Testar Zebraodling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #16
    Update:

    Nu börjar det komma upp yngel efter sidorna. På botten ser man massor av svarta prickar, fortfarande merparten som inte kläckts.

    Har spotlight som ljuskälla och såg att tempen växlar mellan 21.5 och 25.5 så jag flyttade bort den något och ökade cirkulationen. Håller nu 24c, hoppas de inte tagit skada innan men det bör vara lugnt.

    Kanske lägger in några bilder under resan. Måste hitta fästet till stativet å
    Senast redigerad av Martin85; 20 November 2009, 17:31.

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #17
      Hej å Hå.

      Har plockat ur all sten. Fick ta det försiktigt och de har mellanlandat i en skål med vatten ifall några yngel sugit tag ordentligt.

      Uppskattningsvis hälften av ynglen är kläckta och efter en snabbräkning så borde antalet bli 4-siffrigt totalt. *chock* Skulle vara kul att veta hur många procent som överlever.

      -

      En liten bild. De samlades efter kanterna när det var turbulens i karet

      Detta täcker kanske 1/3 av ena långsidan. Som sagts så är hälften på botten ännu och många simmade omkring som tokar när bilden togs.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ampullariasniglar kan/bör funka bra som städare i yngelkaret......
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #19
          Ursprungligen postat av tummen
          Ampullariasniglar kan/bör funka bra som städare i yngelkaret......
          Ah. Smart. Det hade jag glömt bort.

          Humm, Äppelsnäckor har jag tyvärr inte. Men däremot en massa posthornssnäckor som borde klara jobbet.

          Då behöver man inte sänka vattennivån med posthorn iaf

          Kanske ska vänta någon dag till med hänsyn till de okläckta som ligger på botten?!

          Annars är det väl lugnt med posthorn? De lär väl vara ännu säkrare än Äpplen med ynglen?

          mvh

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #20
            Vet att malaysiska sandsnäckor ska vara säkra för rom. Sett att många som odlar l-malar använder dem i yngelkaret.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #21
              Alla "skräpsnäckor" bör vara ultimata! De förökar sig tills det är lagom många för att ta hand om all skit, de är väl nästan garanterat äggsäkra och gratis
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #22
                Sagt och gjort.

                Nu är det ca 20 posthorn och 5 malaysiska som tuffar igenom botten.

                De har redan rensat upp bra nog...

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #23
                  Någon som vet vad man kan räkna med för överlevnadsprocent, om man det är normalt med större förluster eller om merparten bör klara sig?

                  Har tappat uppskattningen av antalet nu. Stoppat ner lite växter och de har övergett att trycka efter rutorna så det är svårt att se alla...

                  Matar 2-3 gånger om dagen och byter ca 30-40% varje kväll. Snäckorna håller efter med högsta betyg.

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #24
                    Merparten bör ändå klara sig så länge du håller uppe vattenkvaliteten. Alltid några som stryker med men har de klarat sig hittills så bör de nog hänga med hela vägen största delen av dem
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Martin85
                      • February 2008
                      • 465

                      #25
                      Skit också. Det verkar som hela odlingen gick åt skogen.

                      Största felet var nog att filtreringen och karet var helt nystartat så vattenkvalitén klarade inte när jag åkte bort och missade vattenbytet. Nu syns bara ett fåtal yngel vid liv... NO2 låg väldigt högt direkt.

                      Snäckorna städar massor men de skitar även ner mycket.

                      Måste planera bättre så odlingskaret är mer inkört och klarar sig själv. Detta var ju väääldigt mycket panikodling bara för att jag ändå skulle flytta dem.

                      Få se om man försöker igen. Lite få akvarium nu, Odlar räkor i 3 burkar som inte kan användas och sen är det fulla sällskapskar

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #26
                        Plastback ala ikea/ica/coop fungerar ypperligt.
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • Martin85
                          • February 2008
                          • 465

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          Plastback ala ikea/ica/coop fungerar ypperligt.
                          Japp Har en 32liters på köksbordet med "överbliven fisk" dvs 30st guppys som ska bort.

                          Tänker nog sätta upp den med ny botten och bra filtrering. Kollar lite på bottenfilter med vanligt grus och sen lägga grövre sten som jag hade nu för att skydda rommen... Sen får mina guppys gå in karet och sen provar vi igen.

                          ...kanske...


                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av Martin85
                            Skit också. Det verkar som hela odlingen gick åt skogen.

                            Största felet var nog att filtreringen och karet var helt nystartat så vattenkvalitén klarade inte när jag åkte bort och missade vattenbytet. Nu syns bara ett fåtal yngel vid liv... NO2 låg väldigt högt direkt.

                            Snäckorna städar massor men de skitar även ner mycket.

                            Måste planera bättre så odlingskaret är mer inkört och klarar sig själv. Detta var ju väääldigt mycket panikodling bara för att jag ändå skulle flytta dem.

                            Få se om man försöker igen. Lite få akvarium nu, Odlar räkor i 3 burkar som inte kan användas och sen är det fulla sällskapskar
                            ...det stora problemet kanske var att du åkte bort? så unga yngel måste ha mat flera gånger om dagen, när de börjar dör av svält kan vattenvärdena kapsejsat på grund av detta istället för dålig filtrering. Kanske att akvariet var lite för litet också för den mängden yngel? Nästa gång kanske du bara skall låta en trippel (2 hanar, en hona) leka av i odlingsakvariet, de kan mycket väl lägga upp till hundratalet ägg om jag minns rätt....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • _vinkelslip_
                              • June 2009
                              • 242

                              #29
                              spännande tråd det här..

                              känns lite som att du sprungit igenom det hela tycker jag.

                              Tror att nästa gång ska du ha så låg vattenstånd som möjligt, så att du istället för att få byta vatten precis när de är som känsligast, så fyller du upp långsamt med vatten.

                              med långsamt menas med droppmetod.

                              Bästa fordret tordes vara nykläckt artemia, håll noga koll på yngelns magar, de lyser rött om de äter.

                              Mata BARA när de frisimmar, innan dess lever dem på äggulan.

                              Tror också att ditt flyttande av stenarna har skapat problem hos dig, krossade romm, döda yngel, som ligger och förpestar karet.

                              Nästa gång, kör med clean botten och yngelnät, rommen går igenom nätet och föräldrarna kommer inte åt dem.

                              När de lekt, skaka försiktigt av nätet och ta bort det.

                              Och, istället för pumpen, kör med syresten och en 10ppi matta lindad runt så att vattenflödet går igenom mattan. På detta vis får du ingen storm i karet, yngeln behöver inte kämpa för att nå maten och de kan mer koncentrera sig på att äta och växa!.
                              I början ställer du luftflödet LÅGT!

                              10ppi mattan kan du ympa bakterier på genom att låta den gå vid vattenflödet runt ngn pump i ett av dina andra kar. Förbered några veckor innan!

                              Genom att jag gjort ungefär så här så har jag lyckats driva upp 12 friska snart 8 veckor gamla neontetror. Fast, okej, här vart det uppmatning med infusiorier, extrem renhet, totalt mörker och försiktighet.

                              Kommentar

                              • Johan0201
                                • June 2007
                                • 708

                                #30
                                Det är bara att ta nya tag och ge sig på det igen! Man lär sig något nytt varje gång det inte går som man planerar=)
                                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                                www.tvspel.ifokus.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...