Strömavbrott i ca 6 timmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    Strömavbrott i ca 6 timmar

    Som rubriken säger så fick jag en lapp i brevlådan att strömmen skulle stängas av mellan10.00-1400 på tisdag.
    Vad skall jag göra som förberedelse och efter. Jag börjar att jobba 14.00-22.00.
    Eller ska jag bara låta det bero

    Men det låter inte rätt!


    Vill ju inte att det skall bli katastrof i karen,har ytterfilter om det kan bli något bättre?

    Tips tas emot jättegärna!
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Kirre1
    Som rubriken säger så fick jag en lapp i brevlådan att strömmen skulle stängas av mellan10.00-1400 på tisdag.
    Vad skall jag göra som förberedelse och efter. Jag börjar att jobba 14.00-22.00.
    Eller ska jag bara låta det bero

    Men det låter inte rätt!


    Vill ju inte att det skall bli katastrof i karen,har ytterfilter om det kan bli något bättre?

    Tips tas emot jättegärna!

    Gör rent filtren före strömavbrottet, testa också att de startar upp igen.

    Då kommer du inte fylla akvariet med döda bakterier (syrebrist) i filtret.

    Nybytt vatten i akvariet är ju inte heller dumt.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Strömavbrott i ca 6 timmar

      Jag hade tagit ut filtermaterialet, rengjort det och sedan lagt det i en hink akvarievatten och plaskat runt där lite då och då.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        #4
        ök
        tack flera tips någon?

        Kommentar

        • TheSwedishPike
          • June 2013
          • 123

          #5
          Ursprungligen postat av Kirre1
          ök
          tack flera tips någon?
          Tja, räcker inte det? Det som kan döda ditt kar är ju om filtret står smutsigt och avstängt i flera timmar. Vill du vara omständig så kan du nog koppla bilbatterier, omvandlare till 220 volt för att få en pump att cirkulera, men så drastiskt låter inte det hela, haha.

          Nä, gör som ovan, städa dina filter, har du en fruga så tror jag inte vattenbyte är aktuellt vid den här tiden, så det kan nog kvitta. Byt vatten istället imorgon.
          Senast redigerad av TheSwedishPike; 13 September 2013, 19:40.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Ursprungligen postat av Kirre1
            ök
            tack flera tips någon?
            #3 är väl ett perfekt svar. Kort och koncist.

            Hade det varit jag hade jag lagt dem i en hink och spolat igenom under kranen av och till.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av HWH
              #3 är väl ett perfekt svar. Kort och koncist.

              Hade det varit jag hade jag lagt dem i en hink och spolat igenom under kranen av och till.

              Det största problemet är väl att personen börjar jobba när det kanske fortfarande är strömavbrott, och då inte kan avsluta spola filter i handfatet etc. Och en del pumpar kan ju vara lite kinkiga att gå igång igen när man haft isär dem, så att göra rent och byta innan elavbrottet och 'testköra' någon minut ökar nog säkerheten att fiskarna (om de är många) får syresatt vatten under hela eftermiddagen och kvällen (natten) innan hemkomst.

              Kommentar

              • Kirre1
                • February 2012
                • 126

                #8
                tack fölr svaren

                Kommentar

                • LasseÅ
                  • January 2012
                  • 3

                  #9
                  Jag använder själv en spänningsomvandlare 12V - 220V från Biltema och ett bilbatteri på 65 Ah. är battriet ok så kan man köra ett
                  24 W ytterfilter c:a15 timmar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...