Uppblåst kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Uppblåst kampfisk

    Jag har en kamphane och tre honor, och hanen är klotrund Det ser ut som om han har fått i sig en massa luft, fjällen är inte resta, och han äter. Nå´n som varit med om detta?

    En lite trevligare sak är att jag hittade en (än så länge) ca 1 cm lång kampfiskunge bland växterna på ytan.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    om du har fått yngel nyligen så kan det vara att han ätit upp alla och blivit proppmätt. testa att inte mata på 1-2 dagar och se om han blir normal igen

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nja, ynglet jag hittade måste ju vara minst en månad gammalt, så det måste ha varit länge se´n han åt upp dem i så fall, och kamphonorna ser normala ut. Han ser helt enkelt ut som en stor ballong.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • JonteL
        • July 2010
        • 9

        #4
        Vad ger du han för foder?

        Han kan ha förstoppning.

        Fisken är svullen vid mag-tarm-området. I övrigt kan den bete sig normalt.

        Orsaker: För mycket levande foder. Levande foder bör ges någon gång i veckan, inte dagligen. Kampfiskar som är rovfiskar kan klara sig mycket långa perioder utan foder och bör därför inte bli matade för mycket.

        Behandling: En tids fasta kan hjälpa fiskens kropp att göra sig fri från överbelastningen. Efter det bör fisken få en normal diet bestående av kampfiskfoder eller något annat helfoder.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag matar med fryst artemia, och ibland flingfoder. Honorna ser normala ut. Men hanen är klotrund över hela buken. I karet går även några bågfensciklider.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • JonteL
            • July 2010
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Jag matar med fryst artemia, och ibland flingfoder. Honorna ser normala ut. Men hanen är klotrund över hela buken. I karet går även några bågfensciklider.
            Okej, det kan fortfarande vara förstoppning, även om honorna inte är stora. Prova att sluta mata hanen i 2-3 dagar och se om det går över.

            Kommentar

            Arbetssätt...