råd om dvärggurami ägg och yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #16
    var precis och kollade boet, men eftersom jag inte såg några yngel sög jag upp hela boet med en luftslang ner i en liten låda.
    allt jag hittade var 2 levande yngel och 2 döda !!
    jag hittade även många små vita prickar som såg ut som vita ägg, kan det varit obefruktade ägg?

    isåfall finns ju en förklaring till varför jag bara hittade 4 yngel.
    jag antar att de 2 ynglen som var vid liv inte har någon stor sjans att överleva, om någon alls men jag ska göra mitt bästa.

    jag ska göra om i sällskapskaret där de är i vanliga fall ( honan och hanen ) i morgon så vi får väll se om det blir fler yngel. nu har jag iallafall fått lite kunskap om hur man får guramisar att leka

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #17
      Oj - såg inte att du svarat i ämnet. När du flyttar boet bör du göra det i en burk/plastlåda. För helt enkelt lådan in under boet och lyft ut hela boet i ett stycke till yngelkaret. Luftslang känns spontant lite väl våldsamt.

      Du får säkert fler lekar av dina Dvärggurami. Tricket är att få ynglen att överleva. Som bäst fick jag ungefär 30% av de två kullar jag dragit upp att överleva - men jag är fortfarande nybörjare på området. Letar fn efter bra avelsmaterial för att testa igen.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        När du kommit så långt så ynglen äter nykläckt artemia återstår några komplikationer. Det är svårt att få ynglen att växa jämt. Några blir större än de andra. Om de äter upp de minsta eller om de bara konkurrerar om föda och utrymme vet jag inte, men det brukar bli ganska få som växer upp från en kull. Dessutom vet jag knappast någon fisk som växer så långsamt som dvärggurami - åtminstone så som jag sköter dem.

        I naturen verkar det inte heller bli stora kullar som växer upp. Det är en blandning av alla storlekar. Kanske är det samma fenomen som i mina akvarier eller så leker de nästan året om - eller en kombination.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #19
          Så där himla ojämnt vet jag inte om jag tyckte de växte. Några av ynglen drar ifrån men resten har hos mig växt ganska jämnt. Har inte heller sett några kannibalistiska tendenser hos mig men så har det aldrig varit så stora skillnader i storlek på ynglen.

          Jag har ganska varmt hos ynglen (27-28 °C) men inte särdeles ljust (enstaka lågenergilampa).

          Håller helt med Erik om att de växer grymt långsamt. Dessutom färgar de ut riktigt sent (3-4 månader, tidigast). Utrymme gör definitivt skillnad så flytta till större kar allteftersom de växer. Omväxlande foder gör också stor skillnad. Jag körde länge uteslutande med artemia men sedan vande jag dem gradvis vid olika former av torrfoder och framförallt microgranulat (Hikari micro pellets, fancy guppy m fl) gjorde stor skillnad för tillväxt och utfärgning.

          Kommentar

          Arbetssätt...