Rasbora Kubotai

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillyB
    • October 2012
    • 1

Rasbora Kubotai

Har precis fått hem ett gäng gröna skönheter, och är lite intresserad av att veta mer om dom eftersom de inte finns med på Zoopets artbeskrivningar. Tips på hur man ska lyckas odla? Lite allmän info?
    Otroligt härlig fisk iallafall, viltfångade och stimmar som sjutton. Riktigt lyser grönt vilket är häftigt men smälter samtidigt in lite med växterna så det ändå ser naturligt ut. Perfekt!
  • Dharema
    • December 2010
    • 10

Skulle det möjligtvis kunna vara Microdevario kubotai? I så fall finns den i bland artbeskrivningarna men man måste vara guldmedlem för att kunna se den.

Jag har 15 av dem hemma och kan hålla med om att de är vackra. Aktiva men i alla fall mina stimmar inte särskilt mycket :P

Kommentar

• Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

Sv: Rasbora Kubotai

Där kan du läsa mer om fisken.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• Neptun
        • March 2004
        • 719

Hej!
        Det var många år sedan jag hade denna fisk. Men jag klipper in vad jag svarade på samma fråga när jag hade dem :-)

Jag har haft kubotai, både odlade och VF.
        Min uppfattning var att de stimmade riktigt bra de första veckorna (Hade ca 40 st), men som många andra arter så gled de sakta ifrån varandra med tiden.

Jag hade även problem med att de dog. Inte alla på en gång, utan kanske en i veckan. Fisken blev först väldigt mager och började sedan få svårt att simma ordentligt, varefter den dog. Jag blev aldrig riktigt klok över varför de dog och ingen jag pratade med kunde ge mig ett vettigt svar. När de väl "tog slut" så inhandlade jag istället rödmunstetror, och de har klarat sig allihopa.

Jag gjorde inga försök med att få kuboton till lek, men enligt vad jag hört skall det inte vara några problem. Det svåra är istället att föda upp dem. Eftersom ynglen är så förbannat små så kan de inte ta vanligt yngelfoder. Han som hade lyckats föda upp dem hade först misslyckats med ett par kullar och ville inte säga vad han hade utfodrat dem med.

Hoppas du lyckas bättre, det är en otroligt vacker fisk när den färgar ut.
        "Failure does not require planning"

Kommentar

Arbetssätt...