Födsel det på gång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #16
    jaa gravid är hon säkert till 100% men hur långt det är kvar är en annan femma, kan bli ikväll och det kan bli om 1 vecka, hade du haft henne kvar i karet med de andra vuxna fiskarna så hade du kunnat se när det är bara någon timme till födsel, honans betenede ändras och hon vill helst va för sig själv och gömmer sig.


    mycket med gömställen behöver du också annars kommer de flesta ynglen att hamna direkt i magen igen så fort de har kommit ut hehe
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      På vissa honor kan man se tydligt att det snart är dags och det tydligaste är då följande:
      En ljus svullnad vid analen.
      "Förvärkar" - Flåsar vid ytan eller gömmer sig för att sedan simma fram som ingenting hänt.
      Stressymptom - Simmar upp och sen ner längs rutan eller kliar sig.

      Ser man ögon (prickar) inne i honan är det ganska nära (inom en vecka ca.)..
      Den ljusa svullnaden brukar dyka upp något dygn innan men vissa guppy visar inga tecken på några av dessa saker ovan. Vissa blir inte ens tjocka.

      Ni kommer lära er hur era honor betér sig så småningom
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Ubbie
        • November 2009
        • 50

        #18
        Ursprungligen postat av Nina82
        På vissa honor kan man se tydligt att det snart är dags och det tydligaste är då följande:
        En ljus svullnad vid analen.
        "Förvärkar" - Flåsar vid ytan eller gömmer sig för att sedan simma fram som ingenting hänt.
        Stressymptom - Simmar upp och sen ner längs rutan eller kliar sig.

        Ser man ögon (prickar) inne i honan är det ganska nära (inom en vecka ca.)..
        Den ljusa svullnaden brukar dyka upp något dygn innan men vissa guppy visar inga tecken på några av dessa saker ovan. Vissa blir inte ens tjocka.

        Ni kommer lära er hur era honor betér sig så småningom
        Jo, igår visade hon sådana symptom. Hon flåsade vill ytan, jagade iväg den andra fisken och tryckte uppe vid ytan i ena hörnet. Sen fick hon också "ryck" och for upp och ner, och liksom "kliade sig" (antar att det är så du menar?) mot stenarna på botten och sen for upp igen.
        Det är en märklig hona jag har fått tag på Men fin är hon iaf, hehe

        Kommentar

        • Ubbie
          • November 2009
          • 50

          #19
          Ursprungligen postat av Constantine
          mycket med gömställen behöver du också annars kommer de flesta ynglen att hamna direkt i magen igen så fort de har kommit ut hehe
          Men så många kan hon väl ändå inte hinna äta upp...? Men å andra sidan måste hon ju stoppa nåt annat i magen när ynglen åker ut

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Ubbie
            Men så många kan hon väl ändå inte hinna äta upp...? Men å andra sidan måste hon ju stoppa nåt annat i magen när ynglen åker ut
            Tyvärr är det väldigt sant...mata ordentligt när du tror att det börjar närma sig födsel, och ha rejält med växter så kommer de kanske inte åt ynglen....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #21
              Haha tro mig,, har sett en Platy skjuta ut 5st yngel på en gång som hon åt upp innan de ens han reagera

              Räkna att hon födde ca 45 yngel och bara en klara sig den gången pga att jag hade rensat växterna i akvariet
              Senast redigerad av Constantine; 04 November 2009, 11:30.
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av Constantine
                Haha tro mig,, har sett en Platy skjuta ut 5st yngel på en gång som hon åt upp innan de ens han reagera

                Räkna att hon födde ca 45 yngel och bara en klara sig den gången pga att jag hade rensat växterna i akvariet
                Tyvärr kan det vara så med vissa honor...speciellt tror jag fenomenet är vanligt då ynglen har en "annorlunda/fel" färg än normalfärgat grå, speciellt guldfärgade yngel misstolkas för foder av honorna. Men samtidigt kan detta beteende "gå över" när det väl finns yngel i lite olika storlekar i akvariet, det är som om honorna då förstår att det är yngre upplagor av de själva som inte skall ätas....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Tyvärr kan det vara så med vissa honor...speciellt tror jag fenomenet är vanligt då ynglen har en "annorlunda/fel" färg än normalfärgat grå, speciellt guldfärgade yngel misstolkas för foder av honorna. Men samtidigt kan detta beteende "gå över" när det väl finns yngel i lite olika storlekar i akvariet, det är som om honorna då förstår att det är yngre upplagor av de själva som inte skall ätas....

