För litet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av Ciwa
    När du säger det så låter det helt fel. Jag går til len fiskexpert och handlar, han vet att jag har 45 L , och han sa att det går helt utmärkt, eftersom att den är ganska liten just nu. Och han sa att den som orkar ha dom så pass länge, kan dom bli väldigt stora.
    Vaddå orkar?? Skaffar man en fisk ska man också ha möjligheten att ha kvar fisken för resten av hennes/hans liv. Sen kan ju saker och ting förändras så man kanske är tvungen att omplacera fiskar ändå efter ett tag. Men att skaffa ett djur som man redan från början vet att man inte kan behålla är verkligen inte ansvarsfullt

    Jag blir så upprörd över alla dessa akvarieaffärer som bara vill sälja och ger en massa skitråd till sina kunder
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Saken är den att om man har för litet utrymme slutar själva fisken att växa, men inuti fisken växer fortfarande organen och fisken får lida.
      Och dör i förtid.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Jag tycker du ska ge bort/sälja dina slöjstjärtar och malen. Satsa på Guppy (gärna Endlers Guppy) och en eller två små malar, tex Otocinclus.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Jag håller med vad gäller slöjstjärtarna och malen. Men otocinclus skulle jag verkligen inte rekommendera (och absolut inte bara 2, de är ju stimfiskar så minst 6 ska de vara) då dessa är väldigt känsliga och svälter inte sällan igen i mindre akvarier när det inte finns några alger kvar.

          Istället för otocinclus skulle jag rekommendera räkor och/eller snäckor. Dessa är både trevliga och mycket duktiga på att äta alger.

          Det finns fö en hel del små fiskar som skulle kunna bo i ditt akvarium. Här är några:

          Kolglödstetra: http://www.aquahobby.com/gallery/e_H...on_amandae.php
          Boraras brigittae: http://www.aquariumfish.com/aquarium...aid=19844&cid=
          Boraras merah: http://atlas.drpez.org/Boraras-merah-fotos/aad
          Galaxyrasbora: http://www.jjphoto.dk/fish_archive/a...rgaritatus.htm
          Prickig blåögonfisk: http://members.optushome.com.au/chelmon/Gertrud.htm
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Sorry, visste inte Otocinclus var stimfisk. Då kanske jag oxå ska ändra lite i mitt kar

            Alltid lär man sig nåt nytt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Vaddå orkar?? Skaffar man en fisk ska man också ha möjligheten att ha kvar fisken för resten av hennes/hans liv. Sen kan ju saker och ting förändras så man kanske är tvungen att omplacera fiskar ändå efter ett tag. Men att skaffa ett djur som man redan från början vet att man inte kan behålla är verkligen inte ansvarsfullt

              Jag blir så upprörd över alla dessa akvarieaffärer som bara vill sälja och ger en massa skitråd till sina kunder
              Att Akvarieaffärer vissa inte alla ger skitråd håller jag med om,men inte det andra du skriver om personen i fråga vet vad han eller hon håller på med så ser jag inga konstigheter att man köper en fisk för att sen sälja eller skänka bort denna när denna blir för stor,själv har jag gått och köpt en Koi som ska gå i mitt 325 ett taga tills den blir för stor sen ska den sälja eller så ska den i dammen skulle jag vara en dålig person för att jag köpte denna fisk,är fullt medveten om att en stor Koi inte kan gå i 325L men det är den inte nu i framtiden blir den det.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Ciwa
                • March 2008
                • 120

                #22
                Jag är en nybörjare, (inget man kan skylla på) , och detta visste jag inte. Inget utav det har min "fiskexpert" sagt till mig, så självklart ska jag göra mig av med malen också, jag ska fara tillbaka med slöjstjärtarna och malen i utbyte mot annat. Tack för att ni hjälper och säger till ifall något är galet. Oerhört tacksam!

                Förresten, ang mitt akvarium, har gjort en felräkning, det är inte 45 L, det är 54 L.
                / C i w a.
                s i m m a l u n g t .

