Syre brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #31
    Du måste ställa dig frågan vad som är målet med att ha fiskar. Om du svarar att det handlar om att få dom att överleva ett tag så är du inne på rätt spår. Men seriösa akvarister har mål ställda långt högre än så, nämligen att få djuren att trivas. Hur kul skulle du själv tycka att det skulle vara att vara instängd i en garderob och att ha ständiga giftinjektioner i dig, får äta enbart hundfoder samtidigt som du har svårt att andas? Det är ungefär så din fisk känner sig nu, nitriten är giftet och det är det som gör att den inte kan andas. Han lider helt enkelt. Mäniskor med empati lyssnar och lär, de andra har inte på detta forum att göra.

    Förlåt för dom hårda orden, men jag såg inget annat sätt att försöka få dig att förstå.
    MVH

    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #32
      Man kan också uttrycka det så här:
      Skulle du inte tycka att det vore mysigt med fiskar som simmar runt och busar, äter ur din hand och kanske till och med leker och skaffar nya småfiskar???
      Fram för allt, skulle det inte vara kul om din slöjstjärt blev större än en knytnäve och levde i mååånga år (35 år har jag hört är möjligt)???
      För att göra detta möjligt så måste du ha ett större kar!!!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Amalia
        • October 2004
        • 601

        #33
        Jag vet inte om jag sa de tydligt. Men jag har en pump.
        Byter nu 2 gånger i veckan, och de verkar må bra. Eller den ena. För ca: 1 månad sedan dog en av mina fiskar. tror de var simblåseproblem. För den tappade balansen och flöt upp till ytan. Magen blev oxå helt kantig under.

        Nu min nya fisk oxå blivit sjuk. Symtomen liknar den förra som dog, fast den flyter inte upp till ytan. Den ligger i min växt bara. Ibland på och ibland under ett blad. Men den äter. Dens mage är lite kantig och ryggfenan är nerböjd. Vad beror de på? En fena har fått ett svart sräck oxå. Är detta en sjukdom? Om de är så, för jag sätta den i ett annat kar?

        Jag har ju 2 st fiskar. Men den ena blir aldrig sjuk. De är bara de nya jag köper som blir de. Kan min gamla ha en sjukdom som han är imun mot men som smittar de andra?
        /Amalia
        1 Kampfisk
        1 Otto

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #34
          När fiskarna får återkommande nitritförgiftningar, återkommande syreupptagningsbekymmer och undermålig mat så blir dom mycket lättare sjuka. Det hade du också blivit om allt inte stod rätt till. Att då ge dom medicin eller ens försöka att ställa diagnos är helt bortkastad tid. Undersök istället varför dom blir sjuka inte hur du kan bota sjukdommen. Med rätt skötsel blir fiskar mycket sällan sjuka, jag har inte haft en sjukdom på mer än 2 år. Då har jag ändå många fler fiskar än vad du har.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Amalia
            • October 2004
            • 601

            #35
            Varför blir då inte fisken som bott där i 3 månader sjuk? Utan bara de nya fiskarna?

            Dessutom får de ju bra mat. De äter flingfoder 3 gånger om dagen, lite år gången. Sedan ätar de ej på söndagar. JAg byter vatten onsdag och söndag. Och ajg låtar vattnet stå inan jag har i de i akvariet. De har ca 20 grader. de har aldrig stigit över 23.
            /Amalia
            1 Kampfisk
            1 Otto

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #36
              Alla fiskar är individer. En del är mer känsliga för sjukdommar än andra. Att du har en som inte blir sjuk betyder ju inte att den lever under goda förutrsättningar eller ens att den mår bra. Det enda det betyder är att den tål dom dåliga förutsättningarna bättre än dom andra fiskarna. När du släpper i nya fiskar så kommer nya större nitrittoppar. Nitrittoppar är din gamla fisk mer van vid än dina andra, det kan vara en av anledningarna.

              Flingfoder är INTE bra mat. Men att mata med rätt mat i ett så litet kar är detsamma som ännu större nitrittoppar. Altså är det det bästa under förutsättningarna men det är INTE bra mat som dom kan växa och må bra av.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #37
                Vad ska Slöjstjärtar äta då?

                Akvarieaffären är en SERIÖS akvarie affär och där sa de att när de va små skulle de äta flingor, sedan när de blev stora skulle de äta pellets.

                Borde jag flytta den sjuka fisken så att den friska inte äter på den?
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #38
                  Vet du vad Amalia, vill du verkligen ha svar på dina frågor? Jag och Tropfrog svarar hela tiden men du läser ju knappt svaren och de du läser struntar du i!
                  På din fråga om vad dina fiskar ska ha för mat har Tropfrog redan svarat, alltså att flingfoder är det bästa fodret under de förutsättningar fiskarna har nu, men det är inget foder som dina fiskar mår bra av. Så läge du har kvar dem där du har dem, så får du nog köra på med flingor, det spelar ju ingen roll eftersom de ändå inte kommer att växa och må bra.
                  Om du borde flyta din sjuka fisk??? Ja, det borde du, bägge fiskarna borde flyttas till ett kar där det inte blir nitritförgiftning! Bägge fiskarna är förmodligen förgiftade, men den ena har vant sig vid giftet och tål det bättre.

                  Jag kan inte förstå hur en affär kan kallas seriös om de menar att två slöjstjärtar ska kunna bli stora i en guldfiskskål!

                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #39
                    Jag förstår vas du skriver, Men nu är de ej nitrit förgiftning. JAg ska byta 2 gånger i veckan nu.
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #40
                      Att byta vatten oftare kommer inte att hjälpa dig. Nitrithalten hålls nere med rätt proportioner av ett effektivt filtermaterial. Nitrit måste vara noll och det kan det inte bli genom vattenbyten.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Amalia
                        • October 2004
                        • 601

                        #41
                        Okej, ska köpa ett imorgon. de sa i affären att de ej behövdes, men de verkar ju göra de enligt er. Men finns de några mera test man borde ha?
                        /Amalia
                        1 Kampfisk
                        1 Otto

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #42
                          Okej, ska köpa ett imorgon.
                          Vad ska du köpa i morgon? Förstår inte vad du menar! Om det är "ett effektivt filtermaterial" du ska köpa i morgon så förstår jag inte hur du ska få plats med det i din skål?
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Amalia
                            • October 2004
                            • 601

                            #43
                            jag ska köpa ett nitrit-test imorgon.

                            En sak jag tänkte på( och nu vill jag ej höra några saker om att mitt akvarium e för litet) jag har bottenfilter med ett filter av aktivt kol som man sätter på den. Hur ofta behöver jag byta filtret?
                            /Amalia
                            1 Kampfisk
                            1 Otto

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #44
                              Det spelar ingen roll hur ofta du byter aktivt kol. Ditt problem är nitrit och nitrat, det tar inta aktivt kol bort.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • Vala
                                • April 2004
                                • 73

                                #45
                                Hur ofta behöver jag byta filtret?
                                Varannan vecka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...