Ta bort mina tetror...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #46
    Ursprungligen postat av Olle F
    För femtioelfte gången så säger jag att jag har försökt att bli av med dem ett flertal gånger, men det har du uppenbarligen ändå inte förstått. Jag har dessutom inte bett om din åsikt i om det är rätt eller fel vad jag ska göra. Din åsikt kan du hålla för dig själv, jag är inte särskilt intresserad av den nämligen.
    Jag har för mig att det detta är ett forum där ALLA kan diskuttera, jag har kommit med min åtsikt du får väl göra precis som du vill,, Hade du inte skrivit första inlägget hade du sluppit mig och andras åtsikter i din fråga.

    Kommentar

    • Olle F
      • August 2007
      • 35

      #47
      Ursprungligen postat av elinj
      Jag har för mig att det detta är ett forum där ALLA kan diskuttera, jag har kommit med min åtsikt du får väl göra precis som du vill,, Hade du inte skrivit första inlägget hade du sluppit mig och andras åtsikter i din fråga.
      Hade det inte varit bättre o bara svara på min fråga (kom ihåg att jag frågade efter skötseltips för dem också) istället för att starta nån slags djurrättsaktivistliknande diskussion...

      Kommentar

      • Jenny054
        • May 2007
        • 920

        #48
        Ursprungligen postat av Olle F
        Men nu kan jag ju inte göra det!!! Så du kan allvarligt säga att du värdesätter en barns liv lika mycket som en sorgmanteltetras? Missuppfatta mig inte nu, jag är djurvän men det finns vissa gränser för vad man kan göra ibland.

        Jag är en människa som värdesätter djurens liv likamycket som en människa..
        Dessutom är djur ibland bättre än ungar..
        Djuren varken gapar eller skriker när man säger nej till dom!
        The fish is jumping.....
        Bloggen:
        http://aquastyle.blogspot.com/
        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

        Kommentar

        • Olle F
          • August 2007
          • 35

          #49
          Ursprungligen postat av Jenny054
          Jag är en människa som värdesätter djurens liv likamycket som en människa..
          Dessutom är djur ibland bättre än ungar..
          Djuren varken gapar eller skriker när man säger nej till dom!
          Jo de e sant Men just här så verkar ingen förstå mig

          Kommentar

          • Khulii-mannen
            • October 2007
            • 14

            #50
            Olle F.

            Hur länge har du försökt få de att leka?
            Läste lite om tetror på forumet och såg att du tidigare startat en tråd om odling utan att få svar för ca 2 månader sen. Hur länge du försökt innan dess vet jag ju förståss inte, men att lära sig och få tillräckligt med erfarenhet för att få fiskar att börja leka och ge avkomma kan ta ganska lång tid i många fall.
            Min hemsida.
            http://www.agersten.se

            Kommentar

            • Olle F
              • August 2007
              • 35

              #51
              Ursprungligen postat av Khulii-mannen
              Olle F.

              Hur länge har du försökt få de att leka?
              Läste lite om tetror på forumet och såg att du tidigare startat en tråd om odling utan att få svar för ca 2 månader sen. Hur länge du försökt innan dess vet jag ju förståss inte, men att lära sig och få tillräckligt med erfarenhet för att få fiskar att börja leka och ge avkomma kan ta ganska lång tid i många fall.
              Jo jag har letat runt ganska mycket, då jag har haft dem i 2-3 år , men det är en av flera orsaker till att jag inte trivs med dessa fiskar.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #52
                Flera har frågat var du bor nu Olle, så uppenbarligen kan flera tänka sig att hjälpa till så att dina fyra fiskar kommer till ett nytt akvarium. Jag bor i Stockholm och min man jobbar i Uppsala så finns du på rimligt avstånd så tar vi gärna dina firrar till vår sons klassakvarium, där finns det gott om plats än så länge, det är nystartat.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Andre_
                  • November 2007
                  • 58

                  #53
                  Hade du inte bott så långt ifrån hade jag tatt dom men sannerligen är det lite svårt att skicka fiskar haha

                  Kommentar

                  • Koksalt
                    • November 2007
                    • 498

                    #54
                    Ursprungligen postat av Olle F
                    Jo de e sant Men just här så verkar ingen förstå mig
                    Hur som helst så förstår jag faktiskt dig Olle!!