                  hehe mmm oranga/röda va de allt, precis samma färg som deras foder
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av Constantine
                    hehe mmm oranga/röda va de allt, precis samma färg som deras foder
                    ...ja där ser du! Avvikande yngelfärg= högre risk att de misstas för foder.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #25
                      Kollade precis runt på mina molly honor och en av dom verkar visa tecken på graviditet. Hon har en mörk fläck vid ändan av "magen" så att säga, det är väll en kända graviditetsfläcken eller har jag helt fel? Den utmärker sig ganska mycket och finns inte på den andra honorna.

                      Kommentar

                      • Ubbie
                        • November 2009
                        • 50

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Tyvärr är det väldigt sant...mata ordentligt när du tror att det börjar närma sig födsel, och ha rejält med växter så kommer de kanske inte åt ynglen....
                        Hon fick frysta mygglarver igår, det tyckte hon då var smaskens
                        Får kanske lägga in ännu fler växter bara om i fall att Nu när man inte är hemma om dagarna och ikväll så ska jag på allmänlydnad med vovven min Får mata rejält innan jag går

                        Kommentar

                        • Ubbie
                          • November 2009
                          • 50

                          #27
                          Ursprungligen postat av Andrém
                          Kollade precis runt på mina molly honor och en av dom verkar visa tecken på graviditet. Hon har en mörk fläck vid ändan av "magen" så att säga, det är väll en kända graviditetsfläcken eller har jag helt fel? Den utmärker sig ganska mycket och finns inte på den andra honorna.
                          Ja, det är den. (Om nu inte jag har fattat helt fel också vill säga...)
                          Här ser du en bild på en guppy med gravidfläcken;

                          Kommentar

                          • Ubbie
                            • November 2009
                            • 50

                            #28
                            Ursprungligen postat av Constantine
                            Haha tro mig,, har sett en Platy skjuta ut 5st yngel på en gång som hon åt upp innan de ens han reagera

                            Räkna att hon födde ca 45 yngel och bara en klara sig den gången pga att jag hade rensat växterna i akvariet
                            Att hon ens tänker på mat när hon håller på att föda!
                            Men nu blir jag ju jättenervös för om jag skulle ha för lite växter. Tänk om alla blir uppätna! Det blir till att åka hem och plantera lite fler

                            Kommentar

                            • Ubbie
                              • November 2009
                              • 50

                              #29
                              Nu är d en djungel i mitt lilla akvarium
                              Men hon har fortfaramde inte ynglat...

                              En liten fråga bara som egentligen ska ställas lite längre framöver, men ändå
                              Och det är; vid ca vilken ålder ska/kan man separera hanarna från honorna? Och hur ser man skillnad på dem?
                              Om man skulle vilja, kan man ha bara guppyhanar i stora akvariet (eller bara honor?)
                              Det var det
                              Hälsn.

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ubbie
                                Nu är d en djungel i mitt lilla akvarium
                                Men hon har fortfaramde inte ynglat...

                                En liten fråga bara som egentligen ska ställas lite längre framöver, men ändå
                                Och det är; vid ca vilken ålder ska/kan man separera hanarna från honorna? Och hur ser man skillnad på dem?
                                Om man skulle vilja, kan man ha bara guppyhanar i stora akvariet (eller bara honor?)
                                Det var det
                                Hälsn.
                                Har du tänkt separera dem så bör du göra det så fort som möjligt och absolut innan de blivit 2mån. (Vid ca.3mån blir hanarna könsmogna)
                                Man kan se skillnad redan vid ca. 3-4 veckor och lättast är om du matar först så deras små magar är stora
                                Man tittar på vilka yngel som har dräktighetsfläck (svart prick) och vilka som inte har det. De som har det är honor och de som inte har det är hanar. Lätt som en plätt
                                Du kan ha honor för sig och hanar för sig...
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...