Syre brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Syre brist?

    Mina slöjstjärtar gapar licksom stort under vattnet, det set ut som om de försöker svälja vatten. Sedan går de upp och andas vid ytan ofta och så flyter de uppåt. Kan detta bero på syrebrist? Isåfall vad kan man göra för att få tillräkligt med syre? JAg byter vatten 1-2 gånger i veckan.
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    Kan vara en nitritspik... gör ett 30-40% vattenbyte NU!
    Har du cirkulation på vattenytan så har du inte syrebrist... lr det beror på hur många fiskar du har i förhållande till ytvattenrörelserna.
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • Amalia
      • October 2004
      • 601

      #3
      Bytte vatten i fredas. Då blev de bättre. Men jag kanske ska byta 2 gånger i veckan hela tin.

      Ska byta idag igen.
      Men syretabletter, funkar de?
      /Amalia
      1 Kampfisk
      1 Otto

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det enklaste är att ha trots vad många anser en luftpump med syresten om gör vågor på ytan och tillför luft/syre under täckglasen.
        Vi som har innedammar på 3-5 kubik då är det många som har kraftiga luftpumpar och långa syrestenar som släpper ut riktikt små luftbubblor som också syresätter vattnet på väg upp till ytan.
        Sedan ska man tänka på hur varmt rummet är och hur mycket syra det finns i luften i rummet, kanske du behöver vädra och få in frisk syrerik luft varje dag.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Okej. Men syresten är de sama sak som syretabletter?
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Syresten är inte det samma som syre tabletter, du tycks ha problem med din fisk så gå till Zoopets första sida och börja läsa som du inte kunde något om akvarieskötsel eller fiskar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • elinor
              • February 2003
              • 1323

              #7
              Okej. Men syresten är de sama sak som syretabletter?
              Nej, syretabletter är små vita tabletter som du lägger i ditt akvarie där de sakt men säkert gör som värktabletten Treo; brusar frma syrebubblor.

              Syrestenar däremot är rekangulära skaer som du fäster på en ihålig slang. Den ihåliga slangen kommer det luft ur och den luften kommer vanligtvis från en liten "motorpump".

              När man har en sådant litet kar som du har så borde du installera i en luftpump. Det finns i zoobutikerna (antar att du har en skål?) en form av filter- och syresytem för runda kar. Har du ingen så tycker jag du tar dig en titt på ett sådant. Har du inte pengar kan du alltid lite fint inflika detta till dina föräldrar.

              God Jul! Elinor
              Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                Jag har en pump som sprutar upp luft-bubblor. Jag byter 1 tredjedel av vattnet 1 gång i veckan. Brukar byta på söndagar. Men sedan på fredagarna brukar fiskarna må lite dåligt, de tar luft uppevid ytan väldigt ofta. Och så verkar de flyta i vattnet. Sedan lixom sprutar de ut luftbybblorna när de simmar neråt i akvariumet.
                Så då bytte jag vatten igen. Efter de mådde de bättre. Är de bästa att jag byter 2 gånger i veckan eller att jag köper syretabletter. För jag tror de är syre brist de blir i vattnet.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Byt vatten oftare. Du har nog nitritproblem med slöjisar i en skål.

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #10
                    okej, de kan va nitrit. men ger nitrit syre brist? eller nitrit kanske ger symtom som ser ut som syre brist.

                    Men om man byter vaten ofra, blir de ej dåligt vatten för fiskarna. Har läst att man ej ska byta oftare än 3 dagar. stämmer de?
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • December 2004
                      • 80

                      #11
                      Jag har också haft slöjsjärtar i Guldfiskskål.

                      Jag hade syretabletter och de är små tabletter som du stoppar i vattnet och tabletten smälter och uppe vid utan hamnar all syre.

                      Vad jag nu rekomenderar dig att du skall ha en hel del växter, köpa syretabletter (Ge en tablett vid varje vattenbyte) ELLER skaffa en pump och filter! Det finns sånna små bottenfilter som är till Guldfiskar i skål.

                      Du borde dock skaffa en störra akvarium (Minst 80L)
                      <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                      Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                      <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                      Kommentar

                      • Amalia
                        • October 2004
                        • 601

                        #12
                        Ja kanske inte har gjort detta klart. KAn ha varit under en annan tråd jag skrev detta. Jag har ett botten filter + en pump.

                        Men du "-FiskÄlskare-" funkar syretabletter, såg de i en fiskaffär och kom att tänka på de nu när mina fiskar verkade få problem med syre.

                        Om jag köper syretabletter, ska jag byta vatten 1 gång i veckan, eller 2?
                        /Amalia
                        1 Kampfisk
                        1 Otto

                        Kommentar

                        • Gud bevare Tsaren
                          • April 2004
                          • 276

                          #13
                          Bästa <b>Amalia</b>: Ja, nitrit resulterar i syrebrist eftersom fiskarna inte kan tillgodogöra sig syret i nitritrikt vatten. Det faktum att dina fiskar mår bra efter ett vattenbyte för att sedan må allt sämre efter ett antal dagar tyder på dålig vattenkvalitet.

                          I ditt fall har vi ju pratat om att du måste skaffa ett akvarium för att lyckas med att hålla guldfiskar i längden. Vill du å andra sidan fortsätta med din skål så måste du helt enkelt byta vatten oftare, förslagsvis 30% var tredje dag.

                          Att köpa syretabletter är i längden inte någon hållbar lösning. Syretabletter använder man vid medicinering, när pumpen pajat eller under liknande omständigheter.

                          Cheers

                          /Gud bevare Tsaren och Hans familj

                          Kommentar

                          • Amalia
                            • October 2004
                            • 601

                            #14
                            Okej, jo jag tänkte var 3 dag. Men skulle man kunna köra med båda vattenbyten var 3 dag och syre tabletter? Då måste man ju få omtimalt med syre?
                            /Amalia
                            1 Kampfisk
                            1 Otto

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Syretabletter funkar bara en kort stund. Om ens det. De är inte en lösning på kronisk syrebrist i ett akvarium.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...