Terranatos dolichopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    Det vet man aldrig - men torka om skulle jag iaf göra.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #32
      Ni som handlat på aquabid, hur går det till med betalning och leverans, jag har aldrig beställt från utlandet.
      Jag vet att jag inte ska beställa förän temperaturen gått upp.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #33
        Det beror på säljaren.
        Paypal, Western Union t ex (alt dollar/euro i rek brev)...
        Leverans - oftast brev, ibland rek...
        Räkna med extrakostnader...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #34
          Skickar jag pengar per posten?
          Med extrakostnader menar du frakt?
          Är det någon speciel säljare du kan rekommendera eller avråda från?
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #35
            Paypal (via e-mail) är nog vanligaste betalningssättet.
            Extrakostnader - frakt, rek el WU-avgifter etc...
            Har inte kollat in Aquabid på ett bra tag så jag kan/vill inte ge några omdömen egentligen.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #36
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Ni som handlat på aquabid, hur går det till med betalning och leverans, jag har aldrig beställt från utlandet.
              Jag vet att jag inte ska beställa förän temperaturen gått upp.
              De gånger jag har beställt har det fungerat utan problem men PayPal är nog alternativet man skall välja.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #37
                Ok, tack så mycket.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #38
                  Efter översvämning juldagen (smältvatten från taket) fick akvarierna hastigt flyttas om och det tålde fiskarna inte. Båda är döda så nu får jag invänta nästa runda av ägg och pröva igen. Fast nu med lite mer erfarenhet .

                  Bl.a. kunde jag notera att ynglen grävde ner och gömde sig i torven och ogärna simmade fritt. Alltså bör man ha ett bra bottenlager och förmodligen tätt tätt med växter. Så det får bli en burk för kläckning och överföring av ynglen till den riktiga burken ett och ett och i kläckningsburken lägger jag torven i en liten plastburk så att jag kan skilja ynglen från äggen.

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #39
                    Det var väl i februari som jag köpte nya ägg på aquabid. Jag hanterade dem lite slarvigt och de torkade åtminstone 2 ggr så jag trodde nog inte att det skulle ge något men se! Åtminstone två mini-mini-yngel kunde jag sikta idag. Stora är de inte och inte lätta att upptäcka.

                    Det man ser är den lilla vita plastburken som torven med äggen kom i. Det runt omkring är gammalt akvariegrums plus zillioner med amöbor, cyclops osv.. Flytväxterna är Salvinia. Allt för att hålla de små liven på gott humör. Asken tänkte jag fiska upp efter ett tag och torka om.

                    Jag vet inte - den fisken har jag fått på hjärnan. Jag skall lyckas!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Winnie
                      • September 2008
                      • 115

                      #40
                      Bra kämpat Legob! Vad är det för burk du använder och var kar du köpt den? Ser inte ut som en vanlig (svindyr) Petbox? Det går åt en del byttor när man är killiot...

                      Mvh
                      Winnie

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #41
                        Nu har jag hittat tre yngel och efter det tog jag upp torven idag, lät den stå i ett annat kar under några timmar ifall ngt yngel hade gömt sig där - men inte. Så nu står den på torkning.

                        De är rysligt små och fantastiskt svåra att upptäcka och dessutom blixtsnabba. De gillar inte att bli påtittade med ficklampa. Antingen håller de sig precis över bottenslörpet eller uppe bland Salviniarötterna som nog är rätt så perfekta gömställen för små yngel.

                        Byttorna kommer från Akvarievalvet här i Norrköping. Det är såna där med gallerförsett plastlock och en liten genomskinliga lucka. De är rätt så billiga när de är små. (Denna håller väl en 3-4 liter tror jag). Plasten är en aning rökfärgad tyvärr och plast är ju plast och repar lätt. Men så här till yngel passar de perfekt.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #42
                          Ursprungligen postat av Winnie
                          Bra kämpat Legob! Vad är det för burk du använder och var kar du köpt den? Ser inte ut som en vanlig (svindyr) Petbox? Det går åt en del byttor när man är killiot...

                          Mvh
                          Winnie
                          Tycker det ser ut som en petbox från Exoterra (?). I och för sig brukar de inte vara rökfärgade, men det finns i alla fall några olika "märken" på petboxar. Har sett en del slitna varianter som sålts begagnat i djuraffärer som varit lite rökfärgade dock.

                          Tycker inte petboxar är speciellt dyra egentligen, åtminstone inte om man jämför med vad man skulle få betala för ett glasakvarium. Man har ju köpt en del petboxar, men föredrar helt klart glasakvarium. Men petboxarna fyller en utmärkt funktion som yngelakvarium/förvaring av överbliven fisk.

                          Herpers Choise (http://herperschoise.se/) har annars ett rätt bra utbud på petboxar, de har bl.a. Hagens jättevariant på 38 liter

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #43
                            Skarpa ögon har du. Exoterra är precis vad det är. Eftersom jag aldrig minns priser kan jag säga vad de kostade men inte var de mycket i alla fall. Och precis som du säger är de väldigt praktiska vid yngel och annat smått.

                            Ynglen lever och frodas av allt att döma. Jag matar för glatta livet med mängder av fr.a. toffeldjur men också annat smått-smått, t.ex. ättiksålar och mikromask. Hittills är de tre och torven står på torkning. Allt verkar lovande.

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              #44
                              Dagens bilder på ynglen som växer rätt så fort och redan börjar få teckning. Det är samma yngel men på ena bilden är huvudet skarpt och på andra stjärten.

                              Jag kan knappt tya mig till torven är färdigomtorkad (oops! - ett nytt svenskt ord).
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • oaken
                                • September 2006
                                • 901

                                #45
                                Fina bilder!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...