Poropanchax normani - en ny favorit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Poropanchax normani - en ny favorit

    Eller Normans Lyktögon som den också kallas är en idealisk fisk för ett nano eller ett mindre akvarium.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P_normani.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,7 KB
ID: 2184551
    I affären så är det lätt att missa denna mycket trevliga bekantskap. Ögonen är så lysande turkosblå i rätt belysning att de kan ta andan ur en. Den är pigg, nyfiken, kvick, äter kopiöst trots sin ringa storlek. De äter Basseliers små granulat, cyclops, frystorkad tubifex som är blötlagda i Aqua-Kraut är de t.ex. helt galna i trots att de är så små.
    Om den får rätt betingelser med växtsnår, öppna ytor så växlar den över till ett harmoniskt beteende.
    I början var det för öppet i inredningen i nanot och de blev rastlösa som det syns här.


    Men efter planteringar av snår med relativt finbladiga växter och områden med flytväxter såsom musselblomma och Frogbit (som jag tycker är en urläcker kombo) så kan de alldeles stilla stå och undersöka växter och sedan tokrusa efter varandra etc. etc. Sitter trollbunden långa stunder (frun också) vid detta karet numera. Efter det att växtligheten blev rätt så kommer de nyfiket fram och tror att de ska bli mat.

    De enda nackdelarna är att det är komplett omöjligt att ha dem i öppna kar då de hoppar ur i små springor och att de som killis är kortlivade.
    Klicka på bilden för större version

Namn: normani.jpg
Visningar: 1
Storlek: 3,5 KB
ID: 2184552

    Men om jag jämför det andra nanot med Dvärgrasboror så är de rena sömnpiller jämfört med dessa livsglada juveler.
    De rekommenderas starkt. Det är nästan så jag blir lite nyfiken på Killis när jag haft dessa...
    Senast redigerad av Bluewing; 26 February 2014, 06:36.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    En av mina favoriter också. Just nu har jag ett stim på ett tjugotal individer. De är mycket lättlekta och brukar inte röra sina egna yngel. Det gäller bara att passa på innan de blir för gamla, då avtar yngelproduktionen.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Så här ser hannarna ut när de fajtas

      Dessa är mycket trevliga bekantskaper, det kan jag hålla med till Johnny om
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        I princip är det så med de flesta killis - vill man ha dom kvar får man lära sej att odla dem - undantaget de som regelbundet finns på din LFS. Själv har jag inte stiftat bekantskap med normanin men jag hade någon procatapus på 80-talet som ville skjuta in sina ägg i håligheter. Jag ville däremot att de skulle lägga äggen i mina lekmoppar. Så jag lade in en lekmopp i ett förfilter och fisken sköt gladeligen in sina ägg genom håligheterna till min lekmopp.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Roligt att höra att även andra av er delar med sig av sina erfarenheter Det jag kan undra över bara är varför de inte är vanligare än vad de är utanför de redan "frälsta"? Eftersom flera av dem har storlekar som passar alldeles utmärkt som nano. Förr hade väl dessa storlekar ibland kallats just killi-kar?

          Hur som helst, om man nu till sin stora glädje får lek. Vad matar man bäst ynglen med i början och eftersom?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Nykläckt artemia o mikro till att börja med - gärna vinägermikro om man nu har det. Växter gärna javamossa i (brukar finnas ett och annat i dom - det är mot javamossan jag riktar min mikromask). Men jag såg en notering om någon som lyckats med extremt finkrossad torrfoder.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Tack Erik för gedigen kunskap.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Kan bara hålla med om allt trevligt du säger om denna fisk!
                Jag har haft ett gäng ganska länge, börjar falla för åldersstrecket nu dock, i ett kar med den vita slim line och det är väldigt effektfullt när de smälter in mot bakgrunden så att endast ett par lysande blå ögon syns.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Kan bara hålla med om allt trevligt du säger om denna fisk!
                  Jag har haft ett gäng ganska länge, börjar falla för åldersstrecket nu dock, i ett kar med den vita slim line och det är väldigt effektfullt när de smälter in mot bakgrunden så att endast ett par lysande blå ögon syns.
                  Ja du var en av de första att väcka mitt intresse för arten.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Normani'n är en av mina favoriter med. Otroligt trevlig liten fisk. Som sagt mycket kortlivad, men å andra sidan också mycket lättodlad. Att ha en tjoff javamossa man lägger in några dagar och sen flyttar över till ett eget akvarium brukar kunna ge hyfsat med yngel, och ynglen är lätta att föda upp (några brukar tillochmed lyckas överleva inne i föräldra akvariet, förutsatt att det finns mycket flytväxter). Finmosat torrfoder funkar som förstamat, ja.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Kul att det är så många som fallit för samma charmiga fisk. Tog en film vid matningen senast och det är verkligen fart på dom
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      Arbetssätt...