Terranatos dolichopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Terranatos dolichopterus

    Det visar sig att jag just dragit hem vinsten på Aquabid: 20 ägg från Terranatos dolichopterus. Till ett svinaktigt högt pris förvisso men i alla fall: det finns många slags galenskap!

    Jag tar tacksamt emot synpunkter på skötseln av dessa rara och förunderliga fiskar.

    För den som kan spanska finns bilder från deras habitat här: http://elkilliclub.org/foro/index.php?topic=746.0
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Köpte ägg av den en gång men äggen försvann allt eftersom. Så jag har fått för mig att äggen är ganska känsliga.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Hur går det med kläckningen ?
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Väldigt snygga och de har en rätt ovanlig kroppsform för att vara killis.
        Har aldrig haft den - men det gick snygga exemplar på Killiutställningen i Köpenhamn förra året så jag har i alla fall sett den IRL oxh det var en av de arterna jag fastande för där.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag tror att jag läst för länge sedan någonstans att man får räkna med att 80% av äggen försvinner under torkningsperioden. Inte precis någon nybörjarart i alla fall.
          Var det du som betalade 40 plus euro för äggen förresten?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Yes, det var jag och det var ju alldeles för mycket. Äggen har inte kommit. Nej, inte någon nybörjarart precis. En utmaning!
            Senast redigerad av legob; 25 July 2009, 16:58.

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Så nu har äggen kommit. 25 enligt paketet. Kläckning om ytterligare 3 månader! Så här ser det ut så långt. Några ägg är synliga som mitt på den andra bilden. Det finns alltså gott om för planering av akvariet.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Nu har det så äntligen blivit dags att blötlägga äggen.

                Efter 1 dygn inga synbara tecken men idag på morgonen (1,5 dygn) syntes ett litet yngel och nu när jag kom hem från jobbet kan jag räkna till åtminstone 3. Så i med massvis med toffeldjur och annat smått som stått på odling sedan i våras.

                De är rätt så skygga och gömmer sig helst på ytan av torven eller nedgrävda i den. Här är i alla fall ngr bilder på dem som de ser en dag gamla.

                Det här är riktigt spännande!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Ynglen verkar leva ännu! I alla fall två av dem. De är små och verkar vara delikata, mycket små och nästan genomskinliga. Inte undra på att Terranatos anses svår. Det gäller väl att få dem över första tiden.

                  De är svåra att upptäcka: gömmer sig i torven eller bland rottrådarna från Salvinia, står alldeles blickstilla under långa stunder och simmar fritt bara när det vankas mat så jag kan inte få ut torven och torka om den. Det får vänta till senare. Men jag är väldigt nöjd med att de lever så långt!!!

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Så här ser förresten barnkammaren ut. Det är en fotokyvett som jag använder och som står en ngt större plexiglasbehållare för att stå lite stadigare. Tyvärr är den ljusblå i färgen. Flytväxterna är Salvinia natans, som är bra för sina långa rötter där mat och yngel kan uppehålla sig..
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Kul att du lyckades kläcka dessa Men hur fixar du vattenkvalitén i så små behållare?

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        Jag är inte säker på att jag fixar det. Min tanke är att maximera matinnehållet genom att hålla volymen nere. Plus vattenbyte. Det har fungerat med andra killis men om det fungerar med denna????

                        I vart fall fick jag en annan idé i förrgår och hällde över hela innehållet i en större burk (kanske 2 liter) då jag misstänkte att vattnet kanske blev för varmt.

                        Det är svårt att veta hur många yngel som lever för de för en dold tillvaro. Det är förvisso inga exhibitionister. Från början såg jag bara en t.ex. men efter ett tag visade det sig att jag hade 3. Om två har dött nu är frågan. I vart fall ser jag då och då ett yngel. T.ex. för bara 10 minuter sedan sågs det till men är nu komplett spårlöst försvunnet. Men de är som sagt väldigt diskreta. Och små. Och genomskinliga. Och orörliga. Vem vet - kanske alla tre finns där nergrävda i torven eller så finns det bara kvar ett.

                        Om detta inte lyckas kommer nästa steg vara att fiska upp torven, torka om den och pröva i ett mer inrett akvarium där de kan leta mat i skrymslen och vrår. Ibland tror jag vi städar för mycket i våra burkar.

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #13
                          Beställt ytterligare 25 ägg. Nu har jag en bättre idé om hur man skall göra med dem. Ett yngel kvar i alla fall från första omgången.

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #14
                            Då får man hålla tummarna att det blir fler överlevare från dessa då
                            Hur stort har ynglet blitt nu då ?
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              #15
                              Ursprungligen postat av drd
                              Då får man hålla tummarna att det blir fler överlevare från dessa då
                              Hur stort har ynglet blitt nu då ?
                              Inte mycket större men det lever och växer fast långsamt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...