Terranatos dolichopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #16
    En bild från idag på karet. Nere i vä hörn ser man ynglet. Karet är ju inte precis ngn skönhetsupplevelse men granskar man bottenlagret i ett rejält förstoringsglas ser man massvis med småvarelser (maskar, hoppstjärtar och annat) och det är väl det som håller ynglet vid liv. Så smått har jag börjat ge artemia och det hoppas jag skall få fart på tillväxten.

    Nu väntar jag spänt på nästa sändning med ägg, nu när jag bättre vet hur jag skall göra för att rädda alla yngel som kläcks.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #17
      Surt att det eventuellt bara vart 1 yngel på första äggen....mycket dyr fisk du har där! 40 euro för ett yngel som man knappt ser!

      Jag har spänt läst alla dina trådar om detta! Jag väntar just nu på mina första ägg!
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #18
        Ursprungligen postat av Markus1984
        Surt att det eventuellt bara vart 1 yngel på första äggen....mycket dyr fisk du har där! 40 euro för ett yngel som man knappt ser!

        Jag har spänt läst alla dina trådar om detta! Jag väntar just nu på mina första ägg!
        Jo, priset får jag bara skylla mig själv för. Den här gången kostar det 28 €. Så vet jag också lite mer hur man går tillväga. Läropengar förvisso! Samtidigt är jag glad att i alla fall ett yngel fortfarande lever och frodas. Ett litet framsteg får man väl kalla det.

        Det var nog matbrist som tog kål på två yngel. Man skall inte ha för rent har jag lärt mig. Plus någon enkel anordning så att man kan fånga upp torven för omtorkning och det hade jag inte riktigt planerat för. Nu blir torven i en liten glasskål.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #19
          Jag kommer nog också nöja mig med några få kläckta exemplar! Och som sagt är det ju läropengar..!

          Tillsammans med mina 50 ägg skulle det finnas c:a 20000 artemia ägg också som ligger i torven..

          Jag måste öva lite på att kläcka artemia! mina försök hittils har inte gått så bra
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen postat av Markus1984
            Jag kommer nog också nöja mig med några få kläckta exemplar! Och som sagt är det ju läropengar..!

            Tillsammans med mina 50 ägg skulle det finnas c:a 20000 artemia ägg också som ligger i torven..
            Artemia lär inte kläckas i sötvatten - är det thai fairy shrimps du menar?
            Och ja - kläcka artemia är viktigt om man skall dra upp killiyngel.
            Och gärna större levande foder längre fram...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #21
              Ursprungligen postat av erikthur
              Artemia lär inte kläckas i sötvatten - är det thai fairy shrimps du menar?
              Och ja - kläcka artemia är viktigt om man skall dra upp killiyngel.
              Och gärna större levande foder längre fram...
              Det stod i förklaringen att det är en påse med 50st fiskägg samt c:a 20000 artemia ägg, så jag uppfattade det som att det skulle ligga i samma påse och kläckas samtidigt...

              Ska göra ett försök att kläcka lite artemia imorgon!
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #22
                Två yngel! Till min stora överraskning upptäckte jag precis att det finns ytterligare ett yngel i burken, ett som är ngt mindre. Någon gång har jag funderat om det inte finns fler - det som fanns där liksom förflyttade sig lite väl snabbt från ett ställe till ett annat. Mycket riktigt - det finns ett till. Väl att märka har jag inte torkat om torven. Jag tänkte mig inte för när jag startade upp så den möjligheten fanns knappast.

                Det reser två frågor: måste man torka om eller kläcks alla levande ägg så småningom bara man väntar? Den andra: hur länge överlever ett ägg under vatten?

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Torka om är helt klart rekommendationen. Äggen har fem oilka vilopauser (om jag kommer ihåg rätt) så en del ägg ligger och väntar på en ny torrperiod. Även om en del ägg kan kläckas sent så är chansen att få mer ägg kläckta större om man torkar om.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #24
                    Jag tror att det senaste ynglet inte fanns från början utan är en senkomling (utan torkning då). Torven fick helt enkelt bli liggande.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      whatever - torka om är reglen.
                      Som man säger i SKS - if they don´t hatch - dry, dry again.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #26
                        Har just fått nästa laddning ägg men som inte är redo för vatten förrän april/maj nästa år. Tååålamoood! Men då vet jag lite bättre hur man gör.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #27
                          Ursprungligen postat av legob
                          Har just fått nästa laddning ägg men som inte är redo för vatten förrän april/maj nästa år. Tååålamoood! Men då vet jag lite bättre hur man gör.
                          Jag som tycker det är jobbigt att vänta till 20:e december för att kläcka mina! :|
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Westholm
                            • December 2009
                            • 5

                            #28
                            Hej på er.
                            Allt detta låter ju skitspännande! Jag är inbiten ciklidist men har börjat lite med Killis.
                            kan man beställa på vintern?
                            var beställerni ifrån? www.aquabid.com?
                            finns det ingen i sverige man kan beställa lite av?
                            /Carl

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #29
                              Beror väl lite på var du bor - det finns ju Skandinaviska Killisällskapet och några affärer i storstäderna med tillgång till killis - ssk Södermalms akvarieaffär.
                              Jag skulle inte köpa ägg på aqubid under vintern.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • legob
                                • May 2007
                                • 642

                                #30
                                De små liven har överlevt och vuxit. Tyvärr är de enormt svårfotograferad - rent otroligt snabba som de är. Så här blev det i alla fall häromveckan.

                                De har ett väldigt lustigt sätt att hoppa fram på bottenmaterialet. Man skulle kunna tro att det är små grodor och inte fiskar.

                                Nästa vecka tänkte jag försöka skopa över dem i ett nytt kar och torka om torven - om det nu inte är för sent för resterande ägg.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...