För litet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Ursprungligen postat av Ciwa
    Tack så mycket! Jag vill ha stort med rötter - tycker det är fint. Synd bara att dom kostar 300 :- st, en hel del pengar för en rot :/
    Vassego

    Ja jag vet. Jag håller själv på och köper in red moore-rötter till mitt SA. Fast det får ta tid. Får köpa en rot i taget när jag ser en som jag tycker är fin och när jag har råd. Till slut kommer jag förhoppningsvis att ha samlat på mig tillräckligt med rötter för att möblera om i akvariet.

    Nånting som du kan göra är att fråga i affären om de inte har några små grenar över som du kan köpa. Lite små grenar på botten ger ofta en naturlig look.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Ciwa
      • March 2008
      • 120

      #32
      Ursprungligen postat av batski
      Vassego

      Ja jag vet. Jag håller själv på och köper in red moore-rötter till mitt SA. Fast det får ta tid. Får köpa en rot i taget när jag ser en som jag tycker är fin och när jag har råd. Till slut kommer jag förhoppningsvis att ha samlat på mig tillräckligt med rötter för att möblera om i akvariet.

      Nånting som du kan göra är att fråga i affären om de inte har några små grenar över som du kan köpa. Lite små grenar på botten ger ofta en naturlig look.

      Okejokej! Just som det är nu, vill jag ha ett större, över 100 liter iallafall. Men då gäller det att ha råd också, jag är ju bara 13 år, får 300 i månaden och kanske vill lägga något utav det på mig själv, jag har redan spenderat 1000:- på 3 dagar på mitt akvarium, (HERREGUD). Så blir det ganska svårt att få råd med ett nytt, fint och stort akvarium. 54 liter känns lite pyttit. Har sett en sån här rot som är ganska klumpig i mitten, och ut från den stora långa grenar, och runt om det lite växter, och ljus sand, mitt drömakvarium, men det är finasre i ett lite STÖRRE akvarium då. Inte i ett 54 liters. Menmen. Vi får väll se hur det blir med det. ^^
      / C i w a.
      s i m m a l u n g t .

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av Ciwa
        Okejokej! Just som det är nu, vill jag ha ett större, över 100 liter iallafall. Men då gäller det att ha råd också, jag är ju bara 13 år, får 300 i månaden och kanske vill lägga något utav det på mig själv, jag har redan spenderat 1000:- på 3 dagar på mitt akvarium, (HERREGUD). Så blir det ganska svårt att få råd med ett nytt, fint och stort akvarium. 54 liter känns lite pyttit. Har sett en sån här rot som är ganska klumpig i mitten, och ut från den stora långa grenar, och runt om det lite växter, och ljus sand, mitt drömakvarium, men det är finasre i ett lite STÖRRE akvarium då. Inte i ett 54 liters. Menmen. Vi får väll se hur det blir med det. ^^
        Jag förstår precis!

        Kolla på Blocket. Där kan man komma över begagnade akvarier runt 100-200 liter (ofta kompletta med filter, belysning mm.) för ganska schyssta priser. Ta din tid, leta tills du hittat nånting som du vill ha.

        Jag håller just på att sälja mitt ett år gamla 110 liters (redan tingat), komplett med möbel, filter, doppvärmare, digitaltermometer, belysning, timer, sand och mini-landskap-stenar. Allt för 1000 spänn.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Ciwa
          • March 2008
          • 120

          #34
          Ursprungligen postat av batski
          Jag förstår precis!

          Kolla på Blocket. Där kan man komma över begagnade akvarier runt 100-200 liter (ofta kompletta med filter, belysning mm.) för ganska schyssta priser. Ta din tid, leta tills du hittat nånting som du vill ha.

          Jag håller just på att sälja mitt ett år gamla 110 liters (redan tingat), komplett med möbel, filter, doppvärmare, digitaltermometer, belysning, timer, sand och mini-landskap-stenar. Allt för 1000 spänn.

          Lycka till!

          Väldans bra pris!

          Men mor min gnager om att dom kan ha stått länge, och man vet inte ifall dom funkar som dom ska, typ att det kan läcka ur dom, fick också höra " i detta huset kommr inget begangnat akvarium". Haha. Om du förstår :S
          / C i w a.
          s i m m a l u n g t .

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Ursprungligen postat av Ciwa
            Väldans bra pris!

            Men mor min gnager om att dom kan ha stått länge, och man vet inte ifall dom funkar som dom ska, typ att det kan läcka ur dom, fick också höra " i detta huset kommr inget begangnat akvarium". Haha. Om du förstår :S
            Jag förstår hennes tveksamhet, men det är faktiskt ganska lätt att se om de är fräscha eller inte. Och så får man ställa lite frågor som hur gammal akvariet är, om det har stått tomt länge, osv.

            Mitt första akvarium, på 250 liter, köpte jag begagnat och komplett för 2000 spänn. Även mitt 310 liters hittade jag på blocket. Det var faktiskt helt oanvänt. Personen som hade köpt det måste plötsligt flytta, så han hann aldrig starta upp det.

            Sen brukar jag alltid kolla om akvariet (begagnat eller inte) inte läcker genom att fylla upp det med vatten först och låta det stå så ett par-tre dagar. Sen när jag försäkrat mig om att det är helt tätt, tömmer allt vatten och börjar inreda
            Senast redigerad av batski; 22 March 2008, 14:31.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Ciwa
              • March 2008
              • 120

              #36
              Ursprungligen postat av batski
              Jag förstår hennes tveksamhet, men det är faktiskt ganska lätt att se om de är fräscha eller inte. Och så får man ställa lite frågor som hur gammal akvariet är, om det har stått tomt länge, osv.

              Mitt första akvarium, på 250 liter, köpte jag begagnat och komplett för 2000 spänn. Även mitt 310 liters hittade jag på blocket. Det var faktiskt helt oanvänt. Personen som hade köpt det måste plötsligt flytta, så han hann aldrig starta upp det.

              Sen brukar jag alltid kolla om akvariet (begagnat eller inte) inte läcker genom att fylla upp det med vatten först och låta det stå så ett par-tre dagar. Sen när jag försäkrat mig om att det är helt tätt, tömmer allt vatten och börjar inreda

              Precis så. Dessutom, jag vill ha ett på över 100 L, men IKEA byrån det ska stå på, hålelr inte för hur mycket som hellst. (UÄÄÄH).
              Har kollat utifrån det som står nu, då har jag kollat vad jag skulle vela ha, såhär; (det blir 126L)

              Höjd: 45 CM
              Bredd: 40 CM
              Längd: 70 CM

              Lite av den högre varianten, inte lika avlång. Tycker jag är fint.
              / C i w a.
              s i m m a l u n g t .

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Jag skulle nog inte ställa ett akvarium på en IKEA-möbel...

                126L är ju betydligt bättre än 45
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Ciwa
                  • March 2008
                  • 120

                  #38
                  Varför inte på IKEA möbel? Det jag har just nu verkar funka finfint. Men jag vill ju ha ett större, men det är då där jag kommer att kunna ha det, ingen annan stans, sådet är det som är problemet. :'(
                  / C i w a.
                  s i m m a l u n g t .

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    IKEA-möbel har inte ryckte om sig att vara så värst stabila. Du får nästan kontakta IKEA och kolla upp hur mycket vikt din möbel tål.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Ciwa
                      • March 2008
                      • 120

                      #40
                      Ursprungligen postat av batski
                      IKEA-möbel har inte ryckte om sig att vara så värst stabila. Du får nästan kontakta IKEA och kolla upp hur mycket vikt din möbel tål.

                      Okej, men hur mycket kan ett akvarium med 125 L väga?
                      / C i w a.
                      s i m m a l u n g t .

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        1 liter vatten väger ungefär 1 kg. Sen får du även lägga till vikten av själva akvariet plus sanden och annan inredning. Så 125 kg plus resten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Ciwa
                          • March 2008
                          • 120

                          #42
                          ojdå, det blir ganska mycket, huhu. .:S
                          / C i w a.
                          s i m m a l u n g t .

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ja, akvarier väger en hel del just för att vatten är så tugnt. Men sen beror det även på var på möbeln belastningen hamnar.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Ciwa
                              • March 2008
                              • 120

                              #44
                              precisprecis. Men som det är så vet jag inte ifall detta kommer att funka. Det är på den byrånjag får ha det, ingen annanstans. ;'/
                              / C i w a.
                              s i m m a l u n g t .

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #45
                                Du får som sagt kolla med IKEA.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...