Black Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    #16
    Om man bara har endlers med yngel man kommer kanske bara ha kvar 4-10st eller inga dom äter nog upp dom så dom blir inte fler om man avvänder yngelkar

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Räkna inte med att Endlers äter sina yngel
      Vi har tre honor och ca 100 yngel i 84L. De simmar med de vuxna från första stund utan minsta tillstymmelse att bli jagade
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • M B
        • December 2007
        • 152

        #18
        Ursprungligen postat av XenOn
        PIIIP!!!! Finns det inte olika storlekar på black molley också? Om man har två små föräldrar i 40 liters kanske. Vill nämligen inte blanda blackmolleys med platy då platy dör vid en temp över 26 grader.
        De flesta Black molly blir relativt stora om de har rätt förutsättningar och det finns även varianter som är odlade i mjukt och neutralt vatten, vilket gör att man slipper hålla på med salt och åtgärder som vattnet hårdare.

        Xiphophorus-arter (platy- och svärdbärarsläktet) föredrar generellt lite lägre temperaturer framför högre. Tyvärr har jag svårt att få ned temperaturen hemma hos mig så de får gå i 28-30 grader för jämnan i stort sett.
        Mikael
        www.poecilia.org

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #19
          Ursprungligen postat av M B
          De flesta Black molly blir relativt stora om de har rätt förutsättningar och det finns även varianter som är odlade i mjukt och neutralt vatten, vilket gör att man slipper hålla på med salt och åtgärder som vattnet hårdare.

          Xiphophorus-arter (platy- och svärdbärarsläktet) föredrar generellt lite lägre temperaturer framför högre. Tyvärr har jag svårt att få ned temperaturen hemma hos mig så de får gå i 28-30 grader för jämnan i stort sett.
          Köp en doppvärmare då :O Eller jag skulle nog byta styrka på dina lysrör.
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #20
            Ursprungligen postat av XenOn
            Köp en doppvärmare då :O Eller jag skulle nog byta styrka på dina lysrör.
            Doppvärmare sänker inte temeraturen i karet.

            Ljuset kan vara avgörande för växter som krävs för att fiskarna mår bra.

            Problem med temp. är vanliga, då man har ganska varmt i sina hus. Det blir alltid lite mer än man har tänkt sig, i alla fall under den varmare delen av året. Då kan det krävas nedkylning (t.ex. flaskor med iskallt vatten, fläktar)
            Inte lätt.

            Men som andra redan har skrivit, molly klarar sig även vid mer än 26 grader.

            Kommentar

            • Baf2
              • February 2008
              • 421

              #21
              Bara guppy endlers kar vad tråkit det låter själv har jag 4 vanliga guppys 5 plattys 2st dvärklockgrodor 2 blackmolly 3st scalarer 2 kuhliålar 5 ancitrusmalar.I ett 95l och ett yngel kar med yngel och (snart) räkor

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av Baf2
                Bara guppy endlers kar vad tråkit det låter själv har jag 4 vanliga guppys 5 plattys 2st dvärklockgrodor 2 blackmolly 3st scalarer 2 kuhliålar 5 ancitrusmalar.I ett 95l och ett yngel kar med yngel och (snart) räkor
                Tycker det låter lika tråkigt när jag ser vad du har i ditt kar, tyvärr

                För det första har du för mycket fisk och för det andra har du en del fiskar som behöver mer utrymme.

                Skippa scalarer och en del ancistrus så blir det bättre
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Teague
                  • January 2008
                  • 22

                  #23
                  Mina molly käkar lithells varmkorv..
                  Finns i sjön!

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #24
                    Ursprungligen postat av Teague
                    Mina molly käkar lithells varmkorv..
                    HAHAHHAHA! ja de brukar ha lite udda matvanor ibland man kan egentligen fråga sig vad de inte äter...
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • XenOn
                      • March 2008
                      • 1008

                      #25
                      Vissa säger att man inte kan ha blackmolleys i ett 70 literskar, vilket jag tycker är väldigt konstigt då den minsta typen av blackmolleys är mindre än platyn som trivs alldeles utmärkt.
                      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #26
                        Ursprungligen postat av XenOn
                        Vissa säger att man inte kan ha blackmolleys i ett 70 literskar, vilket jag tycker är väldigt konstigt då den minsta typen av blackmolleys är mindre än platyn som trivs alldeles utmärkt.

                        Vad är det för typ av Black molly? Dvärgväxta sphenopsmollyhanar? Eller syftar du till att svarta ballonglollys blir korta? Det handlar dessotom inte bara om storleken på fisken, det handlar även om socialt beteende och vattenkvalitetskrav, till exempel.

                        Självklart går det att ha dom i 70 liter de får plats och så, men det är inte lämplig akvariestorlek eftersom det är stor risk att de vantrivs, blir förkrympta, sjuka och dör.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av XenOn
                          Vissa säger att man inte kan ha blackmolleys i ett 70 literskar, vilket jag tycker är väldigt konstigt då den minsta typen av blackmolleys är mindre än platyn som trivs alldeles utmärkt.
                          Vad som är för litet eller inte beror på många saker, en sak som ofta glöms bort är hur mycket simutrymme de behöver, en del arter får upp bra fart och behöver motsvarande utrymme för att "sträcka ut" ordentligt. I ett för litet akvarium blir fiskarna ibland lite "dvärgväxta" men det är inte ett skäl för att hålla dem trångt.
                          Fast om akvariet är LÅNGSTRÄCKT, BRETT och LÅGT, men bara innehåller 70 liter så kan det gå bra ändå.....det "beror på" många saker som ni ser.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av Teague
                            Mina molly käkar lithells varmkorv..
                            Jag antar att du skämtar, kött från varmblodiga djur är inte lämplig mat för fiskar.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Teague
                              • January 2008
                              • 22

                              #29
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Jag antar att du skämtar, kött från varmblodiga djur är inte lämplig mat för fiskar.

                              hehe nej så illa är de inte en polare slängde i en bit korv i karet när ja inte var där. Tog upp biten rätt fort när ja kom tillbaka, men dom käkade ändå på den hehe!
                              Finns i sjön!

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av Teague
                                hehe nej så illa är de inte en polare slängde i en bit korv i karet när ja inte var där. Tog upp biten rätt fort när ja kom tillbaka, men dom käkade ändå på den hehe!
                                Vilka polare du har ... jag skulle ha blivit rätt arg om jag var du. Även om det var tänkt som ett skämt alltså, han skulle säkert inte ha försökt förgifta en hund med nå´t bara för att skämta....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...