                    Tycker "debatten" här har spårat ut en hel del..
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #55
                      vilken diskussion det blev! fiskar är inte likvärdiga med människor (såklart..) men är ändå levande varelser. sammanfattningsvis: djur, oavsett art, är inget slit och släng.
                      Jag har skänkt bort rödmunstetror, och de var nog bra 5 st.
                      har du satt ut annonser på de där ställena jag tipsade om?

                      sormantlar ska väl inte vara toksvåra att odla? det svåra, som jag förstått, är att ynglena är så väääldans små. kollat www.akvarieguiden.nu kanske står nåt vettigt om odling där.

                      bara för att jag är sååå snäll så har jag saxat detta från akvarieguiden.nu
                      "Odling
                      Det är lätt att odla denna fisk i fångenskap. Avelsfiskarna placeras i ett eller flera par i akvarier med omkring 50 liters volym. Botten täcks med ett skyddsgaller. Kokt vattenledningsvatten är att rekomendera.När ynglen simmar fritt ger man dem först saltvattensräkor och senare alla slags traditionell levande och artificiell föda. Ynglen växer snabbt, men efterssom de är så många, så är deras tillväxt direkt beroende av att det finns tillräckligt mycket utrymme i akvarierna."
                      och här är en direktlänk till sidan
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • liindaa
                        • January 2005
                        • 205

                        #56
                        Fiskar är väl ändå likvärdiga med människor, precis som med allt annat levande. Är så trött på alla som tror att människor har den högsta positionen av alla djur! Snälla, varför kan man inte gallra bort lite människor också, vi är överbefolkade, det är ju vi som ställer till alla problemen.. Nog om det.

                        Om det nu är så att du har försökt att skänka fiskaran en längre tid, så visst, det är väl bara att ha ihjäl dem. Det är egentligen ingen här som KAN stoppa dig.

                        Kommentar

                        • Olle F
                          • August 2007
                          • 35

                          #57
                          [quote=liindaa;1042031]Fiskar är väl ändå likvärdiga med människor, precis som med allt annat levande. Är så trött på alla som tror att människor har den högsta positionen av alla djur! Snälla, varför kan man inte gallra bort lite människor också, vi är överbefolkade,

                          Tänk på det varje gång du slår ihjäl en mygga...

                          Kommentar

                          • Olle F
                            • August 2007
                            • 35

                            #58
                            Ursprungligen postat av lenis3
                            vilken diskussion det blev! fiskar är inte likvärdiga med människor (såklart..) men är ändå levande varelser. sammanfattningsvis: djur, oavsett art, är inget slit och släng.
                            Jag har skänkt bort rödmunstetror, och de var nog bra 5 st.
                            har du satt ut annonser på de där ställena jag tipsade om?

                            sormantlar ska väl inte vara toksvåra att odla? det svåra, som jag förstått, är att ynglena är så väääldans små. kollat www.akvarieguiden.nu kanske står nåt vettigt om odling där.

                            bara för att jag är sååå snäll så har jag saxat detta från akvarieguiden.nu
                            "Odling
                            Det är lätt att odla denna fisk i fångenskap. Avelsfiskarna placeras i ett eller flera par i akvarier med omkring 50 liters volym. Botten täcks med ett skyddsgaller. Kokt vattenledningsvatten är att rekomendera.När ynglen simmar fritt ger man dem först saltvattensräkor och senare alla slags traditionell levande och artificiell föda. Ynglen växer snabbt, men efterssom de är så många, så är deras tillväxt direkt beroende av att det finns tillräckligt mycket utrymme i akvarierna."
                            och här är en direktlänk till sidan
                            http://www.djurportalen.nu/dp_artark...?go=info&id=72
                            Ska man alltså ha dem i ett tomt akvarium? Det är detta som är lite förvirrande för på vissa ställen säger dom att man måste ha massor av finbladiga växter som de kan lägga äggen i...

                            Men tack såhemskt mycket! Ser nog ut som jag får so lov o köpa ett nytt akvarium ändå. Ska åtminstonde tänka på saken. Men koppartetrorna ska jag nog inte ha kvar iallafall.

                            Kommentar

                            • liindaa
                              • January 2005
                              • 205

                              #59
                              Ursprungligen postat av Olle F

                              Tänk på det varje gång du slår ihjäl en mygga...
                              Det handlar om försvar, precis som jag skulle försvara mig om en människa skulle attackera mig.

                              Men angående leken av sorgmantlar, har du inte sett nå lek alls av dem? Mina sorgmantlar lekte fler ggr i veckan, i gryningen. Sen bestämde jag mig för att försöka på och odla, så jag gjorde iordning et 21liters akvarie, med en sån där dörmatta i plast, som typ ser ut som gräs, i botten. åsså hade jag ett par växter och luftpump med syresten, så att det blev en lätt cirkulering bara. Satte i en tjock hona och en hane på kvällen, och sen när jag vaknade på morgonen var det fullt med rom i mattan =) simple as that.

                              Kommentar

                              • jonisg
                                • April 2005
                                • 172

                                #60
                                Haha herre gud. Att folk orkar.... " Köp ett till akvarium då ". Tcker synd om Olle... Kan inte räkna till hur många fiskar jag har nackat... Bara du nackar dom Olle F. Annars är det ju bara att dom som gnäller sätter sig i bilen och kommer hem till dig och befriar dig från dem.
                                -:KUNGEN:-

                                Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

                                Zooline 50 L, Tomt....

                                Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...