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Sorry, visste inte Otocinclus var stimfisk. Då kanske jag oxå ska ändra lite i mitt kar

                  Alltid lär man sig nåt nytt
                  Yep! Otos är stim/gruppfiskar precis som corydoras och parotocinclus
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Martin_Blomberg
                    • January 2008
                    • 256

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ciwa
                    Jag är en nybörjare, (inget man kan skylla på) , och detta visste jag inte. Inget utav det har min "fiskexpert" sagt till mig, så självklart ska jag göra mig av med malen också, jag ska fara tillbaka med slöjstjärtarna och malen i utbyte mot annat. Tack för att ni hjälper och säger till ifall något är galet. Oerhört tacksam!

                    Förresten, ang mitt akvarium, har gjort en felräkning, det är inte 45 L, det är 54 L.
                    Hej.
                    Vad har du för möjligheter att skaffa ett större akvarium istället för att ge bort dina fiskar? Med större akvarium är det lättare att uppnå stabilara vattenvärden, du kan ha flera fiskar och dessutom sådana som inte passar att ha i ett såpass litet akvarium.

                    Kommentar

                    • Ciwa
                      • March 2008
                      • 120

                      #25
                      har tänkt att skaffa ett större, men några problem har jag, jag måste ha råd, det måste rymmas i mitt rum, (villket det inte gör), så. Och jag har inte tillåtelse att ha akvarium i resten av huset. Mor min gillar inte den tanken, dessvärre. :'( men större vill jag ha!
                      / C i w a.
                      s i m m a l u n g t .

                      Kommentar

                      • Ciwa
                        • March 2008
                        • 120

                        #26
                        Mitt akvarium : http://rlundqvist.bilddagboken.se/p/upload.html?
                        / C i w a.
                        s i m m a l u n g t .

                        Kommentar

                        • Martin_Blomberg
                          • January 2008
                          • 256

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ciwa
                          När jag klickar på den länken får jag:
                          Filen kan inte hittas

                          Filen du söker kan inte hittas, det beror med största sannolikhet på något av följande:
                          Du har blivit utloggad
                          Din webbläsare accepterar inte cookies
                          Du har ett antivirusprogram som blockerar cookies

                          Kommentar

                          • Ciwa
                            • March 2008
                            • 120

                            #28
                            Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
                            När jag klickar på den länken får jag:
                            Filen kan inte hittas

                            Filen du söker kan inte hittas, det beror med största sannolikhet på något av följande:
                            Du har blivit utloggad
                            Din webbläsare accepterar inte cookies
                            Du har ett antivirusprogram som blockerar cookies
                            Ursäkta, detta är de rätta länken.



                            Säg gärna vad du tycker, jag är lång ifrån nöjd med mitt akvarium.
                            / C i w a.
                            s i m m a l u n g t .

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Tycker det är bra att du har ganska många växter.

                              Om jag hade fått i uppdrag att göra en extreme aquarium makeover i ditt akvarium, så skulle jag:

                              - bytt det grova gruset mot finare sand
                              - skaffat några red moore rötter
                              - valt ut en växt-art som får dominera

                              Och så skulle jag låta fantasin flöda med naturen som inspirationskälla. Det kan även vara väldigt lärorikt att titta på andra akvarier.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Ciwa
                                • March 2008
                                • 120

                                #30
                                Ursprungligen postat av batski
                                Tycker det är bra att du har ganska många växter.

                                Om jag hade fått i uppdrag att göra en extreme aquarium makeover i ditt akvarium, så skulle jag:

                                - bytt det grova gruset mot finare sand
                                - skaffat några red moore rötter
                                - valt ut en växt-art som får dominera

                                Och så skulle jag låta fantasin flöda med naturen som inspirationskälla. Det kan även vara väldigt lärorikt att titta på andra akvarier.
                                Tack så mycket! Jag vill ha stort med rötter - tycker det är fint. Synd bara att dom kostar 300 :- st, en hel del pengar för en rot :/
                                / C i w a.
                                s i m m a l u n g t .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...