Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• tummen
    skapade ett ämne Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

För att räta ut en del frågetecken och att ha en "bra tråd" att hänvisa till så startar jag denna tråd om guppy.

Jag skriver utifrån min ungefär 25-åriga erfarenhet som akvarist, och fakta har jag hämtat från många böcker, som jag nu inte kommer räkna upp här, den som är intresserad kan PM:a mig....sedan har jag dessutom surfat runt på nätet och läst en hel del där med.

Guppy är en liten levandefödande tandkarp, den förekommer idag över hela den tropiska världen eftersom den blivit utplanterad för att bekämpa malariamyggan.
    Vildguppy är oftast ganska oansenligt grå i grundfärgen med runda fenor, hanarna brukar ha blå, röda och gröna pastellfärger på kroppen, ibland kombinerat med vita och svarta markeringar. På stjärtfenan förekommer ibland andra färger, och även olika typer av andra fenformer som t.ex olika under eller översvärd förekommer. Allt detta varierar beroende på var de kommer ifrån. Honorna är oftast enfärgat grå.
    Endlers guppy finns i flera olika typer, de har kraftigare färger än vanliga vildguppy, om det helt enkelt inte handlar om en annan typ av vildguppy.
    Endlershonor är också grå och kan inte särskiljas från andra vildguppy.
    Troligt är att alla dessa vildformer bidragit till de olika färgglada "akvarieguppy" vi idag ser i affärerna.

Ungefärlig livslängd för båda typerna är cirka 1-2 år, enstaka individer kan nog bli äldre men det hör sannolikt till undantagen.

Guppy har FÖRRÅDSBEFRUKTNING och föder yngel med ungefär en månads mellanrum, har honorna en gång gått med hanar kan de få flera kullar efter varandra utan att i fortsättningen behöva paras av hanar. Hanarna parar sig med honorna med sitt GONOPODIUM som de använder som en "snopp" för att föra över spermiepaket till honorna. Ynglen föds egentligen inte, de kläcks fram ur separata ägg samtidigt som de lämnar honan.
    Både Endlers och vanlig guppy "föder" alla tider på dygnet.

Ibland sägs det att dagens guppy blivit så inavlade att de degenererat fullständigt och inte är nå´t att ha. DETTA är fel. Akvariefiskar är inte speciellt känsliga för inavel.
    INAVEL är i själva verket en förutsättning för att vi skall ha alla de fina färgglada guppyvarianter vi ser idag. har man en liten grupp hemma som inavlas under lång tid så kan man däremot få vissa defekter, främst klena yngel med krökt rygg eller yngel som inte överlever till vuxen ålder. Skulle man råka ut för detta eller inte vill att detta skall ske så motverkar man detta lätt genom att då och då köpa till nytt blod i form av nya snygga hanar eller honor som man gillar, då ökas genbasen och man får en stor genetisk variation i sin grupp.

Ett problem man kan ha med guppy är att man får tag i fisk som är odlad i asien med helt andra vattenvärden än de vi har i vårat vattelednings vatten här i Sverige. Detta problem löser man INTE genom att salta akvariet, man löser det genom att få yngel som överlever och förökar sig, eller så köper man Svenskodlat.
    Affärsköpt fisk vet man heller inte hur gammal den är, den kan ha passerat "bäst före" redan när man köper dem, och då kanske de inte ens klarar flytten hem till ditt akvarium. Mitt råd är: köp så unga exemplar du kan, men det kan vara svårt att avgöra i akvarieaffären.

Angående könsmognad och yngelantal:
    Allt beror på VAR fiskarna ursprungligen härstammar ifrån, i vatten med många predatorer (rovfiskar, fåglar mm) så gäller det för fiskarna att hinna föröka sig så fort som möjligt, därför kan hanarna bli könsmogna tidigt, innan de får färg och blir lätta att se, i dessa vatten föder också honorna MÅNGA yngel, men små, så att någon skall hinna undan och klara sig. Omvänt så gäller det för hanar i vatten med FÅ predatorer (eller bättre med gömställen / grumligt vatten) att synas och imponera på honorna så mycket som möjligt, alltså blir de större och färggrannare och det tar kraft så att de blir könsmogna något senare, honorna i dessa vatten får färre men större yngel.
    Dessa skillnader, yngelstorlek och yngelantal samt könsmognanden hos främst hanarna följer med genom avelsarbetet i fångenskap så det är därför det skiljer sig åt mellan olika stammar av akvarieguppy.

