Black Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Black Molly

    Är det någon som kan berätta lite mer om blackmolleyn än vad det står i arbetsbeskrivningen? Har aldrig haft riktig koll på denna salta sill Hade nämligen tänkt att köpa in 2-4 stycken till mitt 40 l
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    #2
    Dom är väldit snygga fiskar som får snygga yngel med färg!
    Men jag tycker inte du ska ha några i ett 40l kar så ha dom i ditt 70l

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Ursprungligen postat av Baf2
      Dom är väldit snygga fiskar som får snygga yngel med färg!
      Men jag tycker inte du ska ha några i ett 40l kar så ha dom i ditt 70l
      Om man bara har 2 i detta 40 liters kar då? Det är ganska högt. Jag vill ha dem i separat akvarium då de kräver högre temperaturer.
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Men om du håller 26C blir det väl bra för alla ?? Även Molly..
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          De har även en förmåga att inte vara bara två så länge...!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Lite mer om black molly;

            Black mollys är som det låter, svarta mollys. Det finns flera olika arter av mollys, och flera av dom finns som svarta, dessutom är det inte ovanligt att det är korsningar med olika mycket av de olika arterna som säljs.

            Den minsta arten av black mollys är svart spenopsmolly, Poecilia sphenops, och den brukar anses som den minst svårskötta. svart spenops har en kort ryggfensbas, och ganska liten ryggfena, som påminner lite om ryggfenorna hos guppys av vildtyp.

            De större blackmollysarna är blandingar av mollyart/arter troligtvis huvudsakligen de som brukar kallas segelfensmollys, Poecilia latipinna och/eller Poecilia velifera, och mycket möjligt en viss del Poecilia sphenops. De har längre ryggfensbas, och ryggfennan påminner i form mer om svärdbärares ryggfena, fast mollyna har större, särskilt hanarna.

            Mollys är mer krävande än de andra levandefödarna, kanske framförallt vad gäller vattenkvalitet. För att de ska må riktigt bra bör man ha så stort akvarium som möjligt, hårt vatten, salt är inte nödvändigt om man har riktigt hårt vatten. Bra filter bör man ha, och göra regelbundna delvattenbyten. Mat är viktigt, minst två gånger om dagen för att de ska må riktigt bra, växter och liknande som både renar och syresätter vattnet och som fiskarna kan gömma sig bakom är bra. Mollys trivs dessutom bäst när de är ganska många, eller i nödfall kan de söka sällskap av andra levandefödare. De blir lätt stresade om de är få och upplever sin miljö som otrygg på något sätt. Stress leder till sjukdom, osv.

            Jag skulle verkligen inte rekommendera black mollys till ett 40-liters, högst tveksamt till 70 liters, I ett 100 liters med bra filtrering och mycket växter brukar det gå alldeles utmärkt med spenopsmolly, om alla andra förutsättningar är bra.

            Och ja, jag vet att de brukar överleva ett tag i mindre akvarier, de kan få yngel till och med i 40-liters, men det är inga snittblommor vi pratar om, normalt sett dör de i förtid i så små akvarier, av en eller annan orsak.

            Det här var lätt förenklad och lite generell information, hoppas att det räcker, pip till annars.

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #7
              Ursprungligen postat av Erik...
              Lite mer om black molly;

              Black mollys är som det låter, svarta mollys. Det finns flera olika arter av mollys, och flera av dom finns som svarta, dessutom är det inte ovanligt att det är korsningar med olika mycket av de olika arterna som säljs.

              Den minsta arten av black mollys är svart spenopsmolly, Poecilia sphenops, och den brukar anses som den minst svårskötta. svart spenops har en kort ryggfensbas, och ganska liten ryggfena, som påminner lite om ryggfenorna hos guppys av vildtyp.

              De större blackmollysarna är blandingar av mollyart/arter troligtvis huvudsakligen de som brukar kallas segelfensmollys, Poecilia latipinna och/eller Poecilia velifera, och mycket möjligt en viss del Poecilia sphenops. De har längre ryggfensbas, och ryggfennan påminner i form mer om svärdbärares ryggfena, fast mollyna har större, särskilt hanarna.

              Mollys är mer krävande än de andra levandefödarna, kanske framförallt vad gäller vattenkvalitet. För att de ska må riktigt bra bör man ha så stort akvarium som möjligt, hårt vatten, salt är inte nödvändigt om man har riktigt hårt vatten. Bra filter bör man ha, och göra regelbundna delvattenbyten. Mat är viktigt, minst två gånger om dagen för att de ska må riktigt bra, växter och liknande som både renar och syresätter vattnet och som fiskarna kan gömma sig bakom är bra. Mollys trivs dessutom bäst när de är ganska många, eller i nödfall kan de söka sällskap av andra levandefödare. De blir lätt stresade om de är få och upplever sin miljö som otrygg på något sätt. Stress leder till sjukdom, osv.

              Jag skulle verkligen inte rekommendera black mollys till ett 40-liters, högst tveksamt till 70 liters, I ett 100 liters med bra filtrering och mycket växter brukar det gå alldeles utmärkt med spenopsmolly, om alla andra förutsättningar är bra.

              Och ja, jag vet att de brukar överleva ett tag i mindre akvarier, de kan få yngel till och med i 40-liters, men det är inga snittblommor vi pratar om, normalt sett dör de i förtid i så små akvarier, av en eller annan orsak.

              Det här var lätt förenklad och lite generell information, hoppas att det räcker, pip till annars.
              PIIIP!!!! Finns det inte olika storlekar på black molley också? Om man har två små föräldrar i 40 liters kanske. Vill nämligen inte blanda blackmolleys med platy då platy dör vid en temp över 26 grader.
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • cikliden2
                • January 2005
                • 434

                #8
                Dör verkligen platy vid 26 grader? Jag har mina och de går i ett akvarium där jag nu har ca 26 grader och de lever och mår bra;-)

                Kommentar

                • LadyM
                  • December 2007
                  • 96

                  #9
                  Har platysar i ett akvarium med temp 27 grader och de mår utmärkt!

                  Enligt zoopets artbeskrivning kan man ha dem i temp 24-28

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #10
                    Ursprungligen postat av LadyM
                    Har platysar i ett akvarium med temp 27 grader och de mår utmärkt!

                    Enligt zoopets artbeskrivning kan man ha dem i temp 24-28
                    ah okej Får lita på dig då
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      När våra platys gick i sällskapskaret hade vi mellan 30-32 grader i akvariet halva sommaren (väldigt varmt hus). De lever fortfarande..
                      Inte att rekommendera såklart, men 26 grader lär inte vara några problem.

                      Håller med de övriga; 40 liter är för litet för molly.
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Dvärgtandkarp får det bli då Uppge gärna fler levandefödare som går bra att ha i 40 l
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Ursprungligen postat av XenOn
                          Uppge gärna fler levandefödare som går bra att ha i 40 l
                          Endlers tex?
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Matsviper
                            • January 2008
                            • 53

                            #14
                            2 Endlers blir 6 som blir 12 som blir 29 som blir 52 som blir 113 osv men är väldigt fina.Man får väl plats med ganska många i ett 40 liters

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Ursprungligen postat av Matsviper
                              2 Endlers blir 6 som blir 12 som blir 29 som blir 52 som blir 113 osv men är väldigt fina.Man får väl plats med ganska många i ett 40 liters

                              Det är då man har stora, glupska fiskar som uppskattar yngel, i ett annat kar.
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...