För litet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciwa
    • March 2008
    • 120

    #46
    Hörde att den tål 50-60 L, jag har ett akvarium på 54 L, detta låter lite tveksamt. :'/
    / C i w a.
    s i m m a l u n g t .

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Hmm, du ska absolut inte riskera en katastrof genom att överbelasta möbeln. Ett alternativ är att hitta en annan gedigare möbel på nån secondhand-affär eller nåt. Akvariemöbel följer med en del akvarier.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Ciwa
        • March 2008
        • 120

        #48
        Problemet är att jag har en likadan bredvid, det är som hur mitt rum ska se ut, jag har inte plats för det någon annanstanns.. Och jag får inte ha det någon annanstanmns i huset. Det är det som är problemet. Känner mig lite arg över detta.
        / C i w a.
        s i m m a l u n g t .

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #49
          Hmm, jag förstår.

          Du kan även försöka omplacera dina fiskar och satsa på såna som bättre kan trivas i ditt akvarium. Hade vi bott i samma stad hade du gärna fått komma och hämta mina Boraras merah
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Ciwa
            • March 2008
            • 120

            #50
            Ursprungligen postat av batski
            Hmm, jag förstår.

            Du kan även försöka omplacera dina fiskar och satsa på såna som bättre kan trivas i ditt akvarium. Hade vi bott i samma stad hade du gärna fått komma och hämta mina Boraras merah
            Vad snällt av dig! Det är bara att jag vill ha ett större, .. Trivs inte med mitt lilla .
            / C i w a.
            s i m m a l u n g t .

            Kommentar

            • Martin_Blomberg
              • January 2008
              • 256

              #51
              Vad är det för IKEA möbel du har? Kan du hitta den på IKEA katalogen på nätet och länka till den?

              Vissa möbler går ju att förstärka (kan man klara av själv) så att dem tål mera vikt. Beror på hur dem är konstruerade från början.

              Kommentar

              • Ciwa
                • March 2008
                • 120

                #52
                Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                Inte rätt färg, men vad spelar det för någon roll? x')
                / C i w a.
                s i m m a l u n g t .

                Kommentar

                • Martin_Blomberg
                  • January 2008
                  • 256

                  #53
                  Byrån Malm skulle kunna funka med förstärkningar och om du skaffar ett ramakvarium (aluminium).

                  Om nedanstående är för krångligt för dig, fråga ngn vuxen som är lite van vid att montera ihop saker:

                  Malm har en toppskiva som ligger ovanpå sidoväggarna och då duger det som utgångsmöbel för förstärkning. Vissa IKEA-möbler har toppskiva som är monterad mellan sidoväggarna och dessa duger inte.

                  * Montera 4 vinkeljärn uppe mellan sidoväggarna och topplocket.
                  * Montera 2 vinkeljärn nere mellan sidostaget fram (sidostag = den trälisten under nedre lådan, som hindrar damm och annat att hamna under byrån).
                  * Montera 2 vinkeljärn mellan sidoväggarna och bakre, nedre sidostaget.
                  *Montera dessutom ett krysstag som skruvas fast på baksidan (krysstagen säljs i järnaffärer och jag har även hittad dem på fyndavdelningen på IKEA ibland).

                  Med detta kan du sätta ett ramakvarium på toppen. Om jag har förstått det hela rätt så fördelar ramen på akvariet, akvariets tyngd längs kanterna.

                  Utan ramakvarium är det mera tveksamt, avståndet mellan sidoväggarna är 80 cm och 60 cm är max avstånd för att inte toppskivan skall bukta på mitten av akvariets tyngd.

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #54
                    jag skulle ha ett akvarie på en bänk som stod här hemma.. akvariet var ca 60L och det kommer då väga runt 70kg typ lite mera kanske, så jag ställde mig helt enkelt på bänken och hoppade lite (jag väger 74kg typ) sen för att vara helt säker så kallade jag på min tjej och så stod vi på det bägge två^^

                    så konstaterar man hur mkt en bänk tål, primitivt ja men det funkar ju^^

                    lite kul instick bara:P

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #55
                      Men tyngden blir konstant av akvariet så lite annorlunda mot tillfällig belastning som att ställa sig på en bänk eller liknande
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Ciwa
                        • March 2008
                        • 120

                        #56
                        tack så mycket! Ska höra med min mors man.. Det ska noggå bra! ^^

                        Förresten vill jag hälsa att min hona juste NU hålelr på att ploppa ut yngel i sin yngelkasse,.. 10 st hittills! Ser ut som att det skulle komma dubbelt så många, MINST.. Hon har inte äns blivit hälften så tjock efter 10 ST! :') ( ÖVERLYCKLIG JAG!)
                        / C i w a.
                        s i m m a l u n g t .

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #57
                          Ursprungligen postat av Ciwa
                          Förresten vill jag hälsa att min hona juste NU hålelr på att ploppa ut yngel i sin yngelkasse,.. 10 st hittills! Ser ut som att det skulle komma dubbelt så många, MINST.. Hon har inte äns blivit hälften så tjock efter 10 ST! :') ( ÖVERLYCKLIG JAG!)
                          Grattis
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Ciwa
                            • March 2008
                            • 120

                            #58
                            Tack så mycket!


                            Ska skaffa ett 10 Liters, eller ca 20 liters att ha lite yngel och sådannt i, och i det andra kanske jag kör på lite annat. Skulle jag kunna ha yngel tillsammans med vucna guppys i 10/20 liter? (ynglena ska självklart bli lite större).

                            Tänkte om det nu är FÖR litet ? ...
                            / C i w a.
                            s i m m a l u n g t .

                            Kommentar

                            • Lilla jag
                              • January 2008
                              • 113

                              #59
                              Jag tycker att det går bra att ha yngel i ett 20 -liters, men jag tycker att det är för litet för yngel + vuxna.

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #60
                                Ursprungligen postat av Lilla jag
                                Jag tycker att det går bra att ha yngel i ett 20 -liters, men jag tycker att det är för litet för yngel + vuxna.
                                Håller med
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...