Testar Zebraodling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Testar Zebraodling!

    Japp, nu blir det ett väldigt snabbt försök att odla zebrafisk. Kom på att man borde prova och 15 min senare var det klart

    Hade 10st zebror i mitt Räkkar och kan inte fånga mina kära räkor med dessa virvelvindar i karet.

    Tänkte prova på om det går odla dem de dagarna det tar att flytta räkorna.

    Har bara en 20Liters pet-box med rejält grov sten för att rädda ev rom och ett innerfilter som fått en fin fin svamp på sig. Tog vatten från huvudkaret.

    Lite överbefolkat men ska bara ha dem 2-3 dygn var det tänkt. Sen får de 100 liter att simma på.

    Vad tror ni? Kommer det gå?

    Hittade tidigare en massa små yngel som bara kan vara zebror och de leker ju oavbrutet.

    De verkar inte bry sig att de fått en liten Petbox. Nu är det oavbruten lek sedan flera timmar tillbaka.



    Edit: Bifogar en liten kass bild. Bättre än mobil-foto iaf

    6st av dem såg ut att vara sprängfyllda med rom vid flytten. Som amerikanska fotbollar med fenor :P
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Martin85; 21 November 2009, 14:44.

  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det kan nog gå vägen väl
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Kollade in botten (det lilla jag kunde se genom stenarna) och där låg det redan rom-korn överallt. Även på stenarna fanns det rom men svårt att se dem där.

      Funderar på om man ska flytta fiskarna lite tidigare om rommen kläcks på 48 timmar. Nån som vet om de nykläckta ynglen simmar upp direkt eller om de ligger efter botten nån dag först?

      Fortfarande är många romstinna så vore kul att kunna dra ut på leken så länge det går innan de första riskerar att bli mat

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        update:

        Nu har jag håvat upp fiskarna till sitt nya ställe. Betydligt smalare, ligger mycket rom på botten nu.

        Det dröjde ju inte många timmar förrän de första romkornen var släppta. Och nu ca 40 timmar senare så syns det inte på rommen att de ändra färg eller att nåt är på G.

        Förhoppningsvis kommer man se lite smått om några dagar nu då..

        Håller tummarna...

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Hoppas att det blir gott om smått då
          Vad ska du mata ynglen med tänkte du ?
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Hehe. Det var en bra fråga

            Har inte funderat så mycket på det, det blev bara impuls-odling detta.

            Tyvärr har jag bara Sera Micron + Micropan och krossade/pulveriserade artemiaägg så hoppas det är tillräckligt... Artemiaäggen är ju så extremt fint pulveriserat så det borde gå bra att börja med. Frågan är bara om det är rätt för dem?!
            Fast micron är ju också bara ett damm nästan

            Oroar mig lite över detta med matningen, att det blir risk för dålig vattenkvalité. Kanske får plocka ut stenarna en och en lite försiktigt och köra bottenlöst för att kunna slamsuga effektivt och ha koll på ynglen.

            Nån som vet om de simmar upp eller trycker vid botten efter de blivit frisimmande?

            Kommentar

            • suzanne.h
              • March 2005
              • 223

              #7
              De hänger fast på rutorna innan de blir frisimmande. Fodret du har borde fungera bra till ynglena.

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Ursprungligen postat av suzanne.h
                De hänger fast på rutorna innan de blir frisimmande. Fodret du har borde fungera bra till ynglena.
                Hänger fast? Fräckt

                Vi får hoppas att det går vägen då, att någon överlever iaf.

                Skulle det gå åt skogen så kan man alltid trösta sig med att troligen hundratals, kanske mer yngel redan har dött i deras tidigare kar pga glupska föräldrar

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Krossade artemiaägg är kanske ingen hit ? Svårsmälta skal som kanske fastnar i magen på dom små.
                  Kanske bättre att försöka kläcka dom istället och frysa in artemian och sen mosa och mata och när dom blitt nån vecka mata med levande artemia.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Martin85
                    • February 2008
                    • 465

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Krossade artemiaägg är kanske ingen hit ? Svårsmälta skal som kanske fastnar i magen på dom små.
                    Kanske bättre att försöka kläcka dom istället och frysa in artemian och sen mosa och mata och när dom blitt nån vecka mata med levande artemia.
                    Du kanske har rätt. Det är iofs skalade ägg men skal finns nog alltid

                    Men om man smular dem i ett vattenglas och låter det sjunka (skalen flyter väl?) sen suger upp från botten och matar i yngelkaret då?

                    Behöver de mat direkt ifrån dag 1? Låter lite skumt när de suger fast på glaset i början

                    har iaf inte hänt något än med rommen. Det är minst 48 timmar sedan de första kornen kom på plats. Har dock lite kallt. ca 21-22grader

                    Hoppas att det inte påverkar, enligt beskrivningen ska de ha 20-25c så det tar väl ett dygn till kanske...

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Roligt att följa odlingstrådar Gött att det blev lite ägg
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Jag använde ägg gula som jag tog en liten bit och lade i lite vatten och mosade så mycket som möjligt sen räckte det med någon droppe då och då när jag odlade mina leopard danior
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Matade mina Galaxyyngel med Små sjunkande granulatkorn som jag krossade mellan två teskedar, fungerade perfekt!
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • suzanne.h
                            • March 2005
                            • 223

                            #14
                            De ska inte ha någon mat förrän de är frisimmande. Alltså ingen mat när de hänger på rutorna. Skalade artemiaägg har inget skal kvar och är ett utmärkt yngelfoder. Övermata inte med det för det skitar lätt ner vattnet och det är väldigt drygt. Alla andra förslag du fått fungerar också bra. Sebrafiskyngel är tåliga och lätta att dra upp. Lycka till det blir säker massor som överlever.

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #15
                              Tack för alla bra råd och tips.

                              Avvaktar något med smulad äggula, känns som att det kan fördärva min vattenkvalité

                              Tog en stekpincett och lyfte försiktigt upp några stenar nyss. Virvlade omkring lite rom och såg att några miniatyrer fått svans så det börjar hända grejor

                              Undrar om det kommer överleva några i det första karet. De gick ju i ett 60-liters räk-kar innan, sen till pet-odlings-boxen och sen till mitt 100 liters corydoras-kar.

                              Var i räk-karet jag först såg dessa små yngel så det vore intressant om det var räkorna eller föräldrarna som tog rommen där

                              Risk att räkorna mumsat i sig all rom men annars lär det finnas goda chanser att yngel kommer överleva där också. Har inte sett något än iaf.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...