I den här artikeln Länk står det att Endlers kan färga ut redan vid 6 veckors ålder, och alltså inträder könsmognaden innan detta, någon gång vid 4-5 veckors ålder. Samma förhållande borde även gälla olika vildguppystammar, samt kanske också olika korsningar mellan endlers/vildguppy/vanlig guppy, även om dessa kanske ändå får en något senare könsmognad eftersom "vanlig guppy" ändå brukar bli könsmogna något senare än "vilda" guppy.
    Senast ändrad av tummen; 2010-12-12, 17:40.

• tummen
    svarade
    Sent svar men ändå:
    Det bästa stället att hitta kul guppy på är enligt mig att gå på akvarieauktion!
    du skriver inte var du bor, men har du hyfsat nära till Halmstad kan jag rekommendera Åleds akvarium, även Halmstads zoologiska brukar ha kul guppy inne.

Kommentera:

• BlueFizz
    svarade
    Mitt tidigaste minne av guppys var när jag var ca 6 år gammal och min äldre bror hade två akvarium. Det ena var ett litet äldre kar av grönmålad järn? Och kittat glas. Där fanns det guppys i mängder. Röda dubbelsvärd mm.

I 14 års åldern hade jag ett 320 kar som jag fick i födelsedagspresent. Där hade jag några apistogamma, nått stim med tetror, och en del guppys. När jag flyttade hemifrån kunde detta kar inte flytta med.

När jag var i 30 års åldern var jag hyfsad aktiv med flera akvarier. Främst guppys och killies. Men dubbelt arbete och stor familj, många barn, gjorde att tiden inte räkte till. För att hinna med livet fick fiskarna flytta.

Nu i 50 års åldern är familjelivet inte lika hektiskt. Barn utflugna och arbetslivet inte lika intensivt. Hälsan har börjat vackla och jag spenderar mycket tid hemma.

Så nu finns tankar på att dra igång några burkar igen. Guppys och kanske någon annan liten ungfödare. Kanske någon killis igen oxå. Men hur ser utbudet ut i vårt avlånga land nu för tiden? Det känns som om akvariehobbyn inte är lika stor som den en gång var? Så var hittar man bra utbud nu för tiden?

Kommentera:

• tummen
    svarade
    Kul men någon som gör lite "vetenskapliga tester" ibland....keep up the good work!
    Det vore kul att se vem som fick fram könsmogna guppy snabbast, och hur mycket gener/foder har inverkan på detta, men det blir en betydligt större studie i så fall.....

Kommentera:

• Aquavitae
    svarade
    Fodret kan ha stor inverkan på deras krökta ryggar. Förmodligen mer vanligt än att inavel är en bov i dramat.

Lite OT:

Ett gång testade jag att dela en riktigt stor kull i två olika kar med olika matscheman, testade då varierat flingfoder av bättre sort i ena och uteslutande torkade silkeslarver som jag pulveriserade i det andra. Matade cirka 3 ggr per dag. Ynglen som fick det mer näringstäta och fetare fodret silkeslarver växte betydligt fortare än dom på flingfoder.

//mvh

Kommentera:

• tummen
    svarade
    Troligen blir det bättre om man för in lite nytt blod. Om de ser varandra eller inte är underordnat. Jag skulle inte bry mig om att separera dem. Ibland kan man få krökta ryggar av andra anledningar, ålderdom och ibland kosten kan spela in.

Kommentera:

• Thaifighter
    svarade
    Ursprungligen postat av ullo Visa inlägg
    De är rätt så inavlade endlers från början. Lite för många krökta ryggar tycker jag, som iofs inte är nån guppyexpert. Men på tjugo ungar så har två riktigt krökt rygg (avlivning) och fem-sex har lätt krökt rygg (ser inte plågsamt ut). Det känns som en dålig grund att låta löpa amok enligt mig, och inte ett ansvarsfullt djurägande.
    Köp andra Endler's Guppy som ej är släkt med dina och blanda in, så kanske du blir av med krökta ryggar!

Thaifighter

Kommentera:

• ullo
    svarade
    De är rätt så inavlade endlers från början. Lite för många krökta ryggar tycker jag, som iofs inte är nån guppyexpert. Men på tjugo ungar så har två riktigt krökt rygg (avlivning) och fem-sex har lätt krökt rygg (ser inte plågsamt ut). Det känns som en dålig grund att låta löpa amok enligt mig, och inte ett ansvarsfullt djurägande.

Kommentera:

• Thaifighter
    svarade
    Ursprungligen postat av ullo Visa inlägg
    Hej experter!

Jag har haft hanar och honor (Endlers) separerade i olika kar och i olika rum. Nu kommer de att flytta in i varsina nya 53l-kar sida vid sida i samma rum. Så det jag undrar är om de kommer att må bra eller dåligt av att se varandra genom sidoglasen? Kommer hanarna att nojja iväg? Kommer honorna att bli stressade? Borde jag ha insynsskydd emellan karen för att hålla fiskarna lugna och coola?
    Varför hålla dom separerade? Knappast naturligt! Släpp ihop dom så dom kan få utlopp för sina lustar! ; )

Thaifighter

Kommentera:

• ullo
    svarade
    Hej experter!

Jag har haft hanar och honor (Endlers) separerade i olika kar och i olika rum. Nu kommer de att flytta in i varsina nya 53l-kar sida vid sida i samma rum. Så det jag undrar är om de kommer att må bra eller dåligt av att se varandra genom sidoglasen? Kommer hanarna att nojja iväg? Kommer honorna att bli stressade? Borde jag ha insynsskydd emellan karen för att hålla fiskarna lugna och coola?

Kommentera:

• tummen
    svarade
    Härligt med lite nytt i tråden, och att jag slipper bumpa den själv....

Kommentera:

• Thaifighter
    svarade
    Mina Endler's Guppy, bilder!

OK, dax att bumpa den här tråden lite, så jag tänkte visa lite bilder på mina egenodlade "Red Chest" Endler's Guppy var. Laguna la Malaguena!

Dessa är en renodlad vildform och är helt fria från inblandning av andra färgvarianter eller vanliga guppy!

Den här varianten kallas för "Red Chest" då rödorange är den dominerande färgen, ursprunglig fångstplats Laguna la Malaguena i Cumana regionen i Venezuela.
    Alla hannar har samma färg, enbart små variationer med mer eller mindre svart skiljer dom åt.
    Honorna ser ut precis som guppy och blir betydligt större än hannarna.

Länk

PS FINNS ÄVEN EN VIDEO HÄR:
    Länk
    Senast ändrad av Thaifighter; 2015-12-08, 19:07.

Kommentera:

• tummen
    svarade
    Puff!

Kommentera:

• tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Pernilla75 Visa inlägg
    Jag har nyligen införskaffat tre par endlers till mitt nanokar. Idag fick även ett par, som zooaffären kallade Guppy Colombia, följa med hem. Väl hemma upptäckte jag att jag fått yngel i karet. Jättekul, första gången och det bara några dagar efter det att fiskarna flyttat in. Ser fram emot fortsättningen på detta guppyäventyr. [emoji4]

Skickat från min iPad med Tapatalk
    ja det är ju bara att gratulera!

Kommentera:

• Pernilla75
    svarade
    Jag har nyligen införskaffat tre par endlers till mitt nanokar. Idag fick även ett par, som zooaffären kallade Guppy Colombia, följa med hem. Väl hemma upptäckte jag att jag fått yngel i karet. Jättekul, första gången och det bara några dagar efter det att fiskarna flyttat in. Ser fram emot fortsättningen på detta guppyäventyr. [emoji4]

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kommentera:

Sparar...
X