Födsel det på gång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #76
    ett tips om du vill va säker på att få yngel är att köpa den tjockaste honan du kan hitta i affären...då kan du va rätt säker på att du får några inom några dagar.


    annars är det bara att kämpa på, ibland går det och ibland inte, även min finaste hona dog när hon skulle föda, sånt som händer
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #77
      Ubbie: Satsa du på platy istället om det är det du är inne på för tillfället. Guppy kan du ju alltid testa igen om ett tag....och lägg för all del inte ner akvarieintresset. Lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Bea-77
        • December 2009
        • 1

        #78
        Hur länge går /simmar guppys dräktiga? Undrar även över dräktighetstiden på Platy.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #79
          Ursprungligen postat av Bea-77
          Hur länge går /simmar guppys dräktiga? Undrar även över dräktighetstiden på Platy.
          4-5 veckor på båda..
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #80
            Ursprungligen postat av Bea-77
            Hur länge går /simmar guppys dräktiga? Undrar även över dräktighetstiden på Platy.
            Hejsan, ser att detta var ditt första inlägg, (välkommen hit!) jag vill bara påminna dig om att du kan söka i forumet (kolla även in z-pets regler! http://zoopet.com/index.php?option=c...ask=view&id=22) så får du reda på sådant här utan att behöva posta nya inlägg, din fråga är besvarad "miljontals" gånger, av mig och många andra.

            Andra ställen att läsa på:




            ...där bör du få information om det mesta du undrar över. Ha det så bra!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Ubbie
              • November 2009
              • 50

              #81
              Nu blir det äntligen, äntligen lite goda nyheter!
              Eftersom den andra platyn (som dog) inte var speciellt tjock när hon födde så tänkte jag att kanske min sunset-hona skulle få inom ett par dagar även hon. Flyttade då henne till ett nytt akvarium för två dar sedan.
              Igår kl 10 såg jag av en ren slump någonting litet som simmade runt intill ena väggen. Tittade lite närmre och såg att det var ju ett yngel! (yeeeey) Slängde snabbt ner lite mossa som den kunde gömma sig i och då såg jag även några fler små genomskinliga aliens Sammanlagt räknade jag till fem-sex stycken. Såg tre födas, men en åt hon upp Flyttade henne därefter till tomma akvarium nr 3 (när hon ej fött under ca 20 min) På så vis var mina andra säkra, om hon skulle få för sig att äta nå fler.
              Hon fick inga fler under natten, men det räcker förmodligen med de cirkus 8 stycken jag fick.
              *Akvarieintresset är på topp igen* haha.
              De växer redan så det knakar tycker jag och alla mår prima och simmar runt

              Fråga: När börjar de äta flingmat egentligen? Gav lite i morse, precis ovanför huvudet på ett av ynglen, men h*n åt inte. Hur är det egenligen?

              *LYcKliG*

              Kommentar

              • august1996
                • October 2009
                • 333

                #82
                vad kul

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #83
                  Grattis Ubbie!!

                  De börjar äta ganska så direkt men det kan ta en stund innan de fattar att flingorna är mat. Krossa dem riktigt mycket och mata inte för mycket åt gången utan lite och ofta ist
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Vux
                    • October 2009
                    • 121

                    #84
                    Ursprungligen postat av Ubbie
                    Fråga: När börjar de äta flingmat egentligen? Gav lite i morse, precis ovanför huvudet på ett av ynglen, men h*n åt inte. Hur är det egenligen?

                    *LYcKliG*
                    Se till att krossa flingorna väldigt ordentligt, mina yngel var inte heller så sugna på maten i början men jag märkte att de inte kunde få i sig den riktigt heller för de var för stora flingbitar... så jag la mat i en liten skål och krossade det med botten av penna så det blev riktigt små korn och nu äter de hur bra som helst.

                    Kommentar

                    • Ubbie
                      • November 2009
                      • 50

                      #85
                      läste någonstans att man kunde använda en mortel till att krossa flingorna. Har en liten burk med bara deras mat Men de verkar inte så förtjust i den iaf
                      Men de blir väl hungriga så småningom

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #86
                        Ursprungligen postat av Ubbie
                        läste någonstans att man kunde använda en mortel till att krossa flingorna. Har en liten burk med bara deras mat Men de verkar inte så förtjust i den iaf
                        Men de blir väl hungriga så småningom
                        Mortlat torrfoder är jättebra (men lätt att överdosera!) för ynglen kan äta bitarna/dammet utan att behöva dela på maten. Jag skulle tro att de äter utan att du märker det, för hungriga brukar de ju vara jämt och ständigt tycker jag.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Ubbie
                          • November 2009
                          • 50

                          #87
                          Jo, nu har de börjat äta ordentligt. Nu är det konstant tjocka små yngel som simmar omkring

                          Kommentar

                          • Ubbie
                            • November 2009
                            • 50

                            #88
                            Nu har jag inte skrivit på väldigt länge, märker jag
                            Ynglen är nu 4 veckor gamla. Mossan tog jag ut efter ett par veckor för att verkligen se hur många jag fick, och visst var det fler än fem-sex stycken. Fler än åtta också. Har räknat väldigt många gågner och fått det till fler och fler. Men mitt sista bud är tjugo stycken (ev. +/- ett par.)
                            Någon nämnde att man kunde sära på dem (hanar och honor) efter cirkus 3 veckor. Det kan jag säga går inte med mina små yngel, för deras käre mor måste ha parat sig med en dalmatin x) Fläckiga är alla utom fem (helt genomskinliga, som då lär bli sunset-färger...?)

                            Men jag tycker att de växer dåligt. (De är väl ca 1 cm långa). Eftersom det är min första kull så har jag ingen aning om stolekar Är det normalt eller inte? Vad ska jag göra annars isf? Den största utmärker sig rätt ordentligt, men inte på längden, bara på bredden

                            Det andra jag undrar om är om ni tror att det är säkert att släppa de i det stora akvariet snart? Tänkte på rådet "största munnen i akvariet styr", och det är nog platypappan eller en dalmatinermollyhane. Är det för tidigt att släppa tillbaks de små? För jag tycker som sagt att de är yttepyttiga
                            Tack så mycket

                            Kommentar

                            • Ubbie
                              • November 2009
                              • 50

                              #89
                              Ehm... Jag tar tillbaka min förfrågan om att släppa dem i det stora karet... Hissade ned en plastpåse med ett yngel i och om de andra hade kunnat hugga hål i påsen så hade de gladeligen gjort det och ätit upp stackaren De får bo kvar i sitt lill-kar tillsvidare

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                #90
                                Vet du ungefär hur länge din molly (eller hur?) var gravid? Mina har varit riktigt feta i snart, ja, 3 månader och jag har inte sett en glimt av yngel. Verkar ju riktigt konstigt då alla 3 honor är ordentligt runda av sig (nej, jag har inte nyss matat)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...