år ;-).
    Senast redigerad av Mick13; 10 April 2009, 00:33.

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade

    den var inte liten den

    Lämna en kommentar:


  • Linapina
    svarade
    Wow! Den var verkligen jättepampig!

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Några bilder på mina grisar.



    För sökte att få med en 15cm linjal på bilden.
    Den mindre är uppkallad efter en guldfik i en Disney Tv serie till Dennis och den större heter Carlsson. Min äldsta son fick bestämde namnen på dom =)
    Senast redigerad av Mick13; 27 February 2009, 22:32.

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Vet inte med 100% säkerhet men har läst detta i någon sportfiske tidning som notis och som man vet är inte allt sant som står i tidningen.
    Senast redigerad av Mick13; 10 April 2009, 00:32.

    Lämna en kommentar:


  • Rudabb
    svarade
    Ursprungligen postat av Mick13
    EEH till de som inte tror att slöijisar klarar sig i det vilda vill jag bara hänvisa till det att i bla Holland så före kommer Slöijstjärt vilt nuförtiden i en del sjöar . Detta för att mindre nogräknade sportfiskare använt som som levande bete vid fiske av gädda. Med detta ville jag ha sagt att om de nur så odugliga för ett liv i naturen då borde de inte öveleva i en sjö med gädda.
    Jag tvivlar på att slöjstjärtar, som är en avelsform av silverrudan, skulle klara sig i det vilda. Det eftersom deras missbildade stjärtfena gör att de simmar väldigt dåligt och därför mycket lätt skulle falla offer för en predatorfisks käftar. Guldfiskar, en annan avelsform av silverrudan, skulle ha en större chans att klara sig undan rovfiskar eftersom den fortfarande har kvar kroppsformen efter silverrudan. Även den är dock också ett lätt byte för andra fiskar, och även fåglar, eftersom dess röda/orange färg gör den mycket lätt att se.

    Ända chansen jag skulle se för guldfisken att etablera i en sjö, med redan andra etablerade fiskar i, är om den fick yngel. En stor del av dessa yngel brukar nämligen få silverrudans ursprungliga gråa/bruna färg som gör att de mycket bättre smälter in i omgivningen, vilket gör det svårare för andra fiskar att upptäcka dem och som i sin tur leder till att fiskarna inte blir uppätna.

    Lämna en kommentar:


  • karinfredholm
    svarade
    Härligt! Äntligen en chans att visa upp sina vackra fiskar!
    Här är ca 3 av mina 5.







    //K

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    EEH till de som inte tror att slöijisar klarar sig i det vilda vill jag bara hänvisa till det att i bla Holland så före kommer Slöijstjärt vilt nuförtiden i en del sjöar . Detta för att mindre nogräknade sportfiskare använt som som levande bete vid fiske av gädda. Med detta ville jag ha sagt att om de nur så odugliga för ett liv i naturen då borde de inte öveleva i en sjö med gädda.

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Ursprungligen postat av Linapina
    Vet inte om det här gills men...
    Jag tycker ju att de är så himla fina, så jag ville göra en i glas, tog mig 3 timmar, och det är sprickor i den, men skam den som ger sig, det här var trots allt första försöket.







    Ser ni vilken sort det ska vara ?
    Jag är impad av dina glas slöijisar, (de skitar nog ner lite mindre än de som lever i glas karet)

    Lämna en kommentar:


  • Linapina
    svarade
    Vet inte om det här gills men...
    Jag tycker ju att de är så himla fina, så jag ville göra en i glas, tog mig 3 timmar, och det är sprickor i den, men skam den som ger sig, det här var trots allt första försöket.







    Ser ni vilken sort det ska vara ?

    Lämna en kommentar:


  • rödtoppen
    svarade
    Ursprungligen postat av Ibanez
    släng upp en bild på dig så skall vi se va fiskarna tycker
    Menar du att jag är ett framavlat missfoster?

    Lämna en kommentar:


  • Linapina
    svarade
    Ursprungligen postat av JojjeN
    Lägg grusen i en balja, och häll i vatten..... (etc)

    Lycka till!
    Så var guldklimpen framme igen och ger bra och konkreta råd, det gillar jag!

    Till:slöjstjärt-sundsvall
    Tips om slöjstjärt:
    Om du kan engelska så finner du mer läsning här: http://www.goldfish-emergency.com/news.php

    Och när du fått dina fina fiskar så vill vi se lite bilder här på forumet

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    Ursprungligen postat av slöjstjärt-sundsvall
    Hur gör man när man har köpt ett akvarium och ska förbreda de för fisken? (asså typ ska man skölja av gruset/stenarna innan man sätter i det och ska men he i vatten före grus/stenar och inredning? jag ska köpa slöjstjärtar hur många kan jag köpa i taget? hade tänkt mig tre st samanlagt, kan jag köpa alla på en gång? ska man ta vanligt kranvatten till akvariet och ska det vara kallt eller varmt vatten?(asså som man tar från kranen?)

    tacksam för svar!
    Lägg grusen i en balja, och häll i vatten. Rör runt med valfritt föremål i grusen, och häll ut vattnet. Häll sedan på nytt vatten, rör runt, och häll ut, osv. Upprepa detta tills vattnet som hälls ut är kristallklart, och inget damm/smuts.

    Stenarna kan du också koka upp innan du lägger i dom, inte koka, bara koka upp.

    Beror på hur stort akvarium du har, under 100 liter så borde du inte ha slöjstjärtar, över 150 liter så kan du börja med 1, över 200 liter så kan du börja med 2, och över 250 liter så kan du börja med alla 3 på samma gång.

    Du kan (borde) ta kallt vatten, som du sedan låter stå i akvariumet någon dag innan fiskarna kommer i, så temperaturen på naturlig väg höjs till rumstemperatur. Slöjjisar behöver ju ingen doppvärmare, eftersom de gillar kallt vatten.

    Och sist men inte minst, för säkerhets skull så kan du hälla i "Vattenberedningsmedel" för att ta bort eventuella skadliga medel ut vattnet, som är ofarliga för människor med farligt för fisk. (Används i reningsverk för att få vattnet drickbart till människor)

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • slöjstjärt-sundsvall
    svarade
    Ursprungligen postat av sweet
    Jag läste nånstans att om man har mycket ljus till fiskarna när de är yngel så får de starkare färger, det kanske kan vara så att färgen kanske försvinner om det är mindre ljus eller nått (vild gissning)

    ja så tror jag med